Skip to main content

Do Jakuszyc už jezdí pravidelné vlaky

3. července 2010 byla po více jak šesti desítkách let zahájená pravidelná osobní doprava ze Szklarskiej Poręby do Jakuszyc. Původním záměrem bylo obnovit provoz až do Kořenova a Harrachova, leč se zatím nepovedlo dojednat provoz vlaků přes česko-polskou hranici.

O těžkostech při obnovení provozu na železničním přechodu Harrachov - Jakuszyce jsme vás informovali v článcích 3. července se do Polska jezdit nezačne a Slavnostní nezahájení provozu přes hranice.

3. července 2010 odvezla jednotka SA134-006 ze Szklarskiej Poręby do Jakuszyc vlak 661721. Po 63 letech to byl první pravidelný osobní vlak na této trati. Cestující v Jakuszycích mohli přesednout do autobusu náhradní autobusové dopravy, který je odvezl přímo k nádraží v Harrachově.

Szynobus SA134-006 vozil cestující po této trati celý den. Náhradní autobusová doprava nestíhala plánované jízdní doby a tak docházelo k drobným zpožděním.

Ukazuje se však tragická neinformovanost. Przewozy Regionalne na svých stránkách nepíšou, kde v Harrachově je stanoviště náhradní autobusové dopravy. Česká strana pro jistotu od polské strany neobdržela vůbec žádné informace. Cestování přes hranice tak v prvních dnech provozu bylo možné jen metodou pokus - omyl.

Zoufalé jsou rovněž návaznosti ve stanici Harrachov. Zatímco na polské straně mají alespoň některé vlaky zajímavé přípoje směr Jelenia Góra (první spoj z Jeleniej Góry a poslední do ní jsou dokonce přímé), v Harrachově jde o náhodné zásahy včetně několikaminutových nepřípojů či naopak čekání dlouhé desítky minut ve zdejší pustině (naštěstí alespoň s otevřeným kioskem s občerstvením):

Harrachov příj.(vlak ČD)Harrachov odj.(bus PR)Szkl. Por. Górna příj.(vlak PR)Szkl. Por. Górna odj.(vlak PR)

    
8:50 9:05 9:35 bez přípoje
(lze využít linkové autobusy)
10:05 jen v 6,+,
jinak již v 9:20,
další v 10:52
(1 minuta nepřípoj!)
10:51
(nejméně 46,
ale v X celých 91 minut čekání)
11:20 11:45
12:49 13:45
(56 minut čekání)
14:20 14:30
14:49 15:41 (v 6,+)
16:00 (v X)
(čekání 52,
resp. 71 minut)
16:00 (v 6,+)
16:30 (v X)
16:35
18:49 jen v 6,+
16:49 v X (!)
19:30
(o víkendu 41, ve všední dny dokonce 161 minut čekání)
20:00 20:08 (jen v 6,+)
bez přestupu

 

Szkl. Por. Górna příj.(vlak PR)Szkl. Por. Górna odj.(vlak PR)Harrachov příj.(bus PR)Harrachov odj.(vlak ČD)

    
8:30 8:35
(přímý bez přestupu)
9:04 9:46
(42 min čekání;
předchozí vlak 9:01,
3 minuty nepřípoj!)
10:12 10:18 10:47 11:06
bez přípoje 12:00 12:30 12:56
14:17 14:35 15:05 16:56
(111 min čekání!;
předchozí vlak 14:56,
9 minut nepřípoj!)
16:05 16:23 (v 6,+) 16:51 (v 6,+) 16:56
16:05
po prázdninách bez přípoje
17:15 (v X) 17:44 (v X) bez přípoje!
(20:56 pouze v 5, jinak pěšky do Kořenova na 19:59)

Jak je vidět, některé spoje by šlo snadno upravit tak, aby došlo ke zlepšení přípojů (např. bus PR až v 11:00 z Harrachova nebo vlak PR již v 14:25 ze Szklarskiej Poręby Górnej a související urychlení busu), u dalších by bylo třeba zajistit jejich prodloužení alespoň do Kořenova (zejména poslední spoj ze Szklarskiej Poręby Górnej, kde zcela chybí návaznost do českého vnitrozemí). Důležité to bude zejména v případě, kdy se patová situace se zákazem provozu přes hranici bude prodlužovat. Stejně tak je v tom okamžiku potřeba dořešit vzájemnou informovanost o zpoždění a přestupní frekvenci, což je ovšem u Przewozów Regionalnych obecně velký problém.

Věřme, že tohle všechno jsou jen porodní bolesti a že brzy začnou jezdit vlaky přes státní hranici. Přípoje na sebe budou navazovat, cestující budou mít potřebné informace a dráha tak začne plnit svoji funkci.

250-01
250-02
250-03
250-04
250-05
250-06
250-07
250-08
250-09
250-10
250-11
250-12
250-13
250-14
250-15
250-16
250-17
250-18

  • Vytvořeno dne .