Zkoušky motorové jednotky řady 845
23. dubna 2020 proběhly na Zubačce zkoušky motorové jednotky 845.116, které měly zjistit, zda je jednotka řady 845 vhodná k provozu na nejstrmější železniční trati v Česku.
Liberecký kraj chtěl znovu zavést přímé vlaky z Prahy do Harrachova, které přestaly jezdit od nástupu společnosti Arriva na linku Praha - Tanvald. Protože Arriva neměla zpočátku dostatek souprav, zkoušky proběhly až čtyři měsíce po převzetí linky tímto soukromým dopravcem.
Zkoušky se uskutečnily 23. dubna za krásného slunečného počasí. Na trati byl z důvodu pandemie koronaviru silně omezen provoz (v úseku Desná-Riedlova vila - Harrachov jezdily denně pouze dva páry osobních vlaků) a tak bylo na zkoušky spouta času. Ke zkouškám byla vybrána jednotka 845.116, která do Tanvaldu přijela na pravidelném rychlíku z Prahy. Samozřejmě s řídícím vozem v čele.
Ještě v obvodu stanice Tanvald, mezi mostem přes Desnou a Žďárským tunelem, se zkoumalo, zda u jednotky nehrozí kolize z ozubnicí. Jednotka se poté vydala k Desné. Další zkoumání proběhlo u lomu nivelity před Desnou. Ani tady ozubnice jednotce nečinila problém a tak jednotka odjela ke křižování do Desné.
Po vykřižování v Desné s pravidelným osobním vlakem jednotka dojela do Dolního Polubného. Zde byly u tunelu umístěny na koleje dvě zarážky a tyto zarážky po celou dobu zkoušek hlídal zaměstanec společnosti Arriva. Teprve poté dal dirigující dispečer souhlas k další jízdě jednotky.
Jednotka dále pokračovala směrem do Kořenova. Na největším stoupání jela rychlostí 13 - 15 km/h. Na zastávce Desná-Pustinská zkušební vlak zastavil, aby se zkusil rozjet na velkém sklonu. I na 56,6 promilích se povedlo vlak bez problému rozjet.
Pod zastávkou Kořenov-zastávka však došlo k prokluzu obou hnacích náprav a zároveň k odpojení převodovky z důvodu její vysoké teploty. Po krátké poradě bylo rozhodnuto zkoušky ukončit.
Jednotka se poté vrátila do Dolního Polubného a dále pokračovala do Tanvaldu. Při jízdě po spádu jednotka brzdila výborně.
Jednotka řady 845 se ukázala jako nevhodná pro provoz na jediné české ozubnicové trati. Je to jednotka stavěná na rychlé, rovinaté tratě. Znovuzavedení přímých vlaků Praha - Harrachov tedy v tuto chvíli nepřipadá v úvahu.
Fotografie Pavel Vlček a Petr Möller
- Vytvořeno dne .