Skip to main content

Oslavy 110 let Zubačky a Jizerské železnice

Od oslav 100 let Zubačky uběhlo již 10 let. Ano, čas se nezastavil a o prodlouženém víkendu 6. až 8. července 2012 proběhly oslavy 110. výročí Zubačky a Jizerské Železnice. Na horskou železnici opět vyjely zvláštní vlaky s ozubnicovými lokomotivami T426.0 a největším lákadlem celých oslav se stala parní lokomotiva „Všudybylka“ a historické vozy Bam.

Příprava oslav

Kupa práce, starostí, papírování, mnoho bezesných nocí pořadatelů jak na straně Český drah, tak na straně Železniční společnosti Tanvald a všech zapojených institucí. Nasazení všech lidí, kteří se na přípravě těchto oslav podíleli, bylo ohromné a nutné přesvědčování a boj za celkové uskutečnění těchto oslav, nebral konce do posledních hodin před samotným zahájením oslav. I když se nějaké některé původně plánované věci nepovedlo uskutečnit a dva dny před zahájením oslav byl zrušen večerní pár parního vlaku z Kořenova do Szklářské Poreby, nakonec se vše v dobré obrátilo a oslavy tak mohly proběhnout.

Oslavy na kolejích

Již ve čtvrtek 5. července vyrazil konvoj vozidel z Lužné u Rakovníka směr Tanvald a Kořenov. V čele konvoje jel luženský „Pielstick“ T466.0286, hned za ním parní lokomotiva „Všudybylka“ 354.195, doprovodné vozy a osobní vozy Bam společně s Bistrovozem Bam. Před tím než konvoj dorazil do Tanvaldu, odvezla ozubnicová lokomotiva „Rakušanka“ T426.003 do Kořenova vozidla na výstavu. V podvečerních hodinách vyrazil do Kořenova druhý konvoj vozidel s parní lokomotivou 354.195, který byl též sunutý lokomotivou T426.003. Vozy Bam zůstaly v Tanvaldě připravené na ranní zvláštní jízdu. V obou případech se „Rakušanka“ T426.003 vracela z Kořenova do Tanvaldu strojově.

Všechny tři dny oslav, tedy pátek, sobota a neděle se nesly v podobném duchu. Z Tanvaldu vyrazil první zvláštní vlak těsně před půl devátou s vozy Bam do Kořenova, v čele tohoto zvláštního vlaku pomáhal liberecký „Kocour“ 742.159 a vzadu vydatně strkala svůj vlak ozubnicová lokomotiva T426.001. V Kořenově nastalo vystřídání lokomotiv. Místo kocoura v čele zvláštního vlaku zaujala parní lokomotiva „Všudybylka“ 354.195, a na místo „Rakušanky“ byl do zadní části vlaku přivěšen „Pielstick T466.0286. Takto odjel pětivozový vlak směr Szklářská Poreba.

V půl jedenácté se z Tanvaldu rozjel další zvláštní vlak, tentokrát v čele s motorovým vozem „Singrovka“ M240.056 a vozy Balm Bistro a Balm. Tento vlak byl sunut ozubnicovou lokomotivou T426.003. Ještě před odjezdem tohoto vlaku vyrazil z Tanvaldu do Liberce „Hektor“ T435.0139 s vozy Balm, aby tak vzniklo přímé spojení Liberec - Tanvald - Kořenov. Před dvanáctou hodinou se „Hektor“ vrátil z krajského města a v Tanvaldě dostal na konec vlaku pomoc v podobě lokomotivy T426.001, která jej vytlačila do centra dění Kořenova.

Mezitím se již stihl z Polska vrátit zvláštní vlak tentokrát v čele s „Pielstickem“ a „Všudybylkou“ na postrku. Tou dobou se v Kořenově setkaly celkem tři zvláštní vlaky. Netrvalo dlouho a parní vlak se vydal na krátký výlet do Harrachova a po pár minutách zase zpět do Kořenova. V Kořenově si cestující mohli přestoupit na ozubnicový vlak směr Tanvald. Parní vlak s „Všudybylkou“ pak krátce po jedné hodině vyrazil přes Novosvětský průsmyk do Szklářské Poreby. Souprava s „Hektorem“ T435.0139 odjela po druhé hodině do Harrachova. Po krátkém pobytu se zvláštní vlak vracel zpět do Kořenova, kde se již spojil se zvláštním ozubnicovým vlakem, který přijel od Tanvaldu a celý vlak se před třetí hodinou vracel zpět do Tanvaldu.

Po návratu parního vlaku do Kořenova následovalo ještě krátké svezení „Všudybylkou“ do Harrachova a zpět. S vyjímkou neděle z vlaku v Kořenově odstoupila „Všudybylka“ 354.195, v pátek i „Pielstick“ T466.0286. Do čela vlaku byla pak nasazena motorová ozubnicová lokomotiva, která odvezla soupravu zpět do Tanvaldu. Ozubnicové lokomotivy T426.0 se během oslav v čele svých vlaků prostřídaly.

Doprovodný program

Ve stanicích Kořenov a Szklářská Poreba byl připraven bohatý doprovodný program. V sobotu zazněla dechovka i u jízdy zvláštního vlaku na tanvaldském nádraží. Ostatní nádraží na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova jsou sice opuštěná, ale po dobu oslav ožila alespoň ozdobou fáborků, balónků a vlajek. Cestujícím se tak nabídl lepší a veselejší pohled na tyto stavby.

V samotném prostoru železniční stanice Kořenov probíhala výstava historických nákladních vozů, ten nejstarší byl z z roku 1870. Výstava byla dále obohacena o motorovou lokomotivu „Zapalovač“ T211.037, o motorový vůz „Singrovka“ M240.057 a motorový vůz „Orchestrion“ 810 společnosti GW Train Regio v korporátním žlutočerném laku. V pauze zde byla vystavena i dvojice moderních nízkopodlažních vůzů RS1 Stadler řady 840 Českých drah. Tyto jednotky nabídly v parných dnech návštěvníkům příjemné ochlazení v klimatizovaném interiéru.

V pátek a v neděli bylo možné vedle vystavených železničních vozidel shlédnout výstavu historických automobilů - v pátek to byly vozy značky Tatra, v neděli Škoda. Na perónu železniční stanice v Kořenově bylo možné zakoupit zajímavé upomínkové předměty a to především s železniční tématikou (knihy, časopisy, kalendáře, hrníčky, skleničky, omalovánky, pexesa, ale i modely v měřítku HO a TT). K snědku byla nabídka dobrot z plackárny, či výtečné maso z grilu. Na své si tak přišel opravdu každý.

V pátek k poslechu hrála celý den „Hudba u města Vídně“. Sobotní den pak patřil pohádkám a tak se měly na co těšit především děti, těm bylo zahráno hned několik pohádek, které se odehrávaly v pauzách zvláštních vlaků v kořenovské stanici. O tyto představení se postaralo divadlo Čmukaři Turnov. V neděli pak nejednoho návštěvníka rozhýbaly mažoretky „Jablonecká jablíčka“. V sobotu a v neděli bylo opět možné svezení po stanici na ruční drezínce.

Po celou dobu oslav bylo možné v promítacím sále, který je součástí muzea ozubnicové dráhy, sledovat krátký dokument o Zubačce a fotografie ozubnicových lokomotiv T426.0. Samozřejmě bylo po všechny tři dny zajištěno pět párů zvláštních spojů historickým autobusem na Jizerku, na těchto jízdách byly nasazeny autobusy ŠKODA 706 RTO, Karosa ŠL 11 či Karosa B732.

Ve stanici Szklářská Poreba horní (Szklarska Poręba Górna) proběhlo v pátek u příjezdu zvláštního vlaku z Tanvaldu slavnostní zahájení Svátku Dolnoslezské železnice. Mohli jste vyrazit na výlet „Magickou stezkou Ducha hor“. V sobotu pak pokračoval Železniční festival v prostorách stanice, zazněla hudba „Blue Jeans“ a „W tym sek“, představili se tanečníci „Biale szkrydla“. Bylo možné se zúčastnit soutěže o nejlepší retro železniční převlek. Na neděli byla připravena celodenní vycházka s průvodcem a jízda historických automobilů Klub Ikar ze Swieradowa. To vše bylo doplněno množstvím stánků nejenom s občerstvením přímo u stanice.

Nejvýše položenou zastávku Jizerské železnice Jakuszyce (886 m. n. m.) čekal jediný program v neděli. Na výstavu přijely již zmíněné historické automobily Klubu Ikar a v jedenáct hodin u zvláštního parního vlaku proběhlo slavnostní odhalení obelisku připomínajícího 110. výročí vzniku Jizerské železnice. U této příležitosti vystoupila kapela „Jelonka Brass Band“.

  • Vytvořeno dne .