Jak dál mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou?
Dny slavnostní a plné očekávání znovuobnovení železničního provozu mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou vystřídaly dny všední a - doufejme - v dobrém smyslu slova nudné, se stabilizovaným provozem a bez výpadků a mimořádných situací. V okamžiku, kdy si konečně můžeme říci "vlaky jezdí", dovolte malé zamyšlení nad tím, jak jezdí a jak by tento provoz měl vypadat do budoucna.
Jízdní řád
V současnosti je rozsah provozu určen s platností do druhé prosincové soboty (11.12.2010), kdy dochází k celkové změně jízdních řádů. Zjednodušený jízdní řád mezi Libercem a Jeleniou Górou přinášíme v tomto článku níže.
Přestože bylo původně slibováno pět párů vlaků, už předchozí jízdní řády pracovaly s páry čtyřmi, i když bylo vytvořeno optické zdání provozu pěti párů vlaků, protože dvě trasy se ve svých omezeních jízdy vzájemně vylučovaly. Nový jízdní řád platný od 1.9.2010 jde ještě dál a nabízí v "posezónním" režimu od konce září (přesněji 27.9.) pouhé tři páry vlaků. Navíc jsou spoje v rámci dne asymetricky rozloženy (odjezdy dopoledne cca po dvou hodinách a odpolední šestihodinová "díra"), což budí zdání, že bylo dodatečně škrtáno v již hotovém návrhu.
Nezbývá než si přát, že v tomto případě nedojde k obvyklému polskému "řešení" spočívající v roztočení spirály málo spojů = málo cestujících = ještě méně spojů, a že se v zimní sezóně dočkáme doplnění vzniklých mezer (zejména s ohledem na to, že spoj okolo 18. hodiny je v zimě pro většinu turistů už příliš pozdní, když je tma o dvě hodiny dříve). Oběh vozidla samozřejmě začíná a končí v Jeleniej Górze, což pro cestující z české strany znamená pozdější možnost odjezdu a nutnost dřívějšího návratu, než bylo původně plánováno.
Tarif
Tarif aplikovaný ve vlacích přes státní hranici lze charakterizovat jedním slovem - zmetek. Pokud není cestující vybaven některou z dražších síťových jízdenek Libnet+/EuroNysa nebo SONE+Polsko (i u ní je ale komplikací její neuznávání dopravcem Viamont, zatímco její "vnitrostátní" verzi tento dopravce bez problémů akceptuje) je konfrontován s nutností dvojí platby, a to dokonce ve dvou měnách. Zatímco český dopravce Viamont umožňuje platbu i v polských zlotých (v mírně nevýhodném kurzu 1 Zł za cca 5,50 Kč), polostátní polské Przewozy Regionalne (PReg) tvrdošíjně trvají na vybírání jízdného pouze ve své národní měně. Za české koruny je tak možné dojet jen do Jakuszyc, na další cestu je nutné získat předem, ať už oficiální cestou nebo poněkud nedůstojnou neoficiální směnou mezi spolucestujícími, polské zloté. Stejně tak jsou polští návštěvníci postaveni před problém v návazných vlacích Českých drah.
Projektu by tudíž slušela jednotná jízdenka pro celou trasu vlaku v relacích pokrývajících prostor minimálně mezi Tanvaldem a Szklarskou Porębou (lépe však mezi Libercem a Jelení Horou), společná pro oba dopravce, přičemž vedlejším přínosem by byla možnost nasazovat jen jednoho průvodčího vykonávajícího odbavení pro celou trasu. Paradoxní pak je ceník na české straně, kde jízdenka z Kořenova do Harrachova stojí 14,- Kč (podle tarifu IDOL, i když ten zde není možno plnohodnotně aplikovat), zatímco z Kořenova až na státní hranici (a tudíž až do Jakuszyc) pouze 11,- Kč (doufejme, že tato poznámka nepovede jen ke zvýšení ceny v druhém uvedeném případě).
Připomeňme si na tomto místě ceny základního jednosměrného jízdného aplikované na zdejší cestování:
Viamont Regio:
Kořenov - Harrachov státní hranice ... 11,- Kč nebo 2,- Zł (jízdenka je platná až do/z Jakuszyc)
Kořenov - Harrachov ... 14,- Kč nebo 2,- Zł
Harrachov - Harrachov státní hranice ... 8,- Kč nebo 1,50 Zł (jízdenka je platná až do/z Jakuszyc)
(děti do 6 let zdarma, zvláštní jízdné pro děti 6 - 15 let a důchodce 50%, ZTP a ZTP/P 25%; zpáteční jízdné je dvojnásobkem jednosměrného)
Przewozy Regionalne:
Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Huta 3,- Zł
Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce 3,50 Zł
Szklarska Poręba Górna - Szklarska Poręba Jakuszyce granica 4,- Zł (platí až do/z Harrachova)
Szklarska Poręba Huta - Szklarska Poręba Jakuszyce 3,- zł
Szklarska Poręba Huta - Szklarska Poręba Jakuszyce granica 4,- Zł (platí až do/z Harrachova)
Szklarska Poręba Jakuszyce - Szklarska Poręba Jakuszyce granica 3,50 Zł (platí až do/z Harrachova)
(děti do 4 let zdarma, zvláštní jízdné pro děti od 4 let, mládež, studenty, důchodce a ZTP 37%, další zákonné slevy, obchodní nabídky PReg - Regiokarnet, Bilet turystyczny, nabídka "Ty i raz dwa trzy" apod.)
Vozidla a trať
Po týdnech hledání nejrůznějších alternativ majících za cíl přechodnou náhradu plánovaných polských jednotek SA 134 (motorový vůz NE81, lokomotiva řady 730 s klasickou soupravou) se nakonec podařilo (především z "politických" důvodů) na polské straně potřebný "szynobus" vyčlenit. Od samého počátku provozu je tak nasazeno vozidlo předpokládané řady, moderní nízkopodlažní koncepce. Jedinou výhradou je tak obava z vyhlášené nespolehlivosti těchto vozidel a nedokonalého dílenského zpracování (již při prvních jízdách se projevilo zatékání dešťové vody do vozu, což vedlo i k vyřazení několika sedadel).
Nevyjasněnou otázkou pak je odolnost vůči zimnímu provozu ve zdejších extrémních klimatických podmínkách, stejně jako samotné udržení sjízdnosti trati - polský provozovatel dráhy nemá se zimní údržbou trati v nadmořských výškách kolem 900 metrů nad mořem žádné zkušenosti a letošní zima tak bude křest ohněm.
Na trati v polském úseku se rovněž vyskytují některé závady v geometrii koleje, jejichž odstranění bude zřejmě vyžadovat krátkodobou výluku trati, nedokončené kácení stromů v bezprostřední blízkosti kolejí je pak příčinou pomalých jízd (15 km/h) na všech přejezdech, jakož i potenciálním rizikem při pádu do kolejí způsobeném zejména extrémy počasí.
Návaznost na další relace
Vlaky mezi Szklarskou Porębou a Kořenovem jsou koncipovány především jako služba pro místní obyvatele a návštěvníky, návaznost na další vlaky je sledována (s ohledem na minimální počet existujících spojů) především ve Szklarskiej Porębě Górnej na vlaky z/do Jeleniej Góry s tím, že na opačné straně v Kořenově se s ohledem na hustší provoz k nějakému přípoji "trefí". Některé z vlaků jsou dokonce v relaci Jelenia Góra - Kořenov přímé bez přestupu, i když jsou oficiálně vedené jako dva různé vlaky s ohledem na rozdílnost financování prokazatelné ztráty v Polsku (vlak Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna z prostředků Dolnoslezského vojvodství, dále ke státní hranici z rozpočtu Ministerstva infrastruktury Polské republiky).
Zajímavá návaznost je vytvořena na noční vlak z a do Warszawy, jezdící do 26.IX. až do Szklarskiej Poręby Górnej, po tomto datu s přípojnou vazbou v Jeleniej Górze. Ostatní (ne)přípoje jsou s ohledem na chaotickou organizaci železniční dopravy v Polsku spíše dílem náhody (s těsnými přípoji lze např. cestovat v relaci Kořenov - Wałbrzych - Kłodzko, nikoli už však opačně). Zcela rezignováno bylo na české straně na návaznost směr Praha, kde existuje jen jeden přípoj (z Prahy hl.n. v 7:25), v opačném směru nelze v přiměřeném čase cestovat vůbec (čekací doba v Tanvaldě u těchto spojů činí téměř 1,5 hodiny) a jedinou možností je jízda do Liberce a dále autobusem.
Železniční trať z Harrachova do Szklarskiej Poręby je poprvé od druhé světové války oficiálně a veřejně průjezdná. Záleží jen na péči a snaze všech zúčastněných, zda bude vyhledávána a oblíbena jako prostředek vzájemného poznávání přírodních krás i života na obou stranách dnes již naštěstí lidi nerozdělující hranice.
Na shledanou ve vlaku!
Jízdní řád platný od 1. září do 11. prosince 2010
vlak | 39466 | 39468 | 39470 | 39472 |
Szklarska Poręba Górna | 7:16 | 9:00 | 11:00 | 17:12 |
Szklarska Poręba Huta | 7:21 | 9:05 | 11:06 | 17:17 |
Jakuszyce | 7:31 | 9:15 | 11:16 | 17:27 |
Harrachov příj. | 7:41 | 9:25 | 11:27 | 17:37 |
Harrachov | 7:44 | 9:28 | 11:28 | 17:39 |
Kořenov příj. | 7:50 | 9:34 | 11:34 | 17:45 |
vlak | 39467 | 39469 | 39471 | 39473 |
Kořenov | 8:00 | 9:40 | 11:40 | 18:00 |
Harrachov příj. | 8:07 | 9:47 | 11:47 | 18:07 |
Harrachov | 8:10 | 9:48 | 11:50 | 18:10 |
Jakuszyce | 8:20 | 9:58 | 12:00 | 18:20 |
Szklarska Poręba Huta | 8:30 | 10:08 | 18:30 | 18:30 |
Szklarska Poręba Górna příj. | 8:35 | 10:13 | 12:15 | 18:35 |
Vlaky 39468 a 39469 jedou v úseku Szklarska Poręba Górna - Harrachov do 26. IX. denně, v úseku Harrachov - Kořenov do 24. IX. denně.
Vlaky 39470 a 39471 jedou v úseku Harrachov - Kořenov do 24 IX. denně, od 27. IX. Po - Pá, nejedou 28. X. a 17. XI.
Ke stažení
liberec_tanvald_szklarska_poreba_gorna_2010_a4.pdf
(Zjednodušený jízdní řád Liberec - Tanvald - Szklarska Poręba Górna – Jelenia Góra, formát A4)
liberec_tanvald_szklarska_poreba_gorna_2010_a5.pdf
(Zjednodušený jízdní řád Liberec - Tanvald - Szklarska Poręba Górna – Jelenia Góra, formát A5)
- Vytvořeno dne .