Skip to main content

Modelový víkend na Zubačce - 5. a 6. července

Modelový víkend na Zubačce - 5. a 6. července

O víkendu 5. a 6. července se můžete na Zubačce těšit na tradiční výstavu železničních modelů a kolejišť, která bude pro letošní rok z důvodu rekonstrukce trati Tanvald - Kořenov propojena s parními vlaky Kořenov - Szklarska Poreba Gorna.

Modelovy Vikend 05 06 Cervenec A3
Jízdní řád
 9:08  12:08  15:08  ↓  Kořenov    10:38  13:38  16:38
 9:26  12:26  15:26    Harrachov    10:30  13:30  16:30
 9:36  12:36  15:36    Polana Jakuszycka    10:18  13:18  16:18
 9:52  12:52  15:52    Szklarska Poręba Górna  ↑  9:58  12:58  15:58
Jízdné
   Celé  50% sleva  75% sleva
 Jednosměrné Kořenov - Szklarska Poręba Górna  200,- Kč  100,- Kč  50,- Kč
 Zpáteční Kořenov - Szklarska Poręba Górna  400,- Kč  200,- Kč  100,- Kč
 Rodinná (2 dospělý a 3 děti do 18 let)  800,- Kč    

E-shop - V ceně jízdného zakoupeného prostřednictvím eshopu je rezervace místa k sedění.

Zdarma (bez rezervace místa; cena za rezervaci místa je ve výši jízdného sleva 75%)

  • děti do 6 let
  • průvodci osob těžce postižených na zdraví, držitelé průkazu ZTP/P

Zlevněné jízdné 50% sleva

  • děti od 6 do 18 let, nad 15 let prokázání věku průkazem
  • žáci a studenti od 18 do 26 let, prokázání průkazem
  • osoby starší 65 let, prokázání průkazem
  • platná jízdenka Euronisa ticket

Zlevněné jízdné 75% sleva

  • držitelé průkazů ZTP a ZTP/P
  • platná jízdenka Euronisa ticket od 6 do 18 let, nad 15 let prokázání průkazem
  • rezervace místa pro děti do 6 let a průvodce osob těžce postižených na zdraví, držitele průkazu ZTP/P, při zakoupení jízdenky s místenkou na eshopu

Výstava modelů

Ve Výtopně Kořenov budou připraveni vystavovatelé a prodejci železničních modelů o velikostech Z, TT, H0, 0 a 1. Těšit se můžete například na model tratě Zubačky v měřítku TT od Ladislava Rytiny, modely 1:25 od modelářů z Peček nebo 3d tištěné lokomotivy modeláře Michala Brože. S měřítkem 0 se představí Honza Hájek s Jakubem Vondroušem a s měřítkem 1 pak polští kolegové.

Přehlídka vozidel

Částečné vyklizení výtopny využijeme k venkovní přehlídce námi provozovaných vozidel. k vidění tak bude například dieselová lokomotiva T 435.0 "Hektor" po novém laku, motorové vozy M 152.0 "Orchestriony", motorový vůz M 240.0 "Singrovka" a v neposlední řadě také ikona místní trati ozubnicová lokomotiva řady T 426.0 "Rakušanka". Podle aktuální situace a počtu vystavovatelů mohou být některé vozidla ponechána ve Výtopně (o žádné však nepřijdete).

Historický autobus

V sobotu i neděli se můžete svézt historickým autobusem Boveraclubu, který navazuje k našim parním vlakům a vyveze Vás od nádraží v Kořenově na nedalekou Jizerkou. První spoj navíc jede z Liberce (8:35) přes Jablonec (9:05) a Tanvald (9:35) do Kořenova (9:55), poslední se pak stejnou trasou vrací zpět (z Kořenova odjíždí v 17:05). Více informací

Kapela Kompress

Kapela složená z hudebníků z Jablonecka a Tanvaldska hrající převážně české převzaté písničky se postárá o příjemnou hudební atmosféru v sobotu mezi 13:30 až 16:30.

Záhájení prodeje "Rakušanky" na dřevěné kolejničky

Modelový víkend nám přišel vhod i pro uvedení novinky, která bude od 5. července v sortimentu muzea Zubačky. Kdo si rád hraje, si bude chtít hrát ještě víc. Na dřevěné kolejničky totiž přijíždí naše ozubnicová lokomotiva T 426.0 zvaná "Rakušanka" (podle jejího původu z Rakouska). Za výrobou stojí p. Vojtěch Linhart a jeho další modely na dřevěné koleje najdete na e-shopu www.nakoleje.cz.

Další doprovodný program

Dále na Vás bude čekat občerstvení a stánkový prodej. Pro děti bude připravené malování na obličej. Návštěvu Kořenova si prodloužíte na souběžně konané akci v parku vedle kostela v Horní Polubném, kde se bude konat "Polubenská pout" s bohatým občerstvením, doprovodným programem a atrakcemi pro děti.

  • Vytvořeno dne .

Přeprava 810 (SÚD) Teplice v Čechách - Jelenia Góra - Kořenov

Přeprava 810 (SÚD) Teplice v Čechách - Jelenia Góra - Kořenov

Dne 15. 6. 2025 došlo k obnovení spojení mezi Kořenovem, Harrachovem a Szklarskou Porebou ve spolupráci s Koleje Dolnośląskie S.A., Dolny Śląsk a České dráhy, a.s. 

V souvislosti s touto událostí proběhla i přeprava druhé soupravy, kterou můžete pravidelně potkávat při zavedeném provozu tohoto spojení.

Vozidla 95 54 5 810 433-3, 50 54 93 29 063-7 a 95 54 5 810 510-8, zapůjčená od společnosti Správa Ústecké dráhy, zahájila svoji cestu ze svého působiště v Teplicích v Čechách, odkud si to namířila na letní brigádu do Kořenova.

Jako soupravový vlak číslo 98108 se přes Ústí nad Labem, Mělník, Chlumec nad Cidlinou, Hradec Králové, Jaroměř a Trutnov prohnaly „osmsetdesítky“ republikou až k česko-polským hranicím.

V Trutnově, vlakem GW Trainu z Polska, přijel naproti výpravě „Maszynista pilot“, který dělal společnost našemu strojvedoucímu až do stanice Jelenia Góra, kde čekal jiný polský kolega. S ním už dojely motoráky přes náročný horský úsek do místa určení, kterým byla Szklarska Poręba Górna. Tam bylo plánované spojení se soupravou vlaku 97069, jenž dojíždí jako poslední spoj až do Kořenova. V úseku Harrachov – Kořenov tak souprava dala vzpomenout na roky, kdy nebylo takové složení pro tuto trať ničím neobvyklým.

V Kořenově si zatím souprava našla místo na kusé koleji naproti výtopně, kde čeká po náročné mezinárodní cestě na své úplně první výkony s cestujícími, po opravě jejich novým majitelem společnosti Správa Ústecké dráhy.

  • Vytvořeno dne .

D61 Kořenov - Harrachov - Szklarska Poręba Górna

D61 Kořenov - Harrachov - Szklarska Poręba Górna

Od 15.6. do 14.9.2025 dochází k částečnému obnovení pravidelného železničního provozu (po dobu výluky Tanvald - Kořenov ) v úseku Kořenov - Harrachov - Szklarska Poręba Górna. Ve spolupráci s Koleje Dolnośląskie S.A., Dolny Śląsk a České dráhy, a.s. bude v tomto období Zubačka zajišťovat každodenní provoz na mezistátních vlacích s motorovými vozy řady 810 a přívěsnými vozy na kola.

Odbavení probíhá ve vlaku dle níže uvedeného tarifu, který se řídí malým pohraničním stykem (MPS), případně tarifem dopravce Koleje Dolnośląskie (KD). Potkat se můžete jak s českým, tak polským průvodčím.

Vlakem je možné přepravovat jízdní kola do vyčerpání kapacity. Spoje jsou tedy vhodné i pro oblíbené cyklovýlety do Jizerských hor nebo Krkonoš.

Jízdní řád ke stažení [.PDF]

Jízdní řád

Kořenov - Harrachov - Szklarska Poręba Górna

   vlak  97050  97052  97054  97056  97058  97060  97072  97062  97064  97066  97068
 km  omezení      [1]      [1]  [2]  [3]  [1]  [3]  
 0  Kořenov  7:51          13:51      X 15:51    
 4,6  Harrachov  7:59          13:59      X 15:58    
   Harrachov  8:00  9:00  10:00  11:00  12:00  14:00  14:00  15:00  16:00  17:00  18:00
 11,2  Polana Jakuszycka  8:10  9:10  10:10  11:10  12:10  14:10  14:10  15:10  16:10  17:10  18:10
 17,8  Szklarska Poręba Huta  8:21  9:21  10:21  11:21  12:21  14:21  14:21  15:21  16:21  17:21  18:21
 20,4  Szklarska Poręba Górna  8:25  9:25  10:25  11:25  12:25  14:25  14:25  15:25  16:25  17:25  18:25

Szklarska Poręba Górna - Harrachov - Kořenov

   vlak  97051  97053  97055  97057  97059  97073  97061  97063  97065  97067  97069
 km  omezení    [1]      [1]  [2]    [4]    [3]  
 0  Szklarska Poręba Górna  8:30  9:30  10:30  11:30  12:30  13:30  14:30  15:30  16:30  17:30  18:30
 2,6  Szklarska Poręba Huta  8:35  9:35  10:35  11:35  12:35  13:35  14:35  15:35  16:35  17:35  18:35
 9,2  Polana Jakuszycka  8:47  9:47  10:47  11:47  12:47  13:47  14:47  15:47  16:47  17:47  18:47
 15,8  Harrachov  8:58  9:58  10:58  11:58  12:58  13:58  14:58  15:58  16:58  17:58  18:58
   Harrachov          12:59    X 14:59        18:59
 20,4  Kořenov          13:07    X 15:07        19:07

X - v pracovní dny
[1] - nejede 5. a 6.VII.
[2] - jede 5. a 6.VII.
[3] - jede v soboty a neděle a 19., 20.VI., 15.VIII.
[4] - jede v soboty a neděle a 19., 20.VI., 15.VIII., nejede 5. a 6.VII.

Jízdné

 Malý pohraniční styk  Kořenov  Harrachov  Polana Jakuszycka  Szklarska Poręba Huta  Szklarska Poręba Górna
 Kořenov    30,- Kč / 15,- Kč / 7,- Kč*  66,- Kč / 33,- Kč / 48,- Kč  86,- Kč / 43,- Kč / 68,- Kč  86,- Kč / 43,- Kč / 68,- Kč
 Harrachov  30,- Kč / 15,- Kč / 7,- Kč*    52,- Kč / 26,- Kč / 41,- Kč  72,- Kč / 36,- Kč / 61,- Kč  72,- Kč / 36,- Kč / 61,- Kč
 Polana Jakuszycka  66,- Kč / 33,- Kč / 48,- Kč  52,- Kč / 26,- Kč / 41,- Kč    dle tarifu KD  dle tarifu KD
 Szklarska Poręba Huta  86,- Kč / 43,- Kč / 68,- Kč  72,- Kč / 36,- Kč / 61,- Kč  dle tarifu KD    dle tarifu KD
 Szklarska Poręba Górna  86,- Kč / 43,- Kč / 68,- Kč  72,- Kč / 36,- Kč / 61,- Kč  dle tarifu KD  dle tarifu KD  

*Dospělý / dítě 6 - 14,99 let, student do 25,99 let, senior / ZTP, ZTP/P
Dospělý / Dítě 6 - 17,99 let / Senior, student

Spoluzavazadlo, kolo - 40,- Kč / Pes - 30,- Kč

Momentky z jízd

Připravujeme.
  • Vytvořeno dne .

Představení parní lokomotivy CS 400

Tato kompaktní a výkonná parní lokomotiva byla vyrobena ve slavné pražské strojírně ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk), která byla jedním z hlavních výrobců kolejových vozidel v tehdejším Československu. Typ CS 400 byl určen především pro průmyslové podniky, jako jsou cukrovary, hutě a doly. Šlo o lokomotivu s nápravovým uspořádáním 0-4-0 (řada B), tedy se dvěma spřaženými nápravami bez tendru, určenou pro posun a krátké přepravy.

Lokomotiva č. 3629 od počátku sloužila v cukrovaru ve Starém Městě u Uherského Hradiště, kde zajišťovala přepravu cukrové řepy i výrobků mezi závodem a nedalekou železniční stanicí. V 80. letech byla s postupným útlumem parního provozu vyřazena a odstavena.

Druhý život lokomotivy

V roce 1992 byla zakoupena Klubem historie kolejové dopravy (KHKD) v Praze, organizací zaměřenou na záchranu a obnovu historických kolejových vozidel. Byla převezena do depozitáře Národního technického muzea v Čelákovicích. V roce 2005 byla vyměněna za torzo větší parní lokomotivy 434.2315 a jejím novým vlastníkem se stal pan Radek Mansfeld, který se dlouhodobě věnuje záchraně železniční techniky.

V roce 2022 byla lokomotiva dlouhodobě zapůjčena neziskové organizaci Železniční společnost Tanvald, o. p. s., která provozuje historické vlaky především na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov, známé jako nejstrmější železniční trať v ČR.

Generální oprava a návrat na koleje

V roce 2023 byla zahájena generální oprava s cílem uvést lokomotivu opět do provozního stavu.

  • Strojní část opravila společnost Railway Capital a. s. ve Veselí nad Lužnicí.
  • Kotel zrenovovala společnost ZABABA, s. r. o. v Praze-Zlíchově.

Na opravu přispěl Liberecký kraj částkou 3,5 milionu korun, čímž podpořil rozvoj železničního turismu v regionu.

Provoz a využití

Od roku 2025 bude lokomotiva CS 400 č. 3629 nasazena při jízdách historických vlaků na trati Kořenov – Harrachov a příležitostně také na dalších tratích v Libereckém kraji. Díky svým kompaktním rozměrům je ideální pro zvláštní vlaky s nostalgickým charakterem, jízdy pro školy či filmové účely.

Zajímavosti

  • Lokomotivy typu CS 400 patřily mezi nejrozšířenější průmyslové lokomotivy v Československu.
  • Byly konstruovány s ohledem na jednoduchost údržby a vysokou spolehlivost.
  • Parní lokomotiva č. 3629 je jednou z mála dochovaných zástupkyň tohoto typu v provozuschopném stavu.

Technické údaje parní lokomotivy CS 400

Uspořádání pojezdu C m2t
Výkon 400 koní (294,2 kW)
Maximální rychlost 40 km/h
Hmotnost 27,65 t
Hmotnost vyzbrojené lokomotivy 37,2 t
Délka 8800 mm
Šířka 2900 mm
Výška 3565 mm
Průměr hnacích dvojkolí 950 mm
Minimální poloměr oblouku 50 m
Zásoba vody 4,3 m3
Zásoba tendru na uhlí 2 m3
  • Vytvořeno dne .