Motorový vůz M240.021
Přezdívka: Singrovka
Motorové vozy řady M 240.0 vyrobila v letech 1963 - 1965 v počtu 120 kusů vagónka ve Studénce. Určeny byly pro přepravu osob a zavazadel na krátkých a středních tratích. Skříň vozu je uložena na dvou dvounápravových podvozcích, z nichž jeden je hnací a druhý běžný. Půdorys vozu je rozělen příčkami na dva oddíly pro cestující, zavazadlový oddíl, úbornu, dva nástupní prostory a dvě stanoviště strojvedoucího. Motorové vozy řady M 240.0 mají hydrodynamický přenos výkonu a vybaveny jsou naftovým motorem Tatra 930 - 4 k o výkonu 206 kW. V pravidelném provozu u ČSD (později ČD) sloužily až do roku 2002. Dnešních dnů se dožilo 11 motorových vozů této řady. Provozních jich však je jen šest: M 240.021, 046, 089, 100, 113 a 114.
Čtyři motorové vozy M 240.0109, 0110, 0118 a 0119 byly již ve výrobním závodě upraveny pro provoz na ozubnicových tratích. První dva 0109 a 0110 byly určeny pro trať Tanvald - Harrachov, druhé dva 0118 a 0119 pro trať Tisovec - Pohronská Polhora na Slovensku. Na motorových vozech došlo ke zvednutí skříně vozu o 30 mm. Na přívodní kabely k elektromagnetickým kolejovým brzdám byly instalovány kryty. Z činnosti byla vyřazena tlaková relé TVZ a Alnico. Rychloměry Matra byly nahrazeny rychloměry Teloc. Později byly takto upraveny i motorové vozy M 240.009, 020 a 075. V roce 1990 došlo k ukončení provozu motorových vozů M 240.0 na trati Tanvald - Harrachov a zdejší „Singrovky“ byly převedeny do PLD Karlovy Vary.
Motorový vůz M 240.021 byl vyroben národním podnikem Vagónka Tatra ve Studénce pod výrobním číslem 64 615 v roce 1963. Technicko - bezpečnostní zkoušku vůz absolvoval dne 8. listopadu 1963 na trati Praha - Kolín. Dne 12. listopadu 1963 byl převzat ČSD depem Praha - Libeň. 1. února 1966 došlo k jeho předání do Kralup nad Vltavou, kde motorový vůz M 240.021 jezdil až do podzimu 2002.
Dne 16.9.2002 byl pro poruchu naftového motoru definitivně odstaven z provozu. S koncem platnosti GVD 2001/2002 bylo plánováno ukončení pravidelného provozu motorových vozů této řady u ČD, "jedenadvacítka" proto již pro rozsáhlé závady opravována nebyla. Původně měla sice být zachována pro muzejní účely, v kralupském depu se však nacházely provozní vozy této řady v podstatně lepším stavu. Navíc motorový vůz M 240.021 prodělal poslední dílenskou opravu již v říjnu 1990 a měl násilně poškozenou skříň vozu v místě u WC. Pro nedostatek místa v kralupském depu byl proto spolu s vozem M 240.057 přemístěn do depa v Kladně a jeho další osud se zdál být nejistý.
Naštěstí zájem o tento motorový vůz projevilo občanské sdružení Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald. Díky pochopení tehdejšího ředitele odboru kolejových vozidel Českých drah pana Ing. Sosny došlo dne 29. března 2003 k předání motorových vozů M 240.021 a 057 z DKV Louny do DKV Liberec SLČ Tanvald.
Po jejich příjezdu do Tanvaldu se na motorovém voze M 240.021 naplno rozeběhly renovační práce. Ty prováděly a financovaly členové Vědeckotechnické společnosti při železniční stanici Tanvald. Při ní byl motorový vůz M 240.021 upraven pro provoz na ozubnicové trati. Oprava vyvrcholila na přelomu července a srpna 2003, kdy byla „Singrovka“ ve firmě OLPAS MORAVIA Krnov s.r.o. opatřena novým lakem v původním barevném provedení.
Znovuzrozený motorový vůz M 240.021 se veřejnosti poprvé představil na nostalgické jízdě 16. srpna 2003 na trati Tanvald - Harrachov. V budoucnu by měl být nasazován při nostalgických jízdách a za neschopné motorové vozy řady 810.
Základní technické údaje
Výrobce | Vagónka Tatra n. p. Studénka |
Rok výroby | 1963 |
Váha plně obsazeného vozu | 40,76 t |
Délka vozu přes nárazníky | 18 500 mm |
Maximální rychlost | 70 km/h |
Počet hnacích náprav | 2 |
Naftový motor | Tatra 930 - 4 K |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Převodovka | ČKD H 250 M |
Počet míst k sezení | 56 |
- Vytvořeno dne .