Skip to main content

Prezentace nového motorového vozu nejen pro zubačku

Stalo se již pravidlem, že se na stránkách věnovaných ozubnicové trati Tanvald – Harrachov dostává velké pozornosti železniční infrastruktuře, zlepšování jejích parametrů opravami, znovuzprovoznění opuštěného úseku do Polska či výstavbě nových zastávek. Nebylo by však příliš potěšující, kdybychom po modernizovaných tratích jezdili stávajícími vozidly, které v mnoha případech spíš již patří do řad historických vozidel, tím méně však do pravidelného provozu.

Krajský úřad Libereckého kraje (KÚLK) jako objednatel dopravy na ozubnicové trati Tanvald – Harrachov (stejně jako na ostatních tratích v kraji) se pokusil neutěšenou situaci ve vozidlovém parku na tratích „Jizerské dráhy“ poprvé řešit vypsáním výběrového řízení v roce 2006, ale to bylo vzhledem k nedostatku krajských financí a po nátlaku Českých drah (financovaných přímo Ministerstvem dopravy transfery přes dálkovou dopravu) zrušeno. Náhradou přislíbily ČD nasazování souprav motorových a řídicích vozů 843+943, z tohoto závazku však postupně vycouvaly a provozovaly zde stále častěji jak původní vozidla 810, tak i nově dodávané jednotky řady 814.2 (rekonstrukce řady 810), které se však na sklonově náročném úseku do Kořenova fatálním způsobem neosvědčily.

Dalším pokusem tedy bylo vypsání výběrového řízení na provozování „Jizerskohorské železnice“ na dobu patnácti let počínaje prosincem 2011, které bylo uzavřeno v srpnu 2009 a jehož vítězem se stal dosavadní dopravce, České dráhy. Ty nabídly pro provoz v podstatě jediné možné a použitelné vozidlo – RegioShuttle (RS1) vyráběné berlínskou továrnou firmy Stadler Rail AG již deset let a osvědčené mj. i v provozu na tratích s velkými sklony v Durynském lese.

Vozidlo tohoto typu se proto rozhodly České dráhy společně s výrobcem, společností Stadler Pankow AG (dřívější součást koncernu ADtranz), prezentovat (krom dalších cílových regionů v ČR) 6. května 2010 také v Liberci. Pro tyto účely byla využita severní část koleje č. 101 libereckého nádraží, kde byl pro hosty připraven krátký oficiální program a prezentační jízda motorovým vozem typu RegioShuttle RS1.

Jakkoli jevil přistavený vůz svými vnějšími znaky příslušnost k Českým drahám včetně korporátního modrobílého „nátěru“, již letmý pohled pod sukně prozradil, že se ve skutečnosti jedná o vozidlo ve vlastnictví německého dopravce Erfurter Bahn (dřívější Erfurter Industriebahn, společnost zřízenou městem Erfurt a provozující veřejnou dopravu v okolí tohoto města 23 jednotkami RS1) evidenčního čísla 95 80 0650 409-5 D-EIB. Přestože se na našich regionálních tratích jedná téměř o zjevení z jiné planety, jde o standardní motorový vůz pro místní tratě s menšími přepravními proudy, popř. pro rozvětvené koncepty obsluhy území spočívající v postupném připojování a odpojování jednotlivých vozů z/do různých směrů v nácestných stanicích a krátkém intervalu mezi vlaky. Představené vozidlo bylo dokonce vyrobeno již v roce 2000 (ADtranz výr. č. 36886) a za svou existenci najezdilo již více než 1 700 000 km. Koncepčně je toto vozidlo podobné řadě 843 – dva motory o výkonu cca 250 kW umístěné pod vozidlem, odlišností je hydromechanický (popř. hydrodynamický) přenos výkonu a samozřejmě existence nízkopodlažní části.

Součástí prezentace, které se účastnili zástupci Českých drah v čele s generálním ředitelem Petrem Žaludou, krajští zastupitelé a úředníci vedení náměstkem hejtmana Martinem Seppem a za výrobce viceprezident pro marketing a prodej Peter Jenelten, bylo kromě nezbytných projevů vzájemných díků a gratulací, prohlídky a prezentační jízdy vozidlem do Vesce u Liberce a zpět a závěrečného rautu v Centru Babylon také předání „závazku“ nasadit do provozu v Libereckém kraji 16 vozidel typu RS1. To také bylo ještě týž den předvedeno v praxi, když byl tento vůz použit pro odvezení pravidelných vlaků Os16239 a Os 16244 z Liberce do Smržovky a zpět (dále do Tanvaldu probíhala výluka). Doufejme tedy, že slova vejdou v činy i po vyprchání bublinek ze šampaňského a vystřízlivění ze slavnostních přípitků.

Ve srovnání s předvedeným zapůjčeným vozidlem dojde u objednaných vozidel pro tratě na Liberecku k určitým změnám, z nichž nejvýraznější a nejkontroverznejší je náhrada automatického spřáhla klasickým ústrojím s nárazníky a šroubovkou. Tím dojde ke zhoršení provozních vlastností vozidla, protože řádově delší dobou spřahování a rozvěšování do a z vícevozové soupravy dojde k výraznému prodloužení pobytů ve stanicích. Lze jen spekulovat, co Odbor kolejových vozidel Generálního ředitelství Českých drah touto specifikací sledoval, jako nejpravděpodobnější vysvětlení je možnost přivěšovat k takovému vozidlu další (méně komfortní a trakčně zatěžující) přípojné vozy. Z toho by rovněž plynuly provozní komplikace s mimořádným objížděním či sunutím vozů a tím ke zpoždění plynoucímu z prodloužení jízdních dob. Méně nápadnými změnami bude instalace uzavřeného okruhu WC, jiné sedačky, jakož i úpravy pro provoz na prudkých sklonech na „zubačce“. Za 16 vozidel pro Liberecký kraj zaplatí České dráhy 878 miliónů korun (cca 55 miliónů za kus), přičemž cca 300 miliónů korun pochází z dotace EU prostřednictvím Regionálního operačního programu (ROP) „Doprava“.

Můžeme se tedy těšit na prosinec 2012, kdy by regionální doprava mezi Libercem, Tanvaldem a Harrachovem, jakož i Libercem a Frýdlantem měla zažít kvalitativní skok. I když je RegioShuttle RS1 „tuctovým“ zástupcem provozu na místních tratích v Německu (výrobce uvádí přes 400 provozovaných vozů), u nás se stále jedná o mimořádné vozidlo. Je jen škoda, že takový krok nepřišel o deset let dřív...

Technické údaje prezentovaného motorového vozu RS1 - BR650 EIB

Délka přes automatické spřáhlo 25 360 mm
Šířka vozidla 2 900 mm
Výška vozidla 4 100 mm
Maximální rychlost 120 km/h
Hmotnost ve službě 42 tun
Míst k sezení / stání 71 / 77 (vše 2. třída)
Podíl nízkopodlažní části 65 %
Výkon motorů 2 x 257 kW

237-01
237-02
237-03
237-04
237-05
237-06
237-07
237-08
237-09

  • Vytvořeno dne .