Skip to main content

Projekt obnovy tratě Szklarska Poręba - Harrachov

V souvislosti s podáním žádosti o spolufinancování projektu Revitalizace železniční tratě Szklarska Poręba – Harrachov prostředky alokovanými v Operačním programu evropské přeshraniční spolupráce Česká republika – Polská republika 2007 - 2013 byl zpracován technický projekt obnovy tratě č. 311 v úseku vymezeném kilometry 29,844 – 43,138, tedy části uvedené dráhy ve vlastnictví Dolnoslezského vojvodství.

Jak z projektové dokumentace vyplývá, hlavním cílem je dosažení provozuschopnosti tratě při co nejnižších nákladech – je samozřejmostí, že léta nedostatečné, resp. prakticky žádné údržby provozované infrastruktury v současné době mají za výsledek katastrofální stav železničního svršku. Na trati se nalézá několik mostních konstrukcí a propustků, jež rovněž vyžadují buď komplexní výměnu konstrukce nebo rozsáhlou opravu.

Projekt předpokládá úplnou výměnu svršku a částečnou sanaci spodku; železniční svršek dnes sestává ze dvou typů kolejnic – pruských soustav č. 15 (do km 37,761) a č. 8 (dále k státní hranici, tj. km 43,138) shodně z roku 1922. Na trati jsou užity převážně ocelové pražce (typ č. 8 z roku 1922 a č. 15 z roku 1925), místy se nalézají i pražce dřevěné (borovicové typu IIB a dubové). V celém úseku by měly být užity kolejnice soustavy S49 na dřevěných pražcích, kde na přímých úsecích budou užity pražce z tvrdého dřeva, v obloucích (od R=300 m níže) pak pražce borovicové. Budou také zrekonstruována úrovňová křížení se silničními komunikacemi a dojde k nezbytným opravám systému odvodnění, místy užitím betonových prefabrikátů.

Projekt dále obsahuje výstavbu zastávky Szklarska Poręba Huta a dopravny Jakuszyce. V prvně jmenovaném tarifním bodu dojde v rámci realizace opravných prací ke snesení kolejového větvení a nástupních hran, budou rovněž zbořeny dosavadní nemovitosti v obvodu bývalé stanice (katastrofální stav konstrukcí, absence vodovodních a kanalizačních přípojek aj.). V místě vznikne nové zpevněné nástupiště délky 150 m s výší hrany 300 mm nad TK, bude postaven také přístřešek pro cestující. V obvodu bývalé žst. Jakuszyce dojde k výstavbě dvou manipulačních kolejí, oboustranně zaúsťujících do koleje průběžné, všechny čtyři výhybky budou typu S49 1:9 o R=190 m. V této dopravně budou také vystavěna v místě dnešních nástupištních hran dvě nástupiště pro cestující délky 133 m a 178 m. Pro zajištění možnosti nakládky a vykládky nákladních vlaků bude zrekonstruována nevyhovující nákladní rampa v jižní části dopravny. Cestující budou moci využívat přístřešek lokalizovaný v místě bývalé dřevěné budovy.

Výhybka bývalé vlečky kamenolomu v oblasti Czerwony Potok a zbytky kolejového větvení vč. stále existující výhybky v obvodu bývalého nákladiště Nowy Świat budou zrušeny bez náhrady; navíc v případě realizace investiční akce soukromého subjektu v prvně uvedeném místě s velkou pravděpodobností dojde k přeložení železniční tratě do nové stopy.

Výše uvedené práce umožní provozovat pravidelnou osobní i nákladní dopravu. Maximální traťová rychlost pro osobní vlaky bude stanovena na 40 km/h, pro soupravy ostatní (vlaky nákladní a manipulační aj.) pak 30 km/h. Jak zní tradiční polské přísloví – Lepszy rydz niż nic, takže skutečně lepší „čtyřicítka“ než současných 15 km/h.

Kilometr 29,844 je od poslední provozované dopravny Szklarska Poręba Górna (přesněji od harrachovského zhlaví této stanice) vzdálen cca 1100 metrů. Je tedy otázkou, jak se zachová správce tohoto úseku, PLK PKP SA – nutno dodat, že právě v tomto úseku (km 29,600) je lokalizován propustek, jehož ocelová konstrukce nesplňuje podmínky pro pravidelnou dopravu a musí být tedy pro zajištění řádných provozních podmínek vyměněna.

Na českém úseku tratě č. 036 (krajní výhybka dopravny Harrachov – km 40,111) dojde rovněž k realizaci opravných prací – podle známých informací by měl být aplikován užitý materiál (betonové pražce, kolejnice soustavy S49) a také vyměněna dnes již muzejní výhybka na jakuszyckém zhlaví.

Druhá železniční trať ve vlastnictví Dolnoslezského vojvodství, Wrocław Zakrzów – Trzebnica, je v současné době opravována a od příštího GVD by měla být obsluhována pravidelnými osobními vlaky. Doufejme tedy, že stejný osud konečně potká i trať Harrachov – Szklarska Poręba Górna.

192-01
192-02
192-03

  • Vytvořeno dne .