Skip to main content

Orchestrionem přes Novosvětský průsmyk

První sobota letošních letních prázdnin byla na trati mezi Kořenovem a žst. Szklarska Poręba Górna ve znamení novinky – poprvé totiž měly vyjet mezi oběma uvedenými stanicemi dva páry sezónních spojů. Tyto vlaky provozované o víkendech a státních svátcích v měsíci červenci a srpnu jsou v jízdním řádu vedeny pod lichými čísly 25461 a 25463 ve směru Kořenov – Szklarska Poręba Górna, sudá označení 25460 a 25462 jsou pak příznačná pro orientaci opačnou.

V souvislosti se zavedením těchto vlaků přes Novosvětský průsmyk vyjel na trať do Szklarské Poręby motorový vůz řady 810 s jedním přívěsem řady Btax. Jednalo se o určitý návrat na místo činu, neboť tato vozidla jsou nerozlučně spjata s prvními porevolučními mezinárodními veřejnými spoji mezi oběma horskými středisky.

Návrat to ovšem nebyl jednoduchý. Jak je známo, dopravcem těchto vlaků je společnost Viamont Regio a.s., která nemá natolik početnou flotilu vlastních kolejových vozidel pro přepravu osob, při výběru odpovídajícího vozu proto padla volba na zdroje našich bratří na druhém břehu Moravy. Z tohoto důvodu se budeme v průběhu letošních prázdnin setkávat na česko-polském pomezí s motorákem 810.543-3 a přívěsným vozem 011.406 v tradičním slovenském nátěru. Vlastníkem těchto strojů je společnost ZOS Zvolen s.r.o., což ve vztahu k dalšímu obsahu tohoto článku mnohé napovídá.

Zajímavou totiž není ani tak samotná skutečnost návratu „kadibudek“ na tuto dráhu – hodné pozornosti jsou okolnosti, za kterých k tomuto útoku na ztracené pozice došlo. Zejména pak návoz uvedené soupravy do Kořenova.

První letošní vlak číslo 25461 byl jen dalším z řady čísel, pod kterým přijela jmenovaná souprava (byť v drtivé části trasy jako Sv) do žst. Szklarska Poręba Górna přímo ze Zvolena! Pouze některé cestující tohoto vlaku tak ve výhybně Szklarska Poręba Jakuszyce tak asi napadlo, že „zpocený plech“ dosáhl nejvyššího bodu své několikasetkilometrové pouti, která započala předcházejícího dne v dalekém městě na středním Slovensku.

Převážnou část této trasy přitom „orchestrion“ s přívěsným vozem absolvoval, spoléhaje na své vlastní síly – pouze na slovenském území byl údajně podporován strojem 740.711 a v úseku Tanvald – Kořenov jej pak doprovázela jedna z ozubnicových lokomotiv řady T426.0. Na české území oba vozy vstoupily v Horní Lidči a přes Olomouc, Českou Třebovou (zbrojení pohonných hmot) a Pardubice dorazila v 1:30 do Jaroměře. Po skončení výluky služby dopravních zaměstnanců pak jejich jízda pokračovala v 6:00 dále přes Dvůr Králové nad Labem, Starou Paku a Železný Brod do Tanvaldu, přičemž na dráze vedoucí podél Kamenice se souprava „protáhla“ před zpožděným R 1138.

Času již nebylo nazbyt (první vlak odjížděl z Kořenova o padesát minut později) a tak na postrk této soupravy bez prodlení nastoupila ozubnicová lokomotiva řady T426.0 od Železniční společnosti Tanvald o.p.s., aby ji vytlačila do stoupání (samotná souprava v tomto složení na „Zubačku“ nesmí, musela by být posílena o další vůz řady 810). Krátce po čtvrt na jedenáct už celý vlak zastavil na první koleji dopravny Kořenov – do odjezdu prvního vlaku do žst. Szklarska Poręba Górna tak v daném okamžiku zbývalo cca 15 minut! Slovy klasika – Zubačka zažila z dalších akcí, kdy to bylo skutečně o prsa korejské ženy.

Dobrá věc se tedy podařila a v 10:34 odjel první "letní" vlak z Kořenova směr Harrachov, kde vyčkal na přípojný vlak od Liberce a Tanvaldu. Po doplnění cestujícími z něj a překonání sedla Novosvětského průsmyku tak přijela v 11:23 do žst. Szklarska Poręba Górna poprvé po devíti letech (od července 2002, oslav 100 let ozubnicové trati) opět "osmsetdesítka", i když dnes už nikoli z libereckého depa a s klasickým logem majoritního dopravce. Na "horním" nádraží tohoto krkonošského letoviska ji krom chladného a pošmourného počasí očekávala i souprava "Varšaváku" (rychlíku Warszawa Wschodnia - Szklarska Poręba Górna), od kterého tvoří obratový vlak do Kořenova ideální přípoj z polského vnitrozemí, bohužel jen po osm letních víkendů. Ale hlavně se tu sešlo i přes panující nepohodu několik desítek cestováníchtivých zájemců, takže na zpáteční cestu do Čech odjížděly oba vozy solidně zaplněné.

Jak je uvedeno výše, oba vozy budou v činné službě pouze o víkendech a státních svátcích v období letních prázdnin. V mezidobí bude jejich domovem nejspíše kořenovská kusá staniční kolej číslo 2a – kryté stání v této železniční stanici již řadu let chybí, navíc před týdnem byly zbořeny poslední ruiny kryté dílny v sousedství točny.

„Kadibudky“ mají oproti polským motorovým vozům řady SA134 výhodu zejména v provozní spolehlivosti, naopak značným nedostatkem je absence prvků bezbariérovosti a možnosti kapacitní přepravy jízdních kol a dalšího sportovního náčiní. Nicméně bez ohledu na tyto skutečnosti (nebo snad právě proto) není vyloučeno, že se oba vozy, a to tentokrát v podobě dvoudílné „bagety“, vrátí na dráhu přes Novosvětský průsmyk současně s okamžikem nabytí platnosti GVD 2011/2012.

Jelikož v příštím roce dojde během rekonstrukce úseku Szklarska Poręba Górna – Piechowice k dočasnému odříznutí žst. Szklarska Poręba Górna od zbytku polské železniční sítě, je nutno najít pro období této výluky odpovídající řešení obsluhy přeshraničního úseku. Jízda „osmsetdesítkou“ či vozidlem od ní odvozeným „přes kopec“ tak v budoucnu nejspíš nebude jen víkendovou záležitostí, ale pravidlem. Lze tak se značnou dávkou nadsázky říci, že československé motoráky ze Studénky pomalu začínají být pro tuto dráhu příznačné téměř jako předválečné jednotky řady ET 89 „Rüberzahl“.

295-01
295-02
295-03
295-04
295-05
295-06
295-07
295-08
295-09
295-10
295-11
295-12

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 1557