Skip to main content

Jízdní řád 2011/2012 (1. díl)

Stalo se již tradicí, že našim čtenářům vždy na přelomu listopadu a prosince přinášíme informace o změnách v jízdním řádu nejen na „zubačce“, ale i na mezinárodní trati Harrachov – Szklarska Poręba. Nejinak tomu je i letos, kdy nový jízdní řád začne platit 11. prosince 2011 a budeme se jím řídit až do 8. prosince 2012.

Mezinárodní doprava

Všechny vlaky z Harrachova do Szklarskej Poręby Górnej zůstávají v režii dopravce Viamont Regio a.s., který na opačné straně hranice spolupracuje s polským dopravcem Przewozy Regionalne. Základem mezistátní osobní dopravy budou každodenní tři páry osobních vlaků, nově z Harrachova až do Jelení Hory a zpět (pouze první a poslední spoj bude začínat a končit v Kořenově):

25451 Kořenov 7:59 – Szklarska Poręba Górna 8:34 / 8:40 – Jelenia Góra 9:46
25450 Jelenia Góra 10:42 - Szklarska Poręba Górna 11:49 / 11:50 – Harrachov 12:18
25453 Harrachov 13:04 – Szklarska Poręba Górna 13:29 /13:30 – Jelenia Góra 14:37
25452 Jelenia Góra 14:55 - Szklarska Poręba Górna 16:02 / 16:16 – Harrachov 16:44
25465 Harrachov 16:54 – Szklarska Poręba Górna 17:20 /17:21 – Jelenia Góra 18:28
25454 Jelenia Góra 18:53 - Szklarska Poręba Górna 20:05 / 20:50 – Kořenov 21:27

Ranní vlak (výchozí již z Kořenova) tedy pojede (staro)nově asi o hodinu dříve (Harrachov 8:08 místo 8:56), odpolední vlak z Polska již nezavítá až do Kořenova, zcela odpadne druhý odpolední obrat a večerní spoj přijede poněkud marnotratně až o téměř dvě hodiny později (Kořenov 21:27) - jeho současnou trasu nahradí o 30 minut dříve jedoucí pouze sezónní vlak, jejichž provoz naštěstí bude rozšířen (viz dále). Takový provozní model odpovídá především potřebám polské strany (zejména s ohledem na oběh vozidel, kdy celý úsek Jelenia Góra – Harrachov pokryje nově jediné namísto dvou stávajících), přičemž český objednavatel jako již tradičně plní pouze roli statisty a dohlíží jen na to, aby nedocházelo k podobným (ne)přípojovým excesům jako v prvním roce provozu.

Příjemnou novinkou je rozšíření počtu sezónních vlaků, které letos jezdily jen o víkendech v červenci a srpnu. V novém jízdním řádu budou jezdit tyto vyhledávané turistické spoje o víkendech i v zimní sezoně, a to od 11. prosince do 25. března 2012. Po měsíční pauze začne letní víkendový provoz již 5.května a potrvá až do 30.září (navíc vlaky pojedou o vybraných státních svátcích v Polsku). Celkově se bude jednat o tři páry spojů, z nichž dva páry (do konce února tři) budou také zajíždět až do Jeleniej Góry, zatímco v jízdním řádu 2010/2011 jezdily tyto posilové vlaky jen do stanice Szklarska Poręba Górna. Je tak zřejmý příklon zadavatelů k rekreačnímu charakteru provozu, který se naplno projevil o prázdninách 2011 náporem cestujících především na tyto dodatečné vlaky a v jehož rámci by „mírným pokrokem“ mohl v budoucnu vyplynout celotýdenní provoz „sezónních vlaků“ alespoň v červenci a srpnu.

Sobota a neděle od 11. 12. do 25. 3. a od 5. 5. do 30. 9. a 6. 1., 28. 4. - 4. 5., 7. 6. a 15. 8.
25460 Jelenia Góra 7:29 - Szklarska Poreba 8:36 / 8:37 – Harrachov 9:05
25463 Harrachov 10:55 – Szklarska Poreba 11:21 / 11:51 – Jelenia Góra 12:58
25462 Jelenia Góra 13:40 - Szklarska Poreba 14:54 / 14:55 – Harrachov 15:22
25465 Harrachov 15:32 – Szklarska Poreba 15:57 / 16:04 – Jelenia Góra 17:11

Sobota a neděle od 11. 12. do 26. 2. a 6. 1.
25461 Kořenov 5:37 – Szklarska Poreba 6:11 / 6:12 – Jelenia Góra 7:18
25464 elenia Góra 20:35 – Szklarska Poreba 21:42 / 21:43 – Kořenov 22:19

Sobota a neděle od 3.do 25. 3. a od 5. 5. do 30. 9. a 28. 4. - 4. 5., 7.6., 15.8.
25470 Szklarska Poreba 18:25 – Harrachov 18:51
25471 Harrachov 18:54 – Szklarska Poreba 19:19

Pozitivní zprávou je, že téměř od všech vlaků / na všechny vlaky budou zajištěny přípoje vlaky Českých drah, a to většinou v Harrachově, i když u některých s drobným zaváháním a pobytem v řádu desítek minut (což na druhou stranu jistě potěší provozovatele občerstvení v zastávce Harrachov). Neopakuje se tak situace z letošního roku, kdy musely být chybějící přípoje doplněny až 1. změnou jízdního řádu. Výjimkou jsou pouze zimní víkendové vlaky 25461 s odjezdem z Kořenova do Polska v 5:37 a vlak 25464 s příjezdem z Polska do Kořenova ve 22:19, které přípoje z / do českého vnitrozemí nemají. Tyto vlaky mají spíše charakter technologických jízd a nelze u nich očekávat výraznou poptávku cestujících, lze jen doufat, že jejich minimální obsazenost nebude „politicky“ využita k úvahám o redukci provozu. Velmi problematický a pro cestující nijak atraktivní je rovněž 45 minutový prostoj u vlaku 25454 v Szklarskej Porębě (20:05 – 20:50), díky kterému se na druhé straně objednavatel po svém vypořádal s před rokem kritizovaným čekáním v Kořenově na přípoj směr Tanvald. Zajímavostí je, že i pozdní vlaky by podle rozsahu omezení jízdy měly jet také 24. a 31. prosince, zatímco „vnitrostátní“ provoz z Kořenova do Tanvaldu končí již okolo 19. hodiny.

S novým jízdním řádem se také vrací relativně slušné spojení s vnitrozemím Polska prostřednictvím vlaků TLK společnosti Intercity. Tradiční „Karkonosze“ odjíždějí z Jeleniej Góry v 19:29 (příjezd z Harrachova 18:28), v sezóně jsou jako v letech minulých výchozí už ze Szklarskej Poręby Górnej s odjezdem v 18:05 (příjezd z Harrachova 17:20), aby ve stanici Warszawa Centralna zastavily v 6:35 (v období od 11. prosince do 29. února 2012 v 6:52). Opačným směrem se vlak vydává z Varšavy v 22:30 (stanice Centralna), do Jeleniej Góry dorazí v 9:53 (do 31.května 2012), resp. 9:36 (po 1. červnu 2012), aby v sezóně (17. 12. 2011 - 26. 2. 2012, 28. 4. - 30. 9. 2012) pokračoval do Szklarskej Poręby (příjezd 11:06, odjezd do Harrachova v 11:50), mimo toto období pak je možné na vlak do Harrachova přestoupit už v Jelení Hoře (odjezd 10:42). Vlaky TLK přitom pojedou místo jednokolejky z Opole přes Fosowskie přímo na Częstochowu nově přes celou oblast Horního Slezska a obslouží tak Gliwice, Zabrze, Katowice, Sosnowiec či Dąbrowu Górniczu. V obdobích zimní a letní sezóny bude rovněž možné využít z Jeleniej Góry přípojných nočních vlaků směr Trojměstí (Gdynia, Sopot, Gdańsk) jedoucích přes Wrocław, Leszno, Poznań a Bydgoszcz. Také denní „dálkové“ vlaky (regio Rzeszów/Przemyśl či Poznań/Gniezno) mají lepší přípoje z Čech, bohužel jejich využití nadále brání katastrofální stav infrastruktury mezi Jelení Horou a Wałbrzychem, z čehož plyne „nekonečná“ jízdní doba v tomto úseku.

Z trati Harrachov – Szklarska Poręba od nového jízdního řádu pravděpodobně zcela zmizí komfort polských nízkopodlažních motorových jednotek řady SA134. Ty v roce 2011 vozily pravidelné osobní vlaky (kromě víkendových prázdninových posil) z Jelení Hory přes Szklarskou Porębu do Harrachova či Kořenova (pokud ovšem nebyly „zepsuté“ a jejich komfort byl nahrazen nepohodlím náhradních autobusů). Na všechny vlaky mají být od nového jízdního řádu nasazeny celoročně vozy řady 810, v letním období doplněné o přípojné vozy. Nově by se tyto více než 30 let staré „motoráčky“ měly objevit i v Jelení Hoře, kam naposledy zavítaly v roce 1992. To vše ale při splnění dvou doposud nevyjasněných předpokladů, a sice „plnohodnotného“ připuštění těchto vozidel ve vnitrostátním provozu na síti PLK (dosavadní zajíždění do „přechodové“ stanice Szklarska Poręba Górna bylo pouze na základě přeshraničního ujednání) a (ne)konání plánované několikaměsíční výluky na faktickou záchranu provozu na úseku mezi Piechowicemi a Szklarskou Porębou, který je v havarijním stavu a reálně na něm hrozí již několik let úplné zastavení provozu. V prvním případě by se tak ve Szklarskej Porębě mohly při absenci SA134 na přechodnou dobu opět objevit „polsaty“ řady SU42 s klasickými soupravami, ve druhém to bude samozřejmě znamenat náhradní autobusovou dopravu (nejspíše až do / z Jeleniej Góry). V obou situacích zároveň může dojít (při zrušení „technologických“ spojů v 5:37 z Kořenova a v 21:43 ze Szklarskej Poręby, jejichž omezení jízdy ostatně již konání výluky od 1. března 2012 předpokládá) k podstatně lepšímu využití „osmsetdesítek“ Viamont Regio (celý oběh je poté možné realizovat jedním vozidlem). Protože však v Polsku „nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní“, tak je i k těmto variantám třeba přihlížet s nemalou mírou nejistoty. Každopádně nás na trati Harrachov – Szklarska Poręba čeká další zajímavý rok.

310-01
310-02
310-03

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 960