Lokomotivy řady 743 (2. díl)
Stručný technický popis
Čtyřnápravová motorová lokomotiva řady 743 (T 466.3) je kapotová s postranními ochozy a jednou kabinou strojvedoucího. Pojezd lokomotivy je tvořen dvěma dvounápravovými podvozky. Rám podvozku je svařované konstrukce a jsou k němu pomocí kyvných ramen upevněna dvě dvojkolí s tlapovými stejnosměrnými trakčními motory E 015C.
Hlavní rám je celosvařované konstrukce s hlavními podélníky tvaru „I“ spojenými čelníky a nosnými příčkami. Ve střední části rámu je uložena naftová nádrž a hlavní vzduchojemy. Akumulátorové baterie jsou uloženy v naftové nádrži.
V kabině strojvedoucího jsou dva diagonálně umístěné ovládací pulty s kontroléry pro ovládání jízdy. Dvoje diagonálně umístěné dveře umožňují pohodlný výstup přímo na ochozy lokomotivy. Kabina je vytápěna odpadním teplem z naftového motoru.
V přední delší kapotě je uložen motorgenerátor, naftový motor K6S 230 DR, nastavený na výkon 800 kW a přímo spojený s trakčním alternátorem TA 604A. Z volné strany motoru je poháněna převodovka pomocných pohonů s výstupem na ventilátory a kompresor. Pomocí klínových řemenů pohání i pomocné dynamo jako zdroj proudu pro elektromotory ventilátorů chlazení trakčních motorů. Chlazení vody naftového motoru je rozděleno do dvou samostatných okruhů, každý s vlastním ventilátorem o průměru 800 mm.
Střední kapota motoru je tvořena dvěma šroubovanými bočnicemi a dvoudílnou střechou k bočnicím šroubovanou. Střecha nad motorem je opatřena víky pro snadný přístup k hlavám motoru. V prostoru před kabinou je uložen ventilátor chlazení trakčních motorů zadního podvozku poháněný elektromotorem, budící a nabíjecí dynamo poháněné klínovými řemeny z volné strany generátoru a tlumič výfuku.
V kratší zadní kapotě je umístěn elektrický rozvaděč a odporník elektrodynamické brzdy včetně ventilační jednotky. Elektronický regulátor, odpojovač baterie, jističe a vypínače jsou přístupné přímo z kabiny strojvedoucího. Lokomotiva je vybavena zařízením pro kontrolu bdělosti strojvedoucího.
Elektrodynamická brzda je dvourežimová a umožňuje buď trvalé spádové brždění (pro udržování stálé rychlosti na spádu), nebo krátkodobé zastavovací brždění (pro posun, prakticky do nulové rychlosti). V provozu přináší EDB úsporu 90 až 95% brzdových zdrží proti lokomotivám s klasickou pneumatickou brzdou.
Základní technické údaje lokomotivy 743
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Délka přes nárazníky | 13 600 mm |
Maximální šířka lokomotivy | 3 060 mm |
Maximální výška lokomotivy | 4 472 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6 700 mm |
Rozvor podvozků | 2 400 mm |
Průměr dvojkolí | 1 000 mm |
Nejmenší poloměr projížděného oblouku | 80 m |
Maximální tažná síla při rozjezdu | 198 kN |
Trvalá tažná síla při rychlosti 17 km/h | 123 kN |
Hmotnost lokomotivy | 66 tun |
Hmotnost na nápravu | 16,5 tun |
Maximální provozní rychlost | 90 km/h |
Objem palivové nádrže | 2500 litrů |
- Vytvořeno dne .