Skip to main content

Zkoušky motorového vozu Regio-Shuttle RS1

V pátek 25. listopadu 2011 proběhly na trati Tanvald – Kořenov zkoušky motorového vozu Stadler Regio-Shuttle RS1. Tyto motorové vozy (u ČD označeny jako řada 840) jsou určené pro zajištění provozu tzv. Jizerskohorské železnice. V České republice je již 5 z celkových 16 moderních vozidel.

Prvním vozem Regio-Shuttle, který si jako první vyzkoušel jízdu po nejstrmější železnici v České republice, byl po soukromém německém voze 650.709 společnosti Agilis (viz Zkoušky nového motorového vozu) motorový vůz 840.001. Nejprve v noci 25. října společně s motorovým vozem 843.004 a 25. listopadu samostatně.

Na závěsu osobního vlaku 16211 přijel tento vůz z Liberce do Tanvaldu, kde vyčkal příjezdu zkušebních komisařů a dalších účastníků zkoušek rychlíkem 1138 z Prahy. Poté se vydal na trať do Kořenova. Během dne se konalo několik jízd mezi Dolním Polubným a Kořenovem, tedy na nejnáročnějším úseku naší Zubačky. V dopravnách Dolní Polubný a Kořenov probíhala křižování s pravidelnými vlaky. Narozdíl od dřívějších testů řad 814, 843 a 854 (viz Adhezní zkoušky motorových vozů) se tyto konaly za běžného provozu.

Během zkušebních jízd byly provedeny následující zkoušky:
• přechodnost vozidla přes ozubnicový hřeben, zejména v místech kritických lomů nivelety trati
• schopnost dodržení jízdních dob v úseku Tanvald – Kořenov (teoreticky stanovených)
• rozjezd ze zastavení do stoupání v místě rozhodného stoupání tratě (58 promile)
• splnění předepsaných brzdících procent dle předpisu SŽDC D40
• spolehlivé zastavení vozidla na rozhodném spádu trati
• možnost spolehlivého zastavení rozjetého vozidla samočinnou brzdou rychločinným, brzděním na rozhodném spádu trati
• ověření bezpečného zastavení a zajištění vozidla při poruše tlakové brzdy na rozhodném spádu (zkoušely se klasické české zarážky i německé oboustranné, která se mechanicky připevňují ke kolejnici)
• schopnost spolehlivé regulace rychlosti jízdy vozidla při použití tlakové brzdy a při použití dynamické brzdy.

Na průběh zkoušek dohlíželi komisaři z Výzkumného ústavu železničního, Drážního úřadu či odboru kolejových vozidel GŘ ČD. Přítomni byli též zástupci SŽDC, ČD KCOD Liberec, ale i reprezentant českého zastoupení dodavatele, společnosti Stadler Rail AG.

Zkoušky probíhaly bez jakýchkoli zjevných komplikací, a tak můžeme předpokládat, že vozidlo Stadler Regio-Shuttle RS1 brzy doplní seznam vozidel, které tímto martýriem prošly a na Zubačce mohou jezdit. Celý den panovalo typické jizerskohorské podzimní počasí - námraza, jinovatka, hustá mlha i zcela jasno. Podmínky pro zkoušky byly téměř ideální. Chybělo už jen vyzkoušet motorový vůz ve sněhu.

Věřme, že nejméně tak dobře, jak „Štádler“ prošel u oficiálních zkoušek, bude procházet náročným denním provozem na nejstrmější a jediné ozubnicové trati v České republice a že bude příznivě přijat cestujícími.

309-01
309-02
309-03
309-04
309-05
309-06
309-07
309-08
309-09
309-10
309-11
309-12
309-13
309-14
309-15
309-16
309-17
309-18
309-19
309-20
309-21
309-22
309-23
309-24
309-25
309-26

  • Vytvořeno dne .