Přihlášení
- Vytvořeno dne .
Ještě než-li započala v úterý 15. dubna 2025 plánovaná výluka Zubačky mezi Tanvaldem a Kořenovem, bylo možné na ozubnicové trati spatřit poměrně čilý ruch zajímavých vlaků a vozidel na nich nasazených. Pojďme se podívat, jak takový provoz vypadal.
Počínaje 18. lednem byla zahájena sezóna historických motoráčků na Zubačce. Na tyto vlaky byly nasazovány střídavě motorové vozy 810.617 a 810.157. V sobotu 15. února dorazil z Hradce Králové dokonce i motorový vůz 810.318, který dovezl návštěvníky do muzea v Kořenově. Zajímavostí byla určitě i poslední jízda, kdy byla na motoráčky nasazena dvojice vozů 810.617 a Singrovka 820.056.
Historické motoráčky se na Zubačku vrátí po její opravě, a to hned 8. listopadu 2025.
Od března byla také zahájena přeprava sklářského písku z Libuně do Desné na vlečku skláren Preciosa. První den kdy se přeprava konala – 7. března 2025, se přepravy ujala lokomotiva 743.003, která do Desné dopravila dva ložené vozy „sypáky“ (typ Faccs). Zajímavostí bylo to, že se tato přeprava konala během dne, nikoliv jak bylo a je zvykem z posledních let, za hluboké noci. Další jízdy nákladních vlaků probíhaly již v noci a byly na ně nasazeny lokomotivy 743.003 a 743.008. Celkem bylo do Desné dovezeno 26 vozů sklářského písku o hmotnosti 1040 tun. Bohužel do Dolního Polubného žádný vůz s pískem nedorazil, a ani v Kořenově se před vypuknutím výluky nenaložilo žádné dřevo, které se zde v posledních letech nakládalo.
Posledním nákladním vlakem, který zavítal před zahájením výluky do Kořenova, byl 13. dubna vlak ze směru od Liberce, který dovezl do Kořenova čtyři ložené vozy s kolejnicemi z Polského města Dabrowa Górnicza. Kolejnice jsou určené právě pro výluku a opravu stanice Kořenov. Přepravy se ujala opět lokomotiva 743.003. V pondělí 14. dubna proběhlo dle plánu vyložení kolejnic a ve večerních hodinách odjel vlak z Kořenova zpět do Liberce.
V neděli 16. března se na Zubačce konala zvláštní jízda nákladního vlaku s Elektronikem 743.004. Ten vyrazil v ranních hodinách z Turnova a měl namířeno do Harrachova, kam se ještě jednou po obratu z Kořenova podíval. Následovali dva obraty z Kořenova do Tanvaldu a zpět. Následně se vlak opět vrátil z Kořenova do Turnova. Po celý den panovalo krásné slunečné počasí, a tak si takřka třicet fotografů přišlo na své a pořídili jistě nádherné záběry. Připomeňme si, že lokomotivy řady 743 společnosti ČD Cargo nahrazovaly v celém roce 2024 ozubnicové Rakušanky, které dostaly od Správy Železnic zákaz vyjíždět na trať Tanvald - Kořenov.
O tři týdny později v neděli 6. dubna se uskutečnil další fotovlak. Tentokrát šlo o osobní vlak s „domácí“ Singrovkou M 240.056. Ta vyrazila pro skupinu takřka dvaceti fotografů z Kořenova do Tanvaldu a následně pak až do Harrachova. Odtud vlak pokračoval zpět do Desné a nahoru do Kořenova, kde byla tato akce ukončena. Svoji drobnou roli sehrála i lokomotiva T 426.003, která zapózovala u Výtopny v Kořenově. I přes nepřízeň počasí, panovala na celé akci velmi dobrá nálada a nakonec i na několik snímků paprsky sluníčka zasvítili.
V sobotu 29. března se uskutečnila přeprava starého obytného vozu z Kořenova do Turnova. Vůz dlouhá léta sloužil ve stanici Kořenov jako ubytovací vůz na Harrachovském zhlaví. Přepravy se ujala lokomotiva 743.003, která si s sebou z Turnova vzala i brzdící vůz v podobě jednoho „sypáku“ Faccs.
O čtrnáct dní později 12. dubna, tedy opět v sobotu, proběhla další přeprava. Jednalo se o přepravu parní lokomotivy CS 400 výr. č. 3629 z Liberce do Kořenova. Souprava měla v čele lokomotivu 714.222, kterou následoval Hektor T 435.0111 a již zmíněná parní lokomotiva, plus pět rybáků. (Parní lokomotiva vyrazila na svoji cestu již o den dříve - 11. dubna z Veselí nad Lužnicí až do Liberce - ano, cesta zabrala takřka celý den).
V letošním roce se po opravě trati vrátí do čela vlaků na Zubačce unikátní motorové ozubnicové lokomotivy. Jízdy vlaků s těmito lokomotivami jsou plánovány na 1. listopadu a 27. prosince. Zažijte to, v čem je trať Tanvald – Kořenov – Harrachov výjimečná. Společně vystoupáme po nejstrmější trati v ČR s naší motorovou lokomotivou T 426.0 zvanou „Rakušanka“, která zdolává nejstrmější úseky za pomoci ozubeného kola.
km | |||||
0 | Tanvald | 10:32 | 14:32 | ||
1 | Desná | 10:38 | 14:38 | ||
3 | Dolní Polubný | 10:49 | 14:49 | ||
7 | Kořenov př. | 11:07 | 15:07 | ||
Kořenov odj. | 12:08 | 13:08 | 15:15 | ||
12 | Harrachov | 12:18 | 13:18 | 15:25 |
km | |||||
0 | Harrachov | 12:30 | 13:30 | 15:30 | |
5 | Kořenov př. | 12:39 | 13:39 | 15:39 | |
Kořenov odj. | 8:48 | 13:47 | |||
9 | Dolní Polubný | 9:01 | 14:00 | ||
11 | Desná | 9:11 | 14:10 | ||
12 | Tanvald | 9:18 | 14:18 |
Jízdné | Celé | 50% sleva | 75% sleva |
Jednosměrné Tanvald - Harrachov | 150,- Kč | 70,- Kč | 30,- Kč |
Úsekové Kořenov - Harrachov | 50,- Kč | 20,- Kč | 10,- Kč |
Celodenní | 250,- Kč | 120,- Kč | 60,- Kč |
Celodenní rodinná (max. 2 dospělí a 3 děti) | 500,- Kč |
Přijďte se svézt historickým vlakem a okuste, jaké to bylo, když vlakům vládla pára. Cestou se můžete těšit na krásné výhledy na Krkonoše, jízdu přes 25 metrů vysoký most přes řeku Jizeru či 280 metrů dlouhý harrachovský tunel. V čele vlaků se Vám představí parní lokomotiva 312.3629, jedna z posledních parních lokomotiv vyrobených v ČKD Praha.
km | ||||||
0 | Kořenov | 10:08 | 11:08 | 13:08 | 15:08 | 16:08 |
5 | Harrachov | 10:21 | 11:21 | 13:21 | 15:21 | 16:21 |
km | ||||||
0 | Harrachov | 10:30 | 11:30 | 13:30 | 15:30 | 16:30 |
0 | Kořenov | 10:39 | 11:39 | 13:39 | 15:39 | 16:39 |
Jízdné | Celé | 50% sleva | 75% sleva |
Kořenov - Harrachov | 80,- Kč | 40,- Kč | 20,- Kč |
Leden | 18. so | |||||||
Únor | 1. so | 7. pá | 8. so | 14. pá | 15. so | 21. pá | 22. so | 28. pá |
Březen | 1. so | 7. pá | 8. so | 14. pá | 15. so | 29. so | ||
Duben | 12. so | |||||||
Listopad | 8. so | 15. so | ||||||
Prosinec | 6. so |
Plakát "Historické motoráčky 2025" ve formátu .pdf
Plakát "Historické motoráčky 2025" ve formátu .png
Jízda historickým motoráčkem spojuje všechny naše atrakce, které máte možnost zažít společně s naším průvodčím motoráčku. Ten Vás v Kořenově postupně provede, případně nasměruje na naše jednotlivé expozice. Při samotné jízdě máte možnost nahlížet na práci strojvedoucího a dozvědět se různé zajímavosti o trati Tanvald – Kořenov – Harrachov.
Ty pak můžete rozšířit o další poznatky v muzeu ozubnicové dráhy v Kořenově, které zvládnete projít sami. K muzeu se rovněž váže expozice Výtopny, kde najdete veškerou naší železniční techniku. Tou už Vás provede i s výkladem průvodčí z motoráčku. Ještě než se vydáte zpět k motoráčku, nepřehlédněte náš důlní vláček, který je nejen pro děti, ale i dospělé. Podtrhne celý výlet do Kořenova a vykouzlí Vám úsměv na tváři.
km | |||
0 | Tanvald | 10:41 | 13:41 |
1 | Desná | 10:45 | 13:45 |
1 | Desná-Riedlova vila | x 10:47 | x 13:47 |
3 | Dolní Polubný | 10:50 | 13:50 |
7 | Kořenov př. | 10:59 | 13:59 |
Kořenov odj. | 11:08 | 14:08 | |
12 | Harrachov | 11:16 | 14:16 |
km | |||||
0 | Harrachov | 11:22 | 14:22 | ||
5 | Kořenov př. | 11:29 | 14:29 | ||
Kořenov odj. | 9:50 | 12:50 | |||
9 | Dolní Polubný | 9:59 | 12:59 | ||
11 | Desná-Riedlova vila | x 10:01 | x 13:01 | ||
11 | Desná | 10:04 | 13:04 | ||
12 | Tanvald | 10:09 | 13:09 |
Jízdné | Celé | 50% sleva | 75% sleva |
Jednosměrné Tanvald - Harrachov | 80,- Kč | 40,- Kč | 20,- Kč |
Úsekové (max. Tanvald - Dolní Polubný/Dolní Polubný - Kořenov/Kořenov - Harrachov) | 50,- Kč | 20,- Kč | 10,- Kč |
Celodenní | 120,- Kč | 60,- Kč | 30,- Kč |
Celodenní rodinná (max. 2 dospělí a 3 děti) | 250,- Kč |