Skip to main content

Motorový vůz 840.001 je v České republice

I když od nás vlaštovky na podzim odlétají, tak 17. října 2011 do děčínského depa jedna přiletěla. Tedy přijela po kolejích, protože šlo o první vůz "Regioshuttle" nové řady 840, jejíž sérii si objednaly České dráhy na zajištění provozu na tzv. Jizerskohorské železnici. V roce 2009 totiž vyhrály výběrové řízení, jehož předmětem bylo podstatné zvýšení komfortu zejména na tratích z Liberce do Frýdlantu (včetně návazných tratí), jakož i Tanvaldu a Harrachova. Setkávat se s nimi tedy budeme i na naší "zubačce".

Na těchto stránkách jsme již informovali o předváděcích jízdách tohoto typu vozidel na Liberecku (Prezentace nového motorového vozu nejen pro zubačku), stejně jako o zkušebních jízdách průchodnosti nad ozubnicí (Zkoušky nového motorového vozu). Těchto akcí se ještě účastnila vozidla zapůjčená od německých privátních dopravců, v jejichž "stájích" je tento typ hojně zastoupen. Budoucí motorový vůz 840.001 se poprvé představil veřejnosti ještě v provedení "potěmkinova vesnice" na Czech Raildays v červnu 2011 v Ostravě a následně v Havlíčkově Brodě, aby se poté vrátil k výrobci na severní okraj Berlína k dokončení.

Současný výskyt je tak už definitivním příchodem této řady na české koleje. Vstupní bránou se z logiky věci stal Děčín, kde se ovšem vůz 840.001 (celým jménem 95 54 5 840 001-2) příliš neohřál a vyrazil na zkušební jízdu až do Olomouce. Jeho dalším cílem pak už je samotné "město pod Ještěděm". Po absolvování série zkoušek včetně testů na "zubačce" a slavnostním předání zástupcům Českých drah a Libereckého kraje 4. listopadu se s ním začnou seznamovat jak strojvedoucí a další personál, tak i cestující na tratích v okolí Liberce. Do konce roku by pak mělo následovat zbylých 15 vozidel celé série, tak aby České dráhy mohly dostát svému závazku vstoupit do nového roku 2012 s novým vozidlovým parkem.

Také o technických parametrech řady 840 ČD jsme už na těchto stránkách psali, tak jen ve stručnosti: Vůz pohání dva motory Iveco o celkovém výkonu 530 kW, vejde se do něj 71 sedících a 97 stojících cestujících a dosahuje maximální rychlosti 120 km/h. Rovněž již bylo na stránkách "zubačky" zmíněno kontroverzní použití běžného spřahadlového ústrojí namísto automatického spřáhla pro rychlejší spojení a rozpojení více vozidel, které je pravidelně plánováno v připravovaném modelu dopravní obslužnosti na Liberecku. Na závěr tedy jen zkonstatujme, že nový motorák je nutný, ale nikoli postačující prostředek, jak dosáhnout cíle zatraktivnit veřejnou dopravu - nechť se dílo podaří.

307-01
307-02
307-03

  • Vytvořeno dne .