Skip to main content

První sníh

V pátek 7. listopadu byly z Tanvaldu do turnovského depa odvezeny historické ozubnicové lokomotivy T426.001, T426.003 a „zapalovač“ T211.0037. Tam již poněkolikáté přečkají pod střechou zrušeného depa období tanvaldské zimy. Z Tanvaldu odjížděly v 9.45 jako první násled vlaku 77685 a do Turnova dorazily krátce po poledni.

Říká se, že vždy když Rakušanky na podzim Tanvald opouští, druhý den, (nebo nejpozději za týden) přijde zima. Letos to sice neplatilo doslova, ale přece zanedlouho zima přišla.

Hned v sobotu 8. listopadu se na trati z Tanvaldu do Liberce konala zkouška soupravy která zde bude v letošní zimě typickou. Ve 13.02 z Tanvaldu na vlaku 16226 do Liberce a zpět na vlaku 16227 byla nasazena souprava dvoupatrových vozů Btmo a vozu BDs se „zamračenou“ 749.258. Zkoušela se průchodnost patrových vozů na trati. Soupravy třech těchto vozů se zamračenými budou totiž zajišťovat dopravu osobních vlaků v době konaní Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci.

Teprve o víkendu 15.-16. listopadu (8 dní po odjezdu Rakušanek) začal v Krkonoších a Jizerských horách padat sníh, jednalo se ale pouze o první poprašek který se na zemi držel jen několik hodin, více sněhu napadalo jen na vrcholcích Krkonoš kde sníh i udržel.

V noci z úterý na středu 19. listopadu přišlo do České republiky ochlazení a sním i další sněhová nadílka. Ta se držela dokonce i v níže položených stanicích, např. Železný Brod. Ve čtvrtek se ale opět oteplilo, sněžení přešlo v déšť a sníh roztál.

Konečně v pátek se ochladilo a začalo pořádně sněžit. Ještě po 15. hodině se sníh ani nedržel na zemi a o půl šesté večer již leželo více jak 10 centimetrů sněhu. Další centimetry sněhu na zubačku přineslo noční sněžení.

V sobotu ráno již leželo více jak 20 centimetrů sněhu. Během dopoledne se v Kořenově konala dvě pravidelná křižování, výhybky ani nástupiště nebyly ale vyházené. V průběhu dne se nad Jizerskými horami několikrát roztrhala oblačnost a vysvitlo i sluníčko, to navozovalo příjemnou zimní atmosféru. Ne však nadlouho, večer opět začalo chumelit. Do rána připadlo opět zhruba 10 – 15 centimetrů čerstvého sněhu.

V neděli ráno už bylo v Kořenově tolik sněhu, že výhybky nebylo možné přehazovat. Byly neudržované stejně jako nástupiště na celé trati z Tanvaldu. Křižování se tedy konalo jako vždy když není možné využití druhé dopravní koleje (přehazování výhybek), vlaky od Tanvaldu i od Harrachova se sjely na 1. koleji. Zastavily několik metrů od sebe a cestující si museli přestoupit. Toto „křižování“ se opakovalo ve třičtvrtě na jedenáct a před půl dvanáctou. Vlaky měly zpoždění do 5 minut. Až v půl dvanácté byl v Kořenově částečně uklizen jeden peron, z vlaku od Tanvaldu se ale muselo vystupovat do sněhu, to v Harrachově bylo vystupování z vlaku mnohem příjemnější. Město Harrachov, které se zde o úklid stará, zajistilo úklid sněhu z nástupiště v délce zhruba 50 metrů a uklizena byla i přístupová cesta.

První sníh přilákal do hor i první běžkaře, v horách jsou již rolbou upraveny základní běžecké trasy okolo Jizerky, Smědavy a Bedřichova. Vlaky jsou nyní tvořeny motorovými vozy 843 „rakev“ s řídícími vozy 943, na popoledním páru vlaků jezdí do Harrachova „hydra“ 854. V Tanvaldě nyní leží zhruba 20 centimetrů sněhu, v Kořenově a Harrachově pak asi 40 centimetrů. Zima teprve začíná.

189-01
189-02
189-03
189-04
189-05
189-06
189-07
189-08

  • Vytvořeno dne .