Skip to main content

Připravovaný jízdní řád Harrachov - Szklarska Poręba

Veškeré níže uvedené informace jsou založené na datech, která byla k dispozici v polovině října 2010. Lze očekávat, a v některých případech si rovnou přát, jejich dodatečné úpravy a změny.

Dnem 12. prosince 2010 vstoupí v platnost Grafikon vlakové dopravy (GVD) 2010/2011, pro obyčejné smrtelníky se projevující jako nový jízdní řád. Zatímco ten letošní byl na trati Harrachov - Szklarska Poręba Górna určen k rozhýbání provozu a jako takový jistě nemohl být dokonalý, od následujícího bychom již měli očekávat zohlednění trendů a závěrů z prvopočátků provozu, již při určité střednědobé stabilizaci časových poloh. Co tedy od druhé prosincové neděle můžeme očekávat?

Nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše - předpokládaný jízdní řád dle informací dostupných k polovině října 2010 vypadá takto:

Jelenia Góra, odjezd cca 7:15 10:20 11:40 13:20 15:50 17:15
vlak 25450 25460 25452 25454 25462 25456
Szklarska Poręba Górna  8:19 11:40 13:07 14:38 17:16 19:05
Szklarska Poręba Huta  8:22 11:44 13:10 14:41 17:19 19:08
Jakuszyce 8:33 11:55 13:21 14:52 17:43 19:32
Harrachov                     příj. 8:47 12:07 13:34 15:05 17:45 19:34
Harrachov   12:09 13:36   17:45 19:34
Kořenov                        příj.   12:16 13:43   17:52 19:41
Kořenov (K) / Harrachov (H), odjezd H 8:57 K 13:04 K 14:00</> H 15:09 K 18:00 K 21:19

 

Kořenov (K) / Harrachov (H), příjezd H 8:51 H 10:53 K 13:56 H 14:50 K 15:57 K 18:40
vlak 25451 25461 25453 25455 25463 25457
Kořenov   10:34 13:59   16:18 19:46
Harrachov                   příj.   10:41 14:06   16:25 19:53
Harrachov  8:56 10:57 14:08 15:20 16:27 19:55
Jakuszyce  9:08 11:09 14:20 15:32 16:39 20:07
Szklarska Poręba Huta  9:18 11:19 14:20 15:42 16:49 20:17
Szklarska Poręba Górna  příj.  9:21 11:23 14:33 15:46 16:52 20:20
Jelenia Góra, příjezd cca 10:45 12:30 15:35 16:45 18:15 20:45

Vlaky 25450 - 25457 jedou denně, vlaky 25460 - 25463 jedou v 6,7 od 2.VII. do 28.VIII. a 5., 6.VII. (tj. prázdninové víkendy a svátky). Vlaky v úseku Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna uvedené tučně jedou denně, ostatní jedou s nějakým omezením (víkendy, popř. prázdninové víkendy). Omezení jízdy návazných vlaků z Harrachova/Kořenova korespondují s omezením jízdy vlaků přes hranice, výjimky jsou uvedeny níže v textu.

Co se tedy v novém jízdním řádu změní? Především dojde ke zvýšení počtu vlaků, i když je to částečně optický klam - celá jedna třetina vlaků pojede pouhých dvacet dní v roce. Pravidelné jsou pouze čtyři páry vlaků, u nichž dochází k časovému posunu na pozdější dobu (první vlak do Polska o hodinu později, poslední zpět o dvě hodiny později). Během dne je krom posunu stávajícího spoje o cca dvě hodiny vložen ještě další obrat do Harrachova cca v 15:00 (v pracovní den půjde o obrat stejné soupravy, o víkendu bude v Szklarskiej Porębě Górnej křižování dvou jednotek). Všechny vlaky by měly mít vazby na pokračování do Jeleniej Góry, kam budou pokračovat stejnou soupravou přímo bez přestupu.

Na druhé straně dojde k likvidaci dnešních přípojových vazeb ve stanici Szklarska Poręba Górna, popř. Jelenia Góra na dálkové vlaky společnosti Intercity - především "Karkonosze", pravidelné noční spojení z polské strany Krkonoš do Varšavy. Tyto vlaky dnes mají výhodné několikaminutové přípoje, zato od nového jízdního řádu bude přijíždět rychlík z Varšavy do Jeleniej Góry v 9:17, resp. sezónně do Szklarskiej Poręby v 10:49, tj. s hodinovým čekáním o prázdninových víkendech, ale až 2,5 hodinovým v ostatní dny. Zpět pak mají "Karkonosze" odjíždět sezónně ze Szklarskiej Poręby již v 17:36, resp. pravidelně z Jeleniej Góry 19:05, což vyžaduje mimo prázdninové víkendy (45 minut čekání) dvouhodinový prostoj s odjezdem z Harrachova již v 15:20 (dnes 18:10). Vzhledem k tomu, že z těchto dálkových vlaků přestupovala velká část cestujících pro trasu do Harrachova, je to jednoznačně změna k horšímu. Sezónní vlaky (letní, popř. i zimní sezóna) pak mají příjezd do Jeleniej Góry v 6:27 (resp. SPG 7:32) ze Szczecina, resp. v 9:58 z Gdynie/Helu, a odjezdy z Jeleniej Góry do Szczecina 21:04 (SPG 19:44) a do Gdynie/Helu v 20:08 - o (ne)přípojích na tyto vlaky si můžete udělat představu sami. (Pro zájemce uvádím, že vlak do Szczecina má být v příštím roce směrován namísto Zielonej Góry přes Wroclaw a Poznaň.)

Na české straně je s ohledem na větší hustotu osobních vlaků jednodušší řešení přípojových vazeb, přesto došlo k zásadním pochybením. Přípojný vlak z Tanvaldu k prvnímu obratu z Polska v Harrachově veden s omezením, dle kterého nebude zajištěna návaznost v pracovní dny v mimosezóně (vlak pojede od 28.3. do 27.5. a od 29.9. do 10.12.2011 jen v sobotu, neděli a svátek). V těchto dnech tedy bude nutné nejspíše dojít pěšky z Kořenova od dřívějšího vlaku (příj. 7:56) do Harrachova, resp. se opačným směrem pokusit doběhnout během půlhodinky z Harrachova přes Martinské údolí do Kořenova (odjezd 9:18), popř. se na zastávku v Harrachově dopravit prostřednictvím autobusové dopravy... Oslovské uši si však objednatel jízdního řádu zaslouží především v případě posledního vlaku do Čech, který je v Kořenově ukončen bez návazného přípoje do vnitrozemí (!) - při nejlepší vůli se u nekonečného jeden a půl hodiny dlouhého čekání na vlak s odjezdem z Kořenova v 21:19 nedá hovořit o přípoji, i když do naší tabulky jsme ho pro pořádek zahrnuli. Také návaznost na rychlíky v Tanvaldu směr Praha není stejně jako letos řešena, o něco lépe je a bude možné cestovat ve směru na Pardubice (přípoj v Železném Brodě).

Zajímavostí bude (dojde-li k realizaci této myšlenky) pokrytí dvou párů dodatkových prázdninově-víkendových vlaků soupravami z české strany - v jízdním řádu je uvedena řada 810 a oběh postaven jako výchozí z Kořenova. Tomu ovšem stojí v cestě mnoho menších či větších především byrokratických překážek a až čas ukáže, zda se zejména ze strany polských úřadů objeví flexibilnější přístup k provozu českých vozidel na jejich straně hor. Rovněž bude zajímavé sledovat, zda nedojde u těchto vlaků k vytěsnění prozatímního dopravce Viamont Regio a.s. (resp. do 31.12. ještě "matky" Viamont a.s.) z jejich vozby vzhledem k složitému zajištění příslušného hnacího vozidla z jeho strany (nejbližší disponibilní vozidlo této řady má Viamont Regio k dispozici v Trutnově).

Souhrnně řečeno jde v návrhu jízdního řádu pro příští rok k nepopiratelnému pokroku, který ovšem kazí výrazné omezení některých vlaků, nevhodné zejména v zimní sezóně (pro návrat z lyží je devatenáctá hodina příliš pozdě, to je již tři hodiny hluboká tma), zatímco v časném odpoledni jedou dva spoje devadesát minut po sobě. Hlavním nedostatkem je ovšem faktický nepřípoj od posledního vlaku z Polska v Kořenově (včetně ne zcela ideálního přípoje opačným směrem pro Poláky) - tento problém má být údajně vyřešen zavedením autobusového spoje do Tanvaldu a doufejme, že výše uvedené nelogičnosti se podaří odstranit v první změně GVD 2010/2011.

Na závěr ještě jednou uvádíme, že veškeré zde obsažené informace jsou jen návrhy (i když v pokročilém stádiu rozpracování), stejně jako závěry z nich vyvozené jsou jen spekulacemi. Při sestavě tohoto článku jsme vycházeli ze závěrečného tzv. "čistého kreslení" jízdního řádu Správy železniční dopravní cesty (resp. konečné verze jízdního řádu), objednávky železniční obslužnosti v Dolnoslezském vojvodství a návrhu jízdního řádu společnosti Intercity.

Ke stažení

Traťový jízdní řád tratě 036 Liberec - Tanvald - Szklarska Poręba Górna

274-01
274-02

  • Vytvořeno dne .