Skip to main content

Rekonstrukce trati Szklarska Poręba - Harrachov (10. díl)

V další části série článků věnovaných rekonstrukci železniční tratě Szklarska Poręba Górna (km 29,844) – Harrachov paradoxně opustíme již perfektně známé pomezí Krkonoš a Jizerských hor a vydáme se do polského vnitrozemí.

Technologiím využívaným při snášení svršku jsme se věnovali již dříve. Nyní si řekneme něco více o dalším osudu kolejových polí z úseku Jakuszyce – Szklarska Poręba Górna. Kolejová pole jsou po svém odstranění naložena na šestici vozů řady Ua-z po dvou balících složených ze čtyř třicetimetrových polí (tj. 240 m). Ložené vozy jsou následně staženy po ukončení každého pracovního dne do žst. Szklarska Poręba Górna, kde jsou odstaveny na jednu z kusých manipulačních kolejí (zpravidla č. 4 nebo č. 8). Kapacita této železniční stanice je z důvodu její dispozice a silného sezónního provozu omezena, ložené „rolny“ musí být tedy co nejdříve vypraveny na další cestu.

Odjezd nákladního vlaku z krkonošského městečka probíhá vždy okolo 11:30, neboť právě v tuto hodinu je jediná volná kapacita dopravní cesty mezi Szklarskou Porębou a Piechowicemi. Tak tomu bylo i ve středu 15. července, kdy se na cestu vydaly dvě lokomotivy řady SM-42 důvěrně známých čísel 2303 (postrk) a 2508 (vlaková), mezi kterými se nalézaly tři šestice vozů řady Ua-z. Podle tzv. wykazu ostreżeń stałych vydaného Zakładem Linii Kolejowych we Wrocławiu PKP PLK SA a účinného od 29. března do 31. srpna t.r. je na úseku Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna zakázáno použití postrkové lokomotivy... Nepříznivé atmosférické podmínky během středečního dopoledne ztížily proces sestavování soupravy pro tento vlak – jediná lokomotiva řady SM-42 nebyla schopna na mokrých kolejích vytlačit celou soupravu vozů za harrachovské zhlaví, co zapříčinilo drobné zpoždění odjezdu z počáteční stanice. Těsně před odjezdem obdržel strojvedoucí lokomotivy 2508 rozkaz od výpravčího, jehož obsahem byla dočasná omezení rychlosti na přejezdech, a bylo možné vyrazit. Stav na rychloměru ukazoval v tuto chvíli 45022 km...

Traťová rychlost mezi Szklarskou Porębou Górnou a Górzyńcem dosahuje závratné výše 20 km/h, dále dosahuje výše 50 km/h, která platí pro náš vlak až do Jelení Góry. V této uzlové stanici se vlak ohlásil v 13:10 (předtím však křižoval – bez zastavení – s nákladním vlakem do Piechowic, jenž byl veden „jezevčíkem“ řady ET-41 a další SM-42 a vezl uhlím ložené vozy řady Eaos), vlakvedoucí si vyzvedl další z rozkazů, tentokrát pro trať Jelenia Góra – Wrocław Główny, a bez delší prodlevy se vlak vydal dále.

Stoupání směrem k Wałbrzychu je pro dvě lokomotivy řady SM-42 vezoucí vlak o hmotnosti 480 t více než náročné. V ostrých obloucích klesá rychlost při osmém rychlostním stupni z jedenácti a aktivním šuntování k 15 km/h. Normativ pro dvě lokomotivy této série zde údajně dosahuje pouhých 550 t.

První delší přestávka, zapříčiněná provozní situací na trati, nastala v žst. Sędzisław, která je od zavedení osobních vlaků z Trutnova do Jelení Góry dobře známá všem železničním nadšencům (změna směru jízdy zde dovoluje pořídit pár fotografií motorových vozů řady SA-134). Nákladní vlak zde byl předjet osobním vlakem z Szklarské Poręby Górné do Wrocławi.

Po příjezdu do žst. Wałbrzych Główny bylo nutné z důvodu výluky traťové koleje mezi touto stanicí a Wałbrzychem Fabrycznym převzít další rozkaz pro jízdu po nesprávné koleji. Pohyb ve stanici byl v tuto dobu minimální, zajímavý byl snad jen odjezd těžkého nákladního vlaku ve směru Nowa Ruda, vedeného „sulzerem“ řady ST-43.

Další uzlovou stanicí, ve které navíc došlo ke změně směru jízdy (nyní vlakovou 2303), byla Jaworzyna Śląska. Původně zde mělo dojít k delší přestávce z důvodu vyčerpané kapacity tratě mezi Rogoźnicou a Strzegomí (strojová jízda podbíječky, osobní vlak společnosti Koleje Dolnośląskie a Lv společnosti PKP CARGO). I po vstupu nových subjektů na železniční síť existuje řada vztahů mezi zaměstnanci společností, tvořících železniční mozaiku. Tato skutečnost se pozitivně projevila tak, že jako první po příjezdu „Plassera“ a motorového vozu komunálního dopravce odjel ze stanice právě náklad polí z Jakuszyc.

Další jízda již probíhala velmi svižně, zpestřena navíc poznámkou výpravčího ve Strzegomi o tom, že koleje z Jakuszyc jsou v lepším stavu než ty, po kterých směřuje vlak do Rogoźnice.

Na základnu v Rogoźnici (Goczałkowě) vlak přijel v 18:45 h. Následovalo odstavení vozů pod portálový jeřáb a přesun lokomotiv na jednu z „kopřivových“ kolejí široce rozvinuté lyry. Stav kilometrů na rychloměru lokomotivy po dojezdu na základnu DOLKOMu byl 45147 km.

Vykládka vozů proběhla následující den, stejně jako odjezd dvou šestic vagonů zpět do Szklarské Poręby Górné. Vlak byl tentokrát veden lokomotivou řady SM-42 2303.

213-01
213-02
213-03
213-04
213-05
213-06

  • Vytvořeno dne .