Skip to main content

Rekonstrukce trati Szklarska Poręba - Harrachov (15. díl)

Rekonstrukce trati ze Szklarské Poręby do Harrachova se pomalu blíží termínu, kdy mají být veškeré práce skončeny a trať má být sjízdná. Bude tomu tak opravdu?

Mezi Szklarskou Porębou Hutou a Jakuszycemi pokračuje s přestávkami pokládka kolejových polí pomocí kolejového jeřábu. Trať je průběžně podsypávána z železniční vozů a podbíjena podbíječkou. Přestávky v pokládce jsou způsobené nedostatkem kolejových polí ze základny Dolkomu v Rogoźnici. Nedostatek materiálu způsobuje v tuto chvíli zdržení v řádu týdnů.

V Jakuszycích jsou položené dvě koleje včetně výhybek. Mezi Jakuszycemi a statní hranicí se montují kolejová pole přímo na místě z dovezených kolejnic a pražců. I zde se však projevuje nedostatek materiálu a i tady nabírá rekonstrukce zpoždění.

V tuto chvíli je téměř jisté, že polský úsek trati do konce října zrekonstruovaný nebude, zatímco český úsek by měl být kompletně zrekonstruovaný do 26. října.

Firma Chládek a Tintěra, která provede rekonstrukci tratě z Harrachova na státní hranici, již v Kořenově smontovala všehna kolejová pole. Rekonstrukce tratě by se měla uskutečnit mezi 12. a 25. říjnem. V tomto termínu bude vyloučena trať mezi Kořenovem a Harrachovem a zavedena náhradní autobusová doprava.

Nejprve bude vytrhána stará kolej, položena kolej nová a poté bude trať vyčištěna čističkou kolejového lože. Po dosypání štěrku a podbití bude rekonstrukce českého úseku hotova. Celkem bude na českém úseku tratě zrekonstruováno 1050 m tratě včetně výhybky v Harrachově na jakuszyckém zhlaví, výhybka na kořenovském zhlaví, která je dočasně snesena, není součástí rekonstrukce.

{phocagallery view=category|categoryid=102|limitstart=0|limitcount=0} 2009-10-05 18:00:00 222 - 181 - Rekonstrukce trati Szklarska Poręba - Harrachov (15. díl)

Po letním období relativního klidu se rozeběhly rekonstrukční práce na krátkém neprovozovaném úseku tratě ležícím v Čechách (km 38,994 – 40,111 dle staničení z Liberce). Naneštěstí souběžně se začátkem výluky se i příroda rozhodla demonstrovat svou připravenost na zimu a dopřát sluchu všem sýčkujícím, že se to do prvního sněhu nestihne... A tak zatímco v předchozím díle tohoto seriálu jsme byli svědky montáže kolejových polí v Kořenově za teplého a slunečného dne na konci září, začátek října znamenal vedle příprav prací v Harrachově také nástup podzimních plískanic a později i regulérního sněžení.

Ještě před začátkem výluky dle ROV 43095 (výluka traťové koleje Kořenov - Harrachov - státní hranice, obou kolejí dopravny Harrachov, harrachovského zhlaví a části 1. staniční koleje v dopravně Kořenov) byly na neprovozovaném úseku "naporcovány" koleje původního německého svršku na cca osmimetrové části, a tak vlastní snesení kolejového lože proběhlo velmi rychle (především při srovnání s "laxnějším" průběhem prací na polské straně) během dvou dnů, 12. a 13. října 2009. Likvidaci starého svršku zajišťoval dvoucestný bagr O&K MTS postupující od státní hranice k dopravně Harrachov, který vytěžené kolejivo také dopravoval na podvozcích "Vz. 53" do Harrachova, kde bylo ukládáno na volné plochy na nástupišti a manipulační ploše k pozdějšímu odvozu do Kořenova.

Jako zhotovitel rekonstrukce byla Správou železniční dopravní cesty vybrána metodou přímého oslovení bez výběrového řízení firma Chládek&Tintěra z Pardubic, fyzickým dodavatelem prací je ale Traťová strojní společnost a.s. Hradec Králové (dceřinná společnost Českých drah). Ta za pomoci historické tanvaldské "zubačky" 715 (T426.0) dopravila v pondělí 12. října odpoledne do Kořenova kromě vlastní lokomotivy 742.537 také obytné a nářaďové vozy a na pěti plošinových vagónech rozložený pokladač kolejových polí PKP 25/20. Hmotnost vlaku více jak 200 tun tak opět prokázala nedostižnost zdejších "rakušanek" při přepravě podobných zátěží.

Pokladač kolejových polí byl během úterý dopraven do Harrachova, kde byl též smontován (montáži v Kořenově zabránil Jizerský tunel ležící v ostrých a protisměrných obloucích) a zkompletován se svým tahačem Tatra T148 (reg. značky 3H9 7196), který dojel do Harrachova po vlastní ose. To už ovšem počasí nevěstilo nic dobrého a vzduchem poletovaly první sněhové vločky...

Ve středu 14. října se vyšší polohy (nejen) severních Čech probouzely do nečekaně brzké sněhové nadílky několika centimetrů sněhu, doprovázené dalšími srážkami, teplotami lehce pod nulou a silným větrem. I přesto v okolí dopravny Harrachov pokračovaly rekonstrukční práce - nejprve byl vytržen poslední kus původních kolejí do úrovně výhybky č. 2 a poté se bagr věnoval úpravě kolejového spodku (odstranění části štěrkového lože pro snížení nivelety). Souběžně byly do PKP 25/20 uloženy první čtyři 25m kolejová pole, která dovezla lokomotiva 742.537 z Kořenova. V časném odpoledni tak nastal dlouho očekávaný okamžik položení nových kolejí také na české straně trati.

Stupňující se nepřízeň počasí, přibývající sníh a hlavně riziko pádu přetížených stromů (které zneprůjezdnily krom dalších tratí v okolí Tanvaldu i úsek z Kořenova do Harrachova) a možných úrazů pracovníků však znamenaly pro zbytek týdne úplné zastavení prací.

 

222-01
222-02
222-03
222-04
222-05
222-06
222-07
222-08
222-09
222-10
222-11
222-12
222-13
222-14
222-15
222-16
222-17
222-18
222-19
222-20
222-21

  • Vytvořeno dne .