Skip to main content

Doprava přes Novosvětský průsmyk zastavena

Skutečnosti, že vlaky přes Novosvětský průsmyk již pár měsíců jezdí, většina místních obyvatel i železničních nadšenců již přivykla. Napětí, se kterým jsme všichni čekali na nový, a jak se později ukázalo, zpackaný jízdní řád, také opadlo. Do dnešního rána tak zbývala jediná otázka, na kterou jsme s napětím očekávali odpověď – kdy polské odborně způsobilé osoby přestanou zvládat zajištění provozuschopnosti dráhy v zimním období? Po dnešním dni již víme, že pokusy o dosažení průjezdnosti dráhy raději zatím ani nebyly činěny...

Situace na polském úseku dráhy přes Novosvětský průsmyk (tedy úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice) je, a to s ohledem na zapeklitou strukturu právních vztahů, zajímavá. Vedle sebe totiž stojí vlastník dráhy, její provozovatel a osoba, jež je povinna vykonávat činnost, související s údržbou dráhy. Samozřejmě svých povinností nedbá při návštěvě Mrazíka nikdo – host vstupuje do místnosti a řádí.

Z uvedených hostitelů zmiňme toho posledního, tedy podnikatele, vystupujícího pod tajemným obchodním jménem Ikslow Tor. Samozřejmě se nejedná o reka, živícího se polovodiči, o němž pojednávají brakové sci-fi povídky. První člen tohoto názvu není ničím jiným než opačně psaným příjmením podnikatele z města Gryfów Śląski, zpracovatele technické části projektu revitalizace železniční tratě Szklarska Poręba Górna – státní hranice, druhá část pro změnu odpovídá polskému výrazu kolej. Právě tento dokázal předložit v řízení o veřejné zakázce, jež byla vypsána vlastníkem dráhy, nejlevnější nabídku na údržbu dráhy „přes kopec“. Bohužel skutečnost, že příslušný subjekt nedisponuje vlastní (či alespoň pronajatou) mechanizací na údržbu tratě v zimním období, nikoho v horkých letních dnech nezajímala.

I proto jsme mohli být dnes ráno svědky vskutku nevšední situace, jakéhosi zhmotnění delimitačních linií v geometrických plánech – slovem v 7:15 pluh řady 411S, sunutý lokomotivou řady SM42, ukončil práci na širé trati za stanicí Szklarska Poręba Górna (v km 29,844) a obratem se vrátil zpět do podhůří. O trať přes kopec přece pečuje jiný hospodář... Proto se výše, kromě pravidelných pochodů tetřevů přes těleso dráhy, nedělo nic.

Nu, vše snad plyne i z toho, že vlastník dráhy má o podmínkách, panujících v oblasti nejvýše položené železnice na území Polska, vskutku zvláštní představy. Důkaz je nabíledni – výše zmíněný před několika měsíci vypsal výběrové řízení na dodávku stavebních prací (výstavbu několik stovek metrů ocelového zábradlí podél tělesa dráhy v Jakuszycích), přičemž jako termín předání díla byl stanoven na druhý týden měsíce prosince.

Podle neoficiálních informací by mělo dojít ke zprovoznění dráhy v průběhu dnešní noci. Mechanizaci, která by měla k vyřešení zcela běžného provozního problému přispět, neznáme. Snad to ale nebude onen dvoucestný bagr, o němž se v kuloárech hovoří. Ten si totiž, a to při vší úctě, s několikametrovou vrstvou sněhu, navátého v zářezech, v budoucnu neporadí.

Aktualizace 3. prosince 2010

3. prosince zavedly Przewozy Regionalne mezi Szklarskou Porębou a Harrachovem (Kořenovem) náhradní autobusovou dopravu. Ta by měla nahradit vlaky do dopoledne 4. prosince, první vlak by měl odjet ze Szklarské Poręby do Kořenova v 11:00. Stále však není jasné, jakým způsobem bude sníh z trati odklízen. Pokud to bude skutečně dvoucestným bagrem, je jen otázkou času, kdy bude železniční doprava přes Novosvětský průsmyk opět zastavena...

278-01
278-02

  • Vytvořeno dne .