Skip to main content

Motorové vozy 810 v Kořenově

Vážení návštěvníci, jsme velmi rádi, že jste si oblíbili naše historické motoráčky na Zubačce, které pro vás v letošním roce pořádáme společně s návštěvou Výtopny Kořenov. Abychom dokázali odvézt všechny naše návštěvníky, rozhodli jsme se, že naši flotilu obohatíme o další vůz řady 810.

Proč je osmsetdesítka historické vozidlo?

Motorové vozy řady M152.0 (dnes 810) byly vyráběny v letech 1973 až 1984 ve Vagónce Studénce v celkovém počtu 680 ks a byla to nejpočetnější řada motorových vozů u ČSD. Motorové vozy měly původně sloužit jen na krátkých lokálních tratích, nakonec byly ale provozovány prakticky na všech neelektrizovaných tratích v ČSSR. Svým hospodárným provozem a levnou údržbou ale prakticky zachránily většinu lokálních tratí u nás. Od roku 1998 byly tyto motorové vozy nasazeny i na Zubačce Tanvald – Kořenov - Harrachov, kde pomohly se zefektivněním osobní dopravy po obnovení provozu na trati za provozu Jizerské dráhy. Dnes už jsou tyto motoráčky v Libereckém kraji na Tanvaldsku dávnou minulostí, do pravidelného provozu zde nezasahují již několik let.

Díky rozšíření provozu nostalgických vlaků v Libereckém kraji se na Zubačce motorovým vozem řady 810 můžete svézt i Vy. Během cesty naším motoráčkem Vám navíc průvodčí poskytne výklad o nejzajímavějších místech podél trati a její historii.

V Kořenově máme nyní trojici motorových vozů 810. Od roku 2014 vlastníme motorový vůz 810.453, který jsme zakoupili na Slovensku a postupně jej opravujeme. Po opravě spalovacího motoru, kompresoru a mnohého dalšího vůz obdržel polomáčený (původní červeno-krémový) lak se žlutým proužkem na čele (přes světla). V současné době se pracuje na interiéru vozu, který prozatím kompletně schází. Úpravy se dočká i prostor pro kola a také celá toaleta.

Na plánované pravidelné jízdy historických motoráčků jsme v lednu zakoupili motorový vůz 810.157 od Českých drah. Vůz dorazil do Kořenova na počátku února. Po opětovném zprovoznění je nasazován na vlaky Historického motoráčku na Zubačce. Postupem času i 810.157 obdrží historický nátěr. Jaký? Na to si chvilku počkejme…

Abychom dokázali splnit všechny požadavky na kapacitu vlaku a nebyli nuceni si další motoráčky půjčovat, rozhodli jsme zakoupit ještě jeden vůz řady 810. V květnu tohoto roku se nám podařilo zakoupit vůz 810.617 (taktéž od ČD). Vůz ihned zamířil do lakovny a následně proběhne jeho zprovoznění, aby se co nejdříve zapojil do vozby motoráčků mezi Tanvaldem, Kořenovem a Harrachovem. A jak je možné poznat z obrázků, vůz má téměř shodný lak jako motoráček 810.453, vyjma žlutého proužku, ten je nahrazen oranžovým.

Další vaše otázky míří na přípojný vůz BDtax 012.009, ten bude zařazen do soupravy historických vlaků během pořádání velkých jízd, do provozu s motoráčky (v kombinaci 810 + 012 + 810) jej neplánujeme nasazovat.

650-01
650-02
650-03

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 1403