Skip to main content

Motorová lokomotiva T211.037

Přezdívka: Zapalovač

Motorové lokomotivy řady T211.0 vyrobila v letech 1955 - 1962 v počtu 824 kusů lokomotivka ČKD Praha. Určeny byly pro provoz na vlečkách průmyslových podniků v Československu i v zahraničí, v lokomotivních depech, pro lehký posun a jízdy na pracovních vlacích. Lokomotivy řady T211.0 byly konstruovány jako kapotové s koncovou kabinou strojvedoucího. Hlavní rám je vnější, pojezd tvoří dvě rozsochově vedená dvojkolí vypružená horními listovými pružnicemi. Lokomotivy řady T211.0 byly vybaveny naftovým motorem Tatra 111 A o výkonu 121 kW, který pohání čtyřstupňovou, pneumaticky ovládanou synchronizovanou mechanickou převodovkou . V letech 1977 až 1991 docházelo v lokomotivních depech ČSD k rekonstrukci při které byl původní naftový motor nahrazen motorem Tatra T 930.51 o výkonu 147 kW. Takto rekonstruované lokomotivy byly přeznačeny na řadu T211.1.

Lokomotivu T211.037 vyrobila v roce 1959 pod továrním číslem 4562 lokomotivka ČKD Praha, národní podnik, závod Sokolovo Praha. Technicko policejní zkoušku lokomotiva absolvovala dne 4. července 1958 v trati Praha - Libeň horní nádraží - Běchovice a zpět.

Jediným vlastníkem lokomotivy byla Železniční průmyslová stavební výroba Uherský Ostroh, závod 03 Čerčany, provoz Horní Řasnice, později firma Beron s.r.o., závod 2 Horní Řasnice. Zde obsluhovala 2,8 km dlouhou vlečku odbočující v km 17,9 z širé trati Frýdlant v Č. - Jindřichovice p. S. mezi stanicí Nové Město pod Smrkem a zastávkou Horní Řasnice.

Během let lokomotiva neprošla žádnou rekonstrukcí. Pouze při opravě v LD Jihlava v roce 1983 byl původní spalovací motor lokomotivy Tatra 111 A nahrazen novým motorem Tatra T 930. V 90. letech 20. století lokomotiva dostala nové číselné označení 701.460-8.

V březnu 2005 ji zakoupila obecně prospěšná společnost Železniční společnost Tanvald. V nejbližší době lokomotivu čeká celková oprava při které na ní bude obnoven i lak v původním barevném provedení. Sloužit by měla k dopravě pracovních vlaků při výlukách a stavebních pracech v okolí Tanvaldu a při nostalgických jízdách.

Základní technické údaje

Výrobce ČKD Praha n. p.
Rok výroby 1959
Hmotnost lokomotivy 22 t
Délka lokomotivy přes nárazníky 7 240 mm
Maximální rychlost 40 km/h
Počet hnacích náprav 2
Naftový motor Tatra T 930.51
Výkon naftového motoru 147 kW
Přenos výkonu mechanický
Převodovka mechanická čtyřstupňová
synchronizovaná
  • Vytvořeno dne .