Skip to main content

Na protrženou přehradu

Desná - Albrechtice v Jizerských horách (1/2 hod.) - Mariánská hora (1/2 hod.) - Mariánskohorské boudy (3/4 hod.) - Protržená přehrada (1/4 hod.) - Souš (1 hod.) - Novina (1/2 hod.) - Desná (3/4 hod.). Celkový čas: 4 1/4 hod.

Trasa

Od nádraží v Desné po zelené značce směrem na Mariánskou horu a dále pak na Mariánskohorské boudy. Na rozcestí pokračujeme dál po žluté na Protrženou přehradu. Od Protržené přehrady pokračujeme po žluté značce až do údolí Černé Desné. Zde se vydáme vpravo po neznačené silnici vedoucí podél vodní nádrže Souš ke stejnojmenné osadě. Na rozcestí značených cest zahneme vpravo po modré značce zpět směrem k Desné.

Zajímavá místa po cestě

Albrechtice v Jizerských horách - založeny roku 1670 a pojmenovány po majiteli panství Albrechtu Desfoursovi. Významnou stavbou je jednolodní kostel sv. Františka z Pauly.

Mariánská Hora - rekreační osada, položená v zářezech několika potoků, které poháněly brusičská kola. Osada brusičů založená roku 1701 dostala jméno podle druhé manželky majitele panství hrabě Desfourse.

Mariánskohorské boudy - Původně pastevecké zařízení založené roku 1705 (843 m n. m.) pro pastvu panského dobytka v lesích Mariánskohorského hřebene. Dnes jsou to čtyři horské chalupy a nově postavená služebna (chata Tomanka) Správy chráněné krajinné oblasti Jizerských hor.

Protržená přehrada - Přehrada na Bílé Desné byla projektována jako sypaná zemní hráz s délkou hráze 172,8 měla pojmout až 400 000 m3 se v září 1916 protrhla, zaplavila obec Desnou, zahubila 62 lidí, zničila 33 domů a těžce poškodila 69 domů. Příčinou protržení hráze na Bílé Desné bylo nerovnoměrné sedání tělesa hráze a výpustní štoly s šoupátkovou věží. Katastrofa na Bílé Desné nadlouho ovlivnila vývoj sypaných zemních hrází po celé Evropě.

Vodní nádrž Souš - Sypaná hráz 364 m dlouhá a 21 m vysoká. Je rezervoárem pitné vody pro Desnou, Tanvald, Jablonec a okolní obce.

Desná - původní obec byla založena roku 1691 a pojmenována podle majitele panství Desfoursdorf, ale lidově nazývaná podle řeky Dessendorf - Desná. U vzniku dnes rozlehlých skláren stál známý podnikatel Riedel.