Skip to main content

Vodopády na Černé Desné

Itinerář

Desná, U dubu - vodopády na Černé Desné - přehrada Souš - Novina - Desná, U dubu (celkem asi 12 km).

Trasa

Výlet začíná v Desné, na křižovatce U dubu a pokračuje údolím Černé Desné po červené značce strání nad pravým břehem a poté lesem. Asi po 3,5 km přichází trasa výletu k vodopádům na Černé Desné, jedněm ze čtyř nejznámějších vodopádů Jizerských hor. Od vodopádů trasa stoupá lesem do osady Souš a ke stejnojmenné přehradní nádrži. Dále jde trasa po modré značce lesem po vrstevnici do osady Novina a pokračuje vlevo prudce dolů kolem hájovny Sovín do údolí Bílé Desné. Trasa výletu vede tímto údolím po místní silnici do Desné. Zde kolem nádraží lze dojít zpět na rozcestí U dubu.

Zajímavá místa po cestě

Riedlova vila - Riedlova vila stojí na místě někdejších vodoléčebných lázní Dr.Josefa Schindlera. Nechal si ji v roce 1895 postavit syn sklářského krále Josef Riedl mladší. Žili v ní tři generace továrníků až do roku 1945, kdy byly odsunuti. Dnes je ve vile městské kulturní, vzdělávací a informační středisko, dále školka a jsou zde dobře uloženy městské kroniky. Je zde stálá expozice historie Desné.

Osada Souš - Osada na říčce Černé Desné je uváděna poprvé r. 1755. Český název vznikl překladem německého pojmenování Darre, což znamená suché místo, uschlý les nebo sušírnu lnu. V l. 1912-15 musela zčásti ustoupit přehradě, která dnes slouží jako zdroj pitné vody.

vodopády na Černé Desné - Vodopády jsou tvořeny dvěma žulovými stupni vysokými čtyři a sedm metrů. V těchto místech řeka vymlela četné skalní hrnce. Odpočinek zde zajišťují dvě lavičky. Cesta pak dále stoupá lesem, často mezi osamělými balvany, až k osadě Souš. Tam, kde stezka opouští les, otevírají se před námi výhledy, zejména směrem ke Štěpánce a Krkonoším.