Skip to main content

Rekonstrukce trati Szklarska Poręba - Harrachov (13. díl)

S příchodem září jsou v evropských podmínkách spjaty periodicky se opakující jevy – děti opět zasedají do školních škamen, končí sezóna letní a začíná ta hokejová, rána začínají být mrazivá a zvěstují nástup babího léta... Na našich stránkách se periodicky opakují především články věnované rekonstrukci části horského úseku nejkrásnější tratě na území Polské republiky – tato skutečnost však nijak nesouvisí s počtem listů v kalendáři.

Na sklonku týdne minulého a v průběhu týdne současného se na koleje a traťovou pláň železniční tratě Szklarska Poręba Górna – Harrachov vydalo postupně několik členů naší veřejně prospěšné společnosti.

Uvedení zastali na trati čilý stavební ruch, a to i v průběhu víkendu. V sobotu probíhaly čilé stavební práce pod taktovkou mistra společnosti WERO-BUD v obvodu bývalé žst. Szklarska Poręba Huta. Jak jsem uvedl ve příspěvku věnovaném projektu opravy této tratě, bývalá největší stanice (počtem dopravních kolejí a jejich délkou) v katastrálním území obce Szklarska Poręba bude překvalifikována na zastávku s jednou nástupištní hranou. V souvislosti s tímto faktem byly na zmíněném místě odstraněny veškeré pozůstatky po kolejovém větvení a také zmizeli němí svědkové slávy této dráhy – dvě masivní brány trakčního vedení na zhlaví severním a sloup trakčního vedení s křivkovým výložníkem na zhlaví jižním. Nádraží tak přišlo o jasné identifikační znaky dávného Joźwina.

Joźwin byl poválečný název stanice, který byl ještě před koncem čtyřicátých let změněn do dnešní podoby, tj. Szklarska Poręba Huta. Obdobná situace nastala i v případě nomenklatury ostatních stanic, zastávek a nákladišť na trati – příkladně dnešní stanice Szklarska Poręba Górna se nazývala Pisarzewiec Górny, Jakuszec původně označoval nejvýše položenou stanici na území Polska, tj. Jakuszyce... Jedinou dopravnou, jejíž název nebyl zasažen uvedenými změnami, byly Tkacze (dnešní Harrachov).

Rozsah opravných prací v obvodu této stanice se týká i nástupištní hrany u průběžné dopravní koleje, která bude nadále sloužit původnímu účelu, a tím tedy nesdílí osud svých jakuszyckých kolegyň. Nutno dodat, že po zkušenostech s opravami dolnoslezských železničních tratí je lepší s původními německými stavbami nehýbat – germánská preciznost z přelomu XIX. a XX. století je mnohdy lepší než současná polská inženýrská mysl. Tento závěr lze doložit i výsledkem rekonstrukce úseku Wałbrzych Fabryczny – Wałbrzych Miasto. Zde odstraněním „jakýchsi kamenných kvádrů“ (aneb co to tady dělá?) při sanaci spodku tratě a následně provedené „opravě“ došlo po několika týdnech exploatace k narušení geometrie koleje a dodnes je v daném úseku trvalá pomalá jízda.

Další významnou stavbou poblíž současné zastávky Szklarska Poręba Huta je propustek s ocelovou konstrukcí, jenž se nachází přesně v současném km 31,476, tj. 181 m od přejezdu se silniční komunikací Huta – nakladiště Czerwony Potok. Jak lze vidět na přiložených fotografiích, tento propustek byl kompletně vyspárován a vyčištěn, původní ocelová konstrukce délky 3500 mm byla nahrazena novým svařencem. Uvedené snímky zachycují stav před uložením konstrukce a instalací mostnic – aktuálně je propustek připraven pro pokládku koleje. Lze předpokládat, že po jejím dokončení bude osazen přechodovými panely a zábradlím.

Fotografie zachycující stav v obvodu dopravny Jakuszyce jsou také již neaktuální – dle posledních informací probíhá kompletování obou výhybek a kolejový rošt tak bude v dohledné době čekat již pouze na návoz štěrku, podbití a drobné úpravy.

Pokládka pražců (nikoli koleje, neboť ta je na celém úseku v značně nehotovém stavu – příčinou je nedostatek podkladnic pro úseky s přídržnicí) směrem od státní hranice končí přibližně v km 39,5, tj. k přejezdu u budovy Biegu Piastów zbývá položit pouhých 1600 m pražců.

Uvedené práce spjaté s pokládkou koleje by měly být zakončeny již velmi brzo, konkrétně pak k poslednímu dni měsíce září. Za předpokladu, že zhotovitel bude dostatečně zásoben materiálem, lze tuto lhůtu chápat jako reálnou. Příkladem může být položení sedmi 25metrových kolejových polí v průběhu 4 hodin, přičemž ale nutno podotknout, že celá událost se odehrála v přímém úseku v zast. Szklarska Poręba Huta. Jak je známo, v obloucích jsou pokládána pole o délce 15 m s tím, že práce jde pomaleji z hlediska nutnosti „vykroužit oblouk“.

První práce na českém úseku opravované tratě budou zahájeny dle posledních údajů ke dni 12. října 2009. Je možné, že na trati od uvedeného data bude možné zachytit řadu souprav neobvyklého složení. I o této věci budeme nadále informovat.

219-01
219-02
219-03
219-04
219-05
219-06
219-07
219-08
219-09
219-10
219-11
219-12
219-13
219-14
219-15
219-16
219-17
219-18
219-19
219-20
219-21
219-22

  • Vytvořeno dne .