Představení parní lokomotivy CS 400
Tato kompaktní a výkonná parní lokomotiva byla vyrobena ve slavné pražské strojírně ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk), která byla jedním z hlavních výrobců kolejových vozidel v tehdejším Československu. Typ CS 400 byl určen především pro průmyslové podniky, jako jsou cukrovary, hutě a doly. Šlo o lokomotivu s nápravovým uspořádáním 0-4-0 (řada B), tedy se dvěma spřaženými nápravami bez tendru, určenou pro posun a krátké přepravy.
Lokomotiva č. 3629 od počátku sloužila v cukrovaru ve Starém Městě u Uherského Hradiště, kde zajišťovala přepravu cukrové řepy i výrobků mezi závodem a nedalekou železniční stanicí. V 80. letech byla s postupným útlumem parního provozu vyřazena a odstavena.
Druhý život lokomotivy
V roce 1992 byla zakoupena Klubem historie kolejové dopravy (KHKD) v Praze, organizací zaměřenou na záchranu a obnovu historických kolejových vozidel. Byla převezena do depozitáře Národního technického muzea v Čelákovicích. V roce 2005 byla vyměněna za torzo větší parní lokomotivy 434.2315 a jejím novým vlastníkem se stal pan Radek Mansfeld, který se dlouhodobě věnuje záchraně železniční techniky.
V roce 2022 byla lokomotiva dlouhodobě zapůjčena neziskové organizaci Železniční společnost Tanvald, o. p. s., která provozuje historické vlaky především na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov, známé jako nejstrmější železniční trať v ČR.
Generální oprava a návrat na koleje
V roce 2023 byla zahájena generální oprava s cílem uvést lokomotivu opět do provozního stavu.
- Strojní část opravila společnost Railway Capital a. s. ve Veselí nad Lužnicí.
- Kotel zrenovovala společnost ZABABA, s. r. o. v Praze-Zlíchově.
Na opravu přispěl Liberecký kraj částkou 3,5 milionu korun, čímž podpořil rozvoj železničního turismu v regionu.
Provoz a využití
Od roku 2025 bude lokomotiva CS 400 č. 3629 nasazena při jízdách historických vlaků na trati Kořenov – Harrachov a příležitostně také na dalších tratích v Libereckém kraji. Díky svým kompaktním rozměrům je ideální pro zvláštní vlaky s nostalgickým charakterem, jízdy pro školy či filmové účely.
Zajímavosti
- Lokomotivy typu CS 400 patřily mezi nejrozšířenější průmyslové lokomotivy v Československu.
- Byly konstruovány s ohledem na jednoduchost údržby a vysokou spolehlivost.
- Parní lokomotiva č. 3629 je jednou z mála dochovaných zástupkyň tohoto typu v provozuschopném stavu.
Technické údaje parní lokomotivy CS 400
Uspořádání pojezdu | C m2t |
Výkon | 400 koní (294,2 kW) |
Maximální rychlost | 40 km/h |
Hmotnost | 27,65 t |
Hmotnost vyzbrojené lokomotivy | 37,2 t |
Délka | 8800 mm |
Šířka | 2900 mm |
Výška | 3565 mm |
Průměr hnacích dvojkolí | 950 mm |
Minimální poloměr oblouku | 50 m |
Zásoba vody | 4,3 m3 |
Zásoba tendru na uhlí | 2 m3 |
- Vytvořeno dne .