Skip to main content

Jízdní řád 2011/2012 (2. díl)

V druhém díle miniseriálu o nástupu nového jízdního řádu na „zubačce“ se budeme věnovat vnitrostátní dopravě a zastavíme se také u dopravy nákladní.

Osobní doprava

Osobní doprava mezi Tanvaldem a Harrachovem je stále součástí konceptu vedení většiny vlaků až do/z Liberce. Jejich dopravcem zůstávají České dráhy, a to na dalších patnáct let jako výsledek veřejné soutěže Libereckého kraje na zajištění provozu „Jizerskohorské železnice“ zahrnující koleje od Harrachova přes Liberec po Jindřichovice pod Smrkem. Celkový počet osobních vlaků vnitrostátní dopravy se téměř nemění, jen ve směru z Kořenova do Tanvaldu v dopoledních hodinách přibude jeden nový spoj (Kořenov odjezd 9:58 – Tanvald příjezd 10:17). U některých stávajících vlaků je nově sezónní omezení, naopak u jiných omezení zaniká a tyto budou jezdit denně.

Ve směru z Tanvaldu do Harrachova je asi nejvýraznější změnou víkendové prodloužení tří odpoledních vlaků, které dosud jezdily z Liberce jen do Kořenova. Od 11. prosince 2011 bude jejich trasa prodloužena až do Harrachova - vlaky tam budou přijíždět ve 14:03, 16:03 a 18:03. Obdobně v opačném směru budou o víkendech jezdit z Harrachova do Liberce nové vlaky ČD ve 13:44, 15:44 a 17:44 , které v současném jízdním řádu byly výchozí z Kořenova. Částečně se jedná o náhradu mezistátních vlaků dopravce Viamont Regio a.s., které v denní době budou končit / začínat v Harrachově, a tyto vlaky ČD na ně budou tvořit přípoje.

Z důvodu zavedení výše uvedených nových vlaků v úseku Kořenov – Harrachov a zpět se navýší o víkendech v Kořenově počet křižování osobních vlaků, které bude nově probíhat i v časech 13:55, 15:55 a 17:55. Z tohoto důvodu také bude praktikováno pravidelné používání 2. staniční koleje (první od staniční budovy) i vlaky v Kořenově nekřižujícími, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících.

Ještě zajímavější „dopravní šachy“ se budou odehrávat v Harrachově, kde jsou od jediné výhybky a jediné odstavné koleje požadovány kombinace odstavování, předjíždění a dostižení vlaků obou dopravců, Českých drah a Viamontu Regio. Např. krátce po desáté dopolední sem přijede vlak 16211 z Liberce, v této době zde však již bude o víkendech v sezóně souprava Viamont Regio z Polska. Ta ale bude odjíždět již v 10:55 do Szklarskej Poręby, přičemž sem ještě přibyde k ní přípojný spoj 16213/16222, zatímco předchozí souprava ČD odjede až v 11:50 – před jedenáctou se tu tedy budou muset v čase i prostoru srovnat tři vlaky.

Jízdní řád osobních vlaků platný od 11. prosince 2011 lze stáhnout na adrese:
http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/knizni-jizdni-rady-111211/k036.pdf

Nasazení vozidel v osobní dopravě

Zde dochází vskutku k přelomové změně, neboť na všechny osobní vlaky Českých drah jsou v úseku Liberec – Harrachov a zpět plánovány nové nízkopodlažní motorové vozy řady 840 „Regio Shuttle“, o jejichž příchodu jsme vás již na našich stránkách informovali. Z trati 036 by tak měly zmizet různobarevné soupravy směsice vozidel řad 810, 814, 843 a 854 a vše by měla ovládnout pouze tato nová vozidla v korporátním modrém nátěru ČD.

Denně by se na trati mělo vystřídat 10 těchto motorových vozů patřících pod Depo kolejových vozidel Česká Třebová, provozní jednotka Liberec. V pracovní dny bude většina vlaků v denní době (cca od 6 do 19 hodin) vedena dvojicí motorových vozů, zatímco o víkendu bude většina vlaků jezdit „sólo“, pouze na 2 páry vlaků je plánována dvojice motoráků.

Konkrétně by se mělo jednat o tyto vlaky:
16211 Liberec 8:37 – Tanvald 9:32 / 9:38 – Harrachov 10:05
16224 Harrachov 11:50 – Tanvald 12:17 / 12:20 – Liberec 13:16
16223 Tanvald 14:19 – Harrachov 14:48
16234 Harrachov 14:58 – Tanvald 15:25 / 15:40 – Liberec 16:36

Čas ukáže, zda bude kapacita jednoho motorového vozu v turistické sezóně postačovat a zda nebude o víkendech docházet k přeplňování souprav.

Nákladní doprava

Skryta zrakům většiny návštěvníků zůstává na zubačce nákladní doprava, která se již několik let odehrává výhradně v nočních hodinách, a nejinak tomu bude i v příštím roce.

Zatímco vloni jsme na tomto místě psali, že trať je obsluhována dvěma páry nákladních vlaků, kdy jeden jezdil z Liberce a druhý z Turnova, tak v průběhu roku 2011 (přesněji od 4. dubna) došlo ke zrušení nákladního vlaku od Liberce a nově sem zajížděl pouze nákladní vlak z Turnova.

Stejně bude řešena obsluha Tanvaldu, Desné, Dolního Polubného a Kořenova i v novém grafikonu vlakové dopravy, kdy na trati budou jezdit tyto nákladní vlaky:

Mn 84110/11 Turnov – Ž.Brod – Tanvald 22:22 / 22:57 – Desná 23:03 / 23:16 – Dolní Polubný 23:21 / 23:34 – Kořenov 23:47

Mn 84112/13 Kořenov 0:01 – Dolní Polubný 0:11 – Desná 0:16 – Tanvald 0:21 / 0:27 – Železný Brod – Turnov

Co se týká druhů přepravovaných komodit a jejich objemu, tak oproti předchozím letům nedošlo k žádné výrazné změně. Po „zubačce“ jsou pravidelně realizovány dodávky sklářských surovin pro komplex skláren Preciosa Ornela, a.s. se sídlem v Zásadě, která pro svoje provozovny v Desné a Dolním Polubném odebírá od dubna do listopadu sklářský písek z Libuně a dolomit ze slovenských Čachtic. Konkrétně v roce 2010 to bylo 158 vozů sklářského písku (78 na vlečku v Desné a 80 v Dolním Polubném) a 44 vozů mletého dolomitu (všechny vozy do Dolního Polubného). Tyto suroviny jsou dováženy ve výsypných vozech řady Faccs.

Dalším pravidelným druhem přeprav je dřevo, které se nakládá podle toho, kde se zrovna těží a jaké jsou uzavřené smlouvy lesnických firem a zpracovatelských podniků. Dřevo pochází jak z české, tak i polské strany pohraničních lesů.

Aby si čtenáři udělali představu o objemu těchto přeprav, tak se opět podíváme na čísla za rok 2010, ze kterých zjistíme, že v Desné bylo naloženo 189 vozů, v Dolním Polubném 8 vozů a v Kořenově úctyhodných 304 vozů dřeva. Toto dřevo se nakládá většinou do vozů řady Eas, u zásilek dřeva na export pak přicházejí ke slovu i novější vozy řad Roos, Laaps či Laaps-y. Mezi cílovými stanicemi převažují místa velkých dřevozpracujících podniků v České republice (např. Hněvice, přípojová stanice papírny ve Štětí) a Rakousku.

Ve vozových zásilkách se dřevem z Kořenova jsou započítány i nařezaná smrková prkna, které tam nakládá místní firma Jizerská pila s.r.o. Počet těchto zásilek, které směřují většinou do Řecka, má bohužel stále sestupnou tendenci (v roce 2010 jen 8 vozů, letos zatím pouze 4 vozy). Tato prkna jsou nakládána většinou na vozy řady Res, ale občas i do krytých vozů řady Habbillnss.

Na nákladní vlaky ČD Cargo, které jsou v úseku Tanvald – Kořenov sunuty, jsou nasazovány lokomotivy řady 743 z depa SOKV Ústí nad Labem, provozní jednotky Nymburk. Nejčastěji se jedná o „elektroniky“ čísel 743.001, 002 a 007, občas se objeví na nákladním vlaku i lokomotiva řady 742. Při zvýšeném objemu nákladní dopravy může být nákladní vlak veden i dvěma lokomotivami, případně může být zaveden ještě i vlak navíc (také v nočních hodinách).

Perličkou zůstávají i v novém GVD nabídkové trasy páru mezinárodních nákladních vlaků podle potřeby Pn 42288/42289 Jelenia Góra – Tanvald resp. opačně, která ale ještě nebyla žádným dopravcem v přeshraničním úseku využita, což je dáno především obtížnými výškovými poměry a nižší únosností kolejí „zubačky“, z těchto důvodů je vhodnější nedaleký železniční přechod Frýdlant – Zawidów.

Nostalgické vlaky

Také v příštím roce pro vás uspořádá Železniční společnost Tanvald o.p.s. řadu zajímavých nostalgických jízd s doprovodným programem, o jejichž programu a jízdním řádu budete včas informováni na našich webových stránkách. Hlavní událostí roku 2012 by měly být oslavy 110 let ozubnicové trati, které se uskuteční začátkem července.

311-01
311-02
311-03

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 1340