Skip to main content

Rekonstrukce trati Szklarska Poręba - Harrachov (3. díl)

V třetím dílu našeho seriálu věnovaného prácím na úseku Szklarska Poręba Górna – Harrachov si řekneme něco více o technologické stránce realizace opravy úseku Jakuszyce – státní hranice.

Na zmíněném úseku jsou práce realizovány nepřetržitě (čti v pracovních dnech) od 11. května. Do dnešního dne (stav ke dni 5. června) byl odstraněn traťový svršek do km 42,9. Kilometrická data je ovšem nutno, s ohledem na dřívější změnu počátku tratě č. D29-311, náležitě modifikovat odečtením hodnoty 3,124, (vzdálenost mezi žst. Jelenia Góra a bývalou odbočkou Dębowa Góra). Ke státní hranici tak stále zbývá přibližně 3,5 km.

Z technologického hlediska probíhá demontáž původního pruského svršku poměrně zajímavým způsobem – jednotlivá kolejová pole jsou řezána autogenem na úseky délky 5,5 m, vytrhávána ze štěrkového lože bagrem (úpon pole k ramenu stroje pomocí kovového řetězu) a skládána na korbu silničního nákladního vozidla, jež je dále převáží na skladiště v obvodu nákladní rampy žst. Jakuszyce. Nutno dodat, že k dispozici jsou dvě nákladní auta různé kapacity – jedno vozidlo je schopné převézt 4 kolejová pole (tj. 22 m tratě), druhé pak 6 (tedy 33 metrů kolejiva i s pražci). Každý nákladní automobil je v průběhu dne naložen zpravidla třikrát (nakládání jednoho kolejového pole včetně přípravy trvá asi deset minut), co v konečném výsledku dává 165 metrů odstraněného svršku denně.

Samotná příprava kolejových polí před vytržením z lože sestává ze dvou úkonů. Prvním zákrokem je odstranění mechanického spojení kolejnic a vložených dřevěných pražců, které probíhá formou uvolnění uchycení podkladnice vrtulemi k pražci. Podkladnice je tak nadále připevněna zvonkem k patě kolejnice a spolu s ní se stává šrotem. Tuto činnost realizují dva zaměstnanci obsluhující motorovou zatáčečku upevňovadel. Druhým zásahem je samotné „porcování“ kolejových polí na kusy o délce 5,5 m. Tato procedura probíhá velmi svižně z pohodlí dvounápravového kolejového vozíku, vybaveného uvedeným autogenem a pěti tlakovými lahvemi.

Počet zaměstnanců na trati byl ke dni 5. června následující – mistr stavby, dva zaměstnanci obsluhující nakládku kolejových polí, dva zaměstnanci řezající kolejová pole, dva dělníci neurčitého zaměření, dva zaměstnanci uvolňující dřevěné pražce, bagrista, řidič vysokozdvižného vozíku a 2 řidiči se dvěma závozníky. Uvedený výčet je však bez záruky a skutečný stav dělnictva se může neznačně lišit.

K dalšímu rozvoji situace na trati lze uvést následující – dle slov stavebního mistra bude v týdnu 15. – 19. června zahájena pokládka nového svršku v úseku Jakuszyce – přejezd s místní komunikací Jakuszyce – Orle (za areálem Biegu Piastów). S ohledem na utěšeně narůstající kupu nových pražců na nákladní rampě v Jakuszycích není tato informace překvapením, jinak se ovšem má situace ve vztahu ke kolejnicím. Nové S49 nebyly do dnešního dne do Jakuszyc přivezeny a nutno jen čekat, kdy se tomu tak stane. Bezesporu však bude přeprava (nejspíše) 25metrových kolejnic silničním návěsem zajímavou událostí už jen pro sklonovou a směrovou charakteristiku přilehlé komunikace E65 (jejich přepravu železničními vozidly po trati ze Szklarské Poręby vylučuje technický stav jednoho z propustků).

Úsek železniční tratě mezi žst. Szklarska Poręba Górna a Jakuszyce byl ke dni 5. června nepoznamenán jakoukoli stavební činností. Uvedeného dne však probíhala technologická prohlídka stavu opěrných zdí v obvodu bývalé žst. Szklarska Poręba Huta zaměstnanci DOLKOM Wrocław.

Z textu tedy vyplývají tyto závěry – likvidační četa by měla dosáhnout státní hranice (km 43,138) přibližně dne 9. července. Od tohoto dne by měla probíhat i pokládka nového svršku směrem od státní hranice do polského vnitrozemí – ať to zní sebevíce nelogicky, je tomu tak, neboť nutnost návozu pražců a kolejiva silničními vozidly nutí zhotovitele zahájit pokládku právě v místě nejodlehlejším. Samostatnou kapitolou s minimem informací je realizace prácí na úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce; tato otázka by měla být osvětlena v dohledné době.

202-01
202-02
202-03
202-04
202-05
202-06
202-07
202-08
202-09
202-10
202-11
202-12
202-13
202-14
202-15
202-16
202-17
202-18
202-19
202-20
202-21
202-22
202-23
202-24
202-25
202-26
202-27
202-28
202-29
202-30

  • Vytvořeno dne .