Skip to main content

Motorový vůz M240.057

Motorový vůz M240.057

Motorové vozy řady M240.0 vyrobila v letech 1963 - 1965 v počtu 120 kusů vagónka ve Studénce. Určeny byly pro přepravu osob a zavazadel na krátkých a středních tratích. Skříň vozu je uložena na dvou dvounápravových podvozcích, z nichž jeden je hnací a druhý běžný. Půdorys vozu je rozělen příčkami na dva oddíly pro cestující, zavazadlový oddíl, úbornu, dva nástupní prostory a dvě stanoviště strojvedoucího. Motorové vozy řady M240.0 mají hydrodynamický přenos výkonu a vybaveny jsou naftovým motorem Tatra 930 - 4 k o výkonu 206 kW. V pravidelném provozu u ČSD (později ČD) sloužily až do roku 2002. Dnešních dnů se dožilo 11 motorových vozů této řady. Provozních jich však je jen šest: M240.021, 046, 089, 100, 113 a 114.

Čtyři motorové vozy M240.0109, 0110, 0118 a 0119 byly již ve výrobním závodě upraveny pro provoz na ozubnicových tratích. První dva 0109 a 0110 byly určeny pro trať Tanvald - Harrachov, druhé dva 0118 a 0119 pro trať Tisovec - Pohronská Polhora na Slovensku. Na motorových vozech došlo ke zvednutí skříně vozu o 30 mm. Na přívodní kabely k elektromagnetickým kolejovým brzdám byly instalovány kryty. Z činnosti byla vyřazena tlaková relé TVZ a Alnico. Rychloměry Matra byly nahrazeny rychloměry Teloc. Později byly takto upraveny i motorové vozy M240.009, 020 a 075. V roce 1990 došlo k ukončení provozu motorových vozů M240.0 na trati Tanvald - Harrachov a zdejší „Singrovky“ byly převedeny do PLD Karlovy Vary.

Motorový vůz M240.057 byl vyroben národním podnikem Vagónka Tatra ve Studénce pod výrobním číslem 64 651 v roce 1964. Technicko - bezpečnostní zkoušku vůz absolvoval dne 6. dubna 1964 na trati Cheb - Plzeň. Dne 4. srpna 1964 byl převzat ČSD depem Karlovy Vary. Zde byl v provozu až do 5. června 1996, kdy došlo k jeho předání do DKV Praha služebny Čerčany. Odtud se dne 30. dubna 1997 stěhoval do Kralup nad Vltavou.

Dne 7. února 2002 byl pro poruchu naftového motoru definitivně odstaven z provozu. S koncem platnosti GVD 2001/2002 bylo plánováno ukončení pravidelného provozu motorových vozů této řady u ČD, 057 proto již pro rozsáhlé závady opravována nebyla. Navíc skříň vozu již byla značně zkorodovaná. Pro nedostatek místa v kralupském depu byl proto spolu s vozem M240.021 přemístěn do depa v Kladně.

Koncem roku 2002 projevilo zájem o tento motorový vůz občanské sdružení Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald. Díky pochopení tehdejšího ředitele odboru kolejových vozidel Českých drah pana Ing. Sosny došlo dne 29. března 2003 k předání motorových vozů M240.021 a 057 z DKV Louny do DKV Liberec SLČ Tanvald.

Po jejich příjezdu do Tanvaldu se na motorovém voze M240.021 naplno rozeběhly renovační práce. Ty prováděly a financovaly členové Vědeckotechnické společnosti při železniční stanici Tanvald. Po dokončení prací na 021 byla zahájena i oprava vozu 057. Podobně jako M240.021 by i 057 měl být po opravě nasazován při nostalgických jízdách a za neschopné motorové vozy řady 810 v okolí Tanvaldu. Pro značnou zkorodovanost skříně vozu však není pravděpodobné, že by v provozu vydržel déle než několik let.

Základní technické údaje

Výrobce Vagónka Tatra n. p. Studénka
Rok výroby 1963
Váha plně obsazeného vozu 40,76 t
Délka vozu přes nárazníky 18 500 mm
Maximální rychlost 70 km/h
Počet hnacích náprav 2
Naftový motor Tatra 930 - 4 K
Přenos výkonu hydrodynamický
Převodovka ČKD H 250 M
Počet míst k sezení 56
  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 3240