Skip to main content

Nové prostory muzea Zubačky hostily mezinárodní workshop

Mezinárodní workshop „Atraktivní muzejní železnice“ hostilo ve dnech 12. a 13. prosince 2011 Muzeum ozubnicové dráhy na nádraží v Kořenově. Jeho pořadatelem byla Železniční společnost Tanvald o.p.s. a záštitu nad ním převzal Ing. Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Workshopu se zúčastnilo více než 40 lidí, kteří zastupovali instituce a dobrovolnické spolky z České republiky, Slovenska a Polska, a jeho cílem byla výměna zkušeností s provozem a námětů na zatraktivnění muzejních aktivit v železniční a tramvajové dopravě.

Místem konání workshopu byly nové prostory Muzea ozubnicové dráhy v Kořenově, které byly dokončeny v listopadu letošního roku. Adaptace těchto prostor, které oživí kořenovské nádraží, byla spolufinancována Fondem mikroprojektů Cíl 3 Česko – Polsko Euroregionu Nisa. Na vybavení prostor pak prostřednictvím grantového fondu přispěl Liberecký kraj.

Program workshopu byl zahájen krátce po 13. hodině, kdy všechny účastníky přivítal a úvodní slovo přednesl ředitel Železniční společnosti Tanvald Ing. Petr Prokeš. Jako první vystoupil Mgr. Jiří Střecha, ředitel Železničního muzea Národního technického muzea v Praze. Následně pan Michal Tunega představil činnost Múzejno–dokumentačného centra Železnic Slovenské republiky. Poté následovala prezentace Ing. Jindřicha Rachoty z Českých drah, Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka. Další část programu byla vyhrazena kolegům z Polska, kteří nejprve seznámili přítomné s jediným nepřetržitě fungujícím parním depem v Evropě, nacházejícím se ve městě Wolsztyn ve Wielkopolskem vojvodství, odkud denně vyjíždějí pravidelné osobní vlaky s parními lokomotivami. Následně se účastníkům workshopu představilo také Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku z Jaworzyny Śląskej.

Po půlhodinové přestávce na kávu a občerstvení byl zahájen druhý blok přednášek a příspěvků, ve kterém jako první dostal slovo předseda Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky pan Tomáš Vanča. Po této zajímavé přednášce následovala neméně zajímavá prezentace pana Artura Fučíka z Muzea průmyslových železnic, které v letních měsících provozuje dopravu na úzkokolejné trati ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Další příspěvek se již týkal normálního rozchodu 1435 mm, konkrétně Zubrnické museální železnice, kterou představil předseda sdružení Ing. Martin Kašpar a přítomné seznámil se strastiplnou cestou vedoucí k zahájení muzejního provozu ze Zubrnic do Velkého Března.

V průběhu této přednášky se dostavil Ing. Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, který po oficiálním přivítání pozdravil účastníky workshopu a ve svém projevu vyjádřil svoji podporu aktivitám muzejních spolků pečujících o historická vozidla. Poté se ujal slova pan Bohuslav Škoda jednatel Společnosti železniční výtopna Jaroměř, který se ve své prezentaci věnoval především informování o opravě vzácné parní lokomotivy Conrad Vorlauf z roku 1873. Následně představil muzejní aktivity Boveraclubu v Liberci Ing. Tomáš Krebs. Boveraclub renovuje historická tramvajová vozidla o rozchodu 1000 mm a v současné době se snaží o vybudování tramvajového muzea v Liberci. Závěr druhého bloku přednášek patřil Ing. Petru Prokešovi z pořádající Železniční společnosti Tanvald, který ve své prezentaci seznámil účastníky workshopu s činností této obecně prospěšné společnosti a s plány na rozšíření muzejních aktivit do budoucna.

Krátce po 19. hodině se účastníci workshopu odebrali do penzionu MART, vzdáleného cca 300 metrů od kořenovské stanice, kde již pro ně byla připravena večeře a ubytování. Večer zde pokračoval neformálním posezením a živou debatou, při které si účastníci jednotlivých spolků vyměňovali zkušenosti ze svých činností.

Program druhého dne začal v 9:30 komentovanou prohlídkou Muzea ozubnicové dráhy v Kořenově. Poté ještě vystoupil se svojí prezentací představitel Veterán klubu železnic z Popradu, jehož muzejní aktivity se soustřeďují na péči o vozidla na Tatranských úzkorozchodných elektrických tratích.

Krátce před 11. hodinou přijel z Tanvaldu motorový vůz M240.056 „Singrovka“, kterým se následně účastníci setkání projeli po naší jediné ozubnicové trati do Tanvaldu a zpět. Po 13. hodině se zvláštní vlak vydal ještě do Harrachova a zase zpět do Kořenova, kde byl krátce před 14. hodinou workshop oficiálně ukončen.

313-01
313-02
313-03
313-04
313-05
313-06

  • Vytvořeno dne .