Skip to main content

Adhezní zkoušky motorových vozů

10. května 2006 se na zubačce uskutečnily adhezní zkoušky motorových vozů řad 814, 843 a 854. Cílem zkoušek bylo ověřit, zda tato vozidla mohou být provozována na ozubnicové trati Tanvald - Kořenov.

Trať Tanvald - Kořenov - Harrachov je částečně ozubnicová se sklonem až 58 promile. Nasazení běžných vozidel na tuto trať přináší několik problémů. Aby nedošlo ke kolizi s ozubnicí, musí být spodní část vozidel dostatečně vysoko. Vozidla musí být schopna uvedený sklon nejen vyjet, ale také bezpečně ubrzdit.

Zkoušek se účastnila následující vozidla: 814.001+914.001, 814.002+914.002, 843.006, 043.028, 854.223 a 053.038. Většina vozidel přijela z Liberce do Tanvaldu na osobním vlaku 16203, vozy 843.006 a 043.028 přijely na vlaku 16209.

Po dobu konání zkoušek byla pravidelná osobní doprava v úseku Tanvald - Kořenov nahrazena autobusy. Zkoušky měly původně probíhat od 7:30 do 14:00, probíhaly však o hodinu déle. Mezi Kořenovem a Harrachovem jezdil po dobu výluky motorový vůz 810.260.

Při zkouškách dojela souprava z Tanvaldu k lichoběžníkové tabulce před stanicí Kořenov. Zde, pokud to šlo, byl odpojen přípojný vůz. Poté se zkoumalo, zda nemůže dojít nad Polubenským tunelem ke kolizi spodku vozidla s ozubnicí. Pak motorový vůz dojel pod Kořenov zastávku, kde se zkoušely rozjezdy do spádu a účinky všech typů brzd včetně rychlobrzdy po spádu. To samé se poté opakovalo s přípojným vozem.

Jako první vyrazila na zubačku souprava Regionova 814.001+914.001. Přestože byly ideální adhezní podmínky, měla souprava potíže s velkým stoupáním. Posádka zkušebního vlaku to řešila intenzivním pískováním. Při další jízdě se zkoušely Regionovy 814.001+914.001 a 814.002+914.002 spojené do vícečlenného řízení.

Při třetí zkušební jízdě se testoval motorový vůz 843.006 a přívěsný 043.028. Nakonec se zkoušel motorový vůz 854.223 s přípojným vozem 053.038. Během návratu do Tanvaldu tato souprava odvezla místo pravidelného vlaku i několik cestujících.

Z Tanvaldu odjely soupravy Regionova do Prahy na rychlíku 947, zbylá vozidla odjela do Liberce na osobním vlaku 16232.

Během testů se zjistilo, že řada 814 má problém vyjet velké sklony, řady 843 a 854 byly v tomto ohledu bezproblémové. Brzdy u všech zkoušených řad fungovaly i na velkém sklonu výborně.

Na oficiální výsledky testů si ještě budeme muset počkat. Jestli dojde k povolení provozu motorových vozů 814, 843 či 854 na ozubnicové trati vás budeme informovat.

111-01
111-02
111-03
111-04
111-05
111-06
111-07
111-08
111-09
111-10
111-11
111-12
111-13
111-14
111-15
111-16
111-17
111-18
111-19
111-20
111-21
111-22

  • Vytvořeno dne .