Skip to main content

3. července se do Polska jezdit nezačne

Jak praví titulek, v sobotu 3. července plánované vlaky z Harrachova do Polska s největší pravděpodobností nevyjedou. Příčinou je nesouhlas polského provozovatele infrastruktury PLK s navrženým řešením komunikace mezi výpravčími v Tanvaldě a Szklarskiej Porębě Górnej pomocí veřejných telefonních linek.

Připravujeme podrobnosti.

Aktualizace 1. července 2010 23:00

S touto zprávou jsme přišli dnes, 1. července odpoledne. V tuto chvíli je 23:00 téhož dne a situace je údajně diametrálně odlišná, když Przewozy regionalne měly potvrdit Úřadu maršálka Dolnoslezského vojvodství vyřešení obtíží a zahájení provozu podle plánu. A zítra ráno, až budete číst tento text, může být vše opět dementováno a na definitivní realitu si budeme muset počkat až do sobotní osmé hodiny ranní, kdy by měl vyrazit první vlak pro veřejnost z kořenovského nádraží na dvacetikilometrovou cestu na opačnou stranu pohraničních hor.

Takový dramatický vývoj jako na houpačce by jistě slušel nějakému utkání na právě probíhajícím fotbalovém šampionátu, ale pro začátek provozu na znovuobnovené trati jako výsledku jednoho z největších infrastrukturních projektů v regionu to nelze považovat za úplně nejšťastnější. Bohužel tak všichni sklízíme plody nekompetentnosti, amatérismu a odkládání problémů místo jejich řešení zejména na polské straně, naivní víry v její sliby pak na straně české.

Co je v tuto chvíli tedy jisté? Alespoň provizorně byla vyřešena otázka vozidel, která budou nasazována dopravcem Viamont Regio na tomto úseku. Poté, co ztroskotala jednání o pronájmu motorového vozu typu NE81, jehož připuštění k provozu se nepodařilo na polské straně dovést do konce (v současnosti musí být takové vozidlo schváleno příslušným drážním úřadem, nestačí dohoda dvou železničních podniků), byla dopravcem Viamont sledována varianta soupravy vedené lokomotivou. A tak dne 1.7.2010 v deset hodin dopoledne dorazil do Tanvaldu vlak 1.nsl 1144, tvořený lokomotivou 730.613 a dvěma vozy řady Bm. Zatímco vlastníkem lokomotivy je Kladenská dopravní a strojní s.r.o., vozy byly zapůjčeny od společnosti Railtransport, když předtím stály několik měsíců bez využití v Sokolově. Nejpozději do podzimu ale musí dojít k novému řešení této otázky, protože takto sestavenou soupravu nelze vytápět - i nadále je tedy sledováno řešení na bázi motorových vozů, ať již polských SA134, nebo česk(oslovensk)é řady 810 a z ní odvozených.

Rovněž prozatím ustálenou záležitostí je předpokládaný jízdní řád (viz zde) s čtyřmi páry vlaků v pracovních dnech a pěti o víkendech. I zde ale bude muset dojít k odladění zejména přípojových vazeb a eliminaci duplicitních jízd vlaků v úseku Kořenov-Harrachov. Jedinou, o to důležitější neznámou je tak datum, ke kterému by měly vlaky vyjet. Uvidíme - ráno bude moudřejší večera...

Aktualizace 2. července 2010 17:00

Pokud zůstaneme u fotbalových přirovnání, tak rozhodující branka tohoto infarktového utkání padla v druhé minutě prodloužení, protože teprve dnes okolo 15. hodiny se definitivně rozhodlo o tom, že vlaky mezi Harrachovem a Jakuszycemi prozatím nevyjedou. Oficiálním důvodem je neprodloužení přeshraničního opatření pro provoz platného pro dnešní jízdu, uváděnou příčinou nesouhlas Polskich Linii Kolejowych (provozovatele dráhy na polské straně) se způsobem komunikace mezi výpravčími po veřejných linkách a podle názoru autora tohoto textu jde jen o problém zástupný.

V následujících dnech tak vlaky pojedou jen mezi Szklarskou Porębou a Jakuszycemi, vedené motorovými vozy SA134. Další vývoj v celé věci je s ohledem na české státní svátky možný až od poloviny příštího týdne.

Aktualizace 3. července 2010 5:00

Poslední editace tohoto neveselého textu - na úseku Jakuszyce-Harrachov je k vlakovým spojům dle upraveného jízdního řádu (viz zde) zavedena náhradní autobusová doprava ("kolejowa komunikacja autobusowa" - KKA).

248-01
248-02
248-03

  • Vytvořeno dne .