Skip to main content

Představení parní lokomotivy CS 400

Tato kompaktní a výkonná parní lokomotiva byla vyrobena ve slavné pražské strojírně ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk), která byla jedním z hlavních výrobců kolejových vozidel v tehdejším Československu. Typ CS 400 byl určen především pro průmyslové podniky, jako jsou cukrovary, hutě a doly. Šlo o lokomotivu s nápravovým uspořádáním 0-4-0 (řada B), tedy se dvěma spřaženými nápravami bez tendru, určenou pro posun a krátké přepravy.

Lokomotiva č. 3629 od počátku sloužila v cukrovaru ve Starém Městě u Uherského Hradiště, kde zajišťovala přepravu cukrové řepy i výrobků mezi závodem a nedalekou železniční stanicí. V 80. letech byla s postupným útlumem parního provozu vyřazena a odstavena.

Druhý život lokomotivy

V roce 1992 byla zakoupena Klubem historie kolejové dopravy (KHKD) v Praze, organizací zaměřenou na záchranu a obnovu historických kolejových vozidel. Byla převezena do depozitáře Národního technického muzea v Čelákovicích. V roce 2005 byla vyměněna za torzo větší parní lokomotivy 434.2315 a jejím novým vlastníkem se stal pan Radek Mansfeld, který se dlouhodobě věnuje záchraně železniční techniky.

V roce 2022 byla lokomotiva dlouhodobě zapůjčena neziskové organizaci Železniční společnost Tanvald, o. p. s., která provozuje historické vlaky především na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov, známé jako nejstrmější železniční trať v ČR.

Generální oprava a návrat na koleje

V roce 2023 byla zahájena generální oprava s cílem uvést lokomotivu opět do provozního stavu.

  • Strojní část opravila společnost Railway Capital a. s. ve Veselí nad Lužnicí.
  • Kotel zrenovovala společnost ZABABA, s. r. o. v Praze-Zlíchově.

Na opravu přispěl Liberecký kraj částkou 3,5 milionu korun, čímž podpořil rozvoj železničního turismu v regionu.

Provoz a využití

Od roku 2025 bude lokomotiva CS 400 č. 3629 nasazena při jízdách historických vlaků na trati Kořenov – Harrachov a příležitostně také na dalších tratích v Libereckém kraji. Díky svým kompaktním rozměrům je ideální pro zvláštní vlaky s nostalgickým charakterem, jízdy pro školy či filmové účely.

Zajímavosti

  • Lokomotivy typu CS 400 patřily mezi nejrozšířenější průmyslové lokomotivy v Československu.
  • Byly konstruovány s ohledem na jednoduchost údržby a vysokou spolehlivost.
  • Parní lokomotiva č. 3629 je jednou z mála dochovaných zástupkyň tohoto typu v provozuschopném stavu.

Technické údaje parní lokomotivy CS 400

Uspořádání pojezdu C m2t
Výkon 400 koní (294,2 kW)
Maximální rychlost 40 km/h
Hmotnost 27,65 t
Hmotnost vyzbrojené lokomotivy 37,2 t
Délka 8800 mm
Šířka 2900 mm
Výška 3565 mm
Průměr hnacích dvojkolí 950 mm
Minimální poloměr oblouku 50 m
Zásoba vody 4,3 m3
Zásoba tendru na uhlí 2 m3
  • Vytvořeno dne .