Skip to main content

Motorová lokomotiva T211.1611

Přezdívka: Zapalovač

Motorové lokomotivy řady T211.0 vyrobila v letech 1955 - 1962 v počtu 824 kusů lokomotivka ČKD Praha. Určeny byly pro provoz na vlečkách průmyslových podniků v Československu i v zahraničí, v lokomotivních depech, pro lehký posun a jízdy na pracovních vlacích. Lokomotivy řady T211.0 byly konstruovány jako kapotové s koncovou kabinou strojvedoucího. Hlavní rám je vnější, pojezd tvoří dvě rozsochově vedená dvojkolí vypružená horními listovými pružnicemi. Lokomotivy řady T211.0 byly vybaveny naftovým motorem Tatra 111 A o výkonu 121 kW, který pohání čtyřstupňovou, pneumaticky ovládanou synchronizovanou mechanickou převodovkou . V letech 1977 až 1991 docházelo v lokomotivních depech ČSD k rekonstrukci při které byl původní naftový motor nahrazen motorem Tatra T 930.51 o výkonu 147 kW. Takto rekonstruované lokomotivy byly přeznačeny na řadu T211.1.

Lokomotivu T211.1611, tehdy označenou T211.0725, vyrobil národní podnik ČKD Praha závod Sokolovo v roce 1960 pod výrobním číslem 4978. Technickopolicejní zkoušku lokomotiva absolvovala dne 28. října 1960 na trati Praha - Libeň horní nádraží - Běchovice a zpět. Dne 23. listopadu 1960 ji převzal v Ostravě zdejší podnik Výstavba potravinářských závodů. V březnu 1975 pak lokomotivu T211.0725 již vlastnil národní podnik Cutisin v Jilemnici.

V roce 1986 byla lokomotiva T 211.0725 rekonstruována v Rušňovém depu Vrútky. Původní naftový motor Tatra 111 A byl nahrazen spalovacím motorem T 930.51 a lokomotiva byla přeznačena na T 211.1611. Technickobezpečnostní zkoušku lokomotiva absolvovala dne 9. října 1986 na trati Vrútky - Martin a zpět. 20. října 1986 pak byla předána n. p. Cutisin Jilemnice. Zde sloužila až do podzimu 1991. V listopadu téhož roku ji odkoupila ČSVTS při železniční stanici Tanvald.

V roce 1993 lokomotiva T211.1611 posloužila filmařům pro natáčení filmu Špendlíkem na motýlka. To probíhalo na trati Kořenov - Harrachov a lokomotiva při něm jezdila se dvěma vozy Bix. V současné době je lokomotiva sice provozní, v nejbližší době ji však čeká celková oprava.

Základní technické údaje

Výrobce ČKD Praha n. p.
Rok výroby 1960
Hmotnost lokomotivy 22 t
Délka lokomotivy přes nárazníky 7 240 mm
Maximální rychlost 40 km/h
Počet hnacích náprav 2
Naftový motor Tatra T 930.51
Výkon naftového motoru 147 kW
Přenos výkonu mechanický
Převodovka mechanická čtyřstupňová
synchronizovaná
  • Vytvořeno dne .