Skip to main content

Výluka na Zubačce

Od 19. do 23. září 2011 proběhla na Zubačce stejně jako v minulých letech „pravidelná podzimní“ výluka. Zatímco v předchozích letech docházelo k opravám mostů, čištění příkopů či výstavbě zástávky, letos bylo hlavním úkolem rekonstruovat přejezd v Desné, opravit nájezdy na ozubnici, vyměnit výhybku a kolejnice u Desné a v Dolním Polubném.

Výluka začala dle plánu v pondělí 19. září v sedm hodin ráno. V rozkaze o výluce číslo 43095 vydaným SŽDC byla tato část výluky označena jako etapa E. Další etapy této výluky probíhaly mezi Tanvaldem, Železným Brodem, Turnovem a Libercem. Ihned po zahájení bylo započato s pracemi. Ke konci prvního ozubnicového úseku před Desnou byly navezeny dlouhé kolejnicové pásy, v Desné byla započata demontáž původního již velmi poškozeného přejezdu. Na dolnopolubenském zhlaví dopravny Desná pracovníci firmy N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice připravovali odstranění výhybky číslo 7. Dále bylo v plánu vyměnit další kolejnicový úsek u začátku ozubice v Dolním Polubném směrem do Kořenova a opravit špatně fungující nájezdy na ozubnici.

Desenská výhybka číslo 7 v která byla již na hranici životnosti byla vyňata a nahrazena výhybkou novou, respektive repasovanou původně z Borku pod Troskami. Na přejezdu před desenským nádražím, kde pracoval dvoucestný bagr a pracovníci firmy SGJW, bylo vyňato kolejové pole, vybagrován starý štěrk a navezen nový. Položeny byly betonové pražce a nové kolejnice - ty byly v bezprostředním místě křížení s vozovkou upevněny novými pružnými upevňovadly, mimo křížení pak klasickým způsobem. Novou kolej na přejezdu a okolo něj včetně výhybek podbila podbíječka ASP-187 společnosti TSS. Později byly do koleje instalovány moderní pryžové přejezdové bloky, do vozovky před přejezd byly ze směru od Albrechtic zasazeny betonové žlaby. Ve čtvrtek proběhla pokládka asfaltu. V pátek již byl přejezd opět průjezdný, po dobu jeho uzavírky byla veškerá doprava odkloněna Českou ulicí přes Žďár a to včetně autobusové linky 744. Za kotelnou mezi Desnou a Tanvaldem a nad Dolním Polubným byli postupně zaměstnanci traťových okrsků TO Turnov a TO Libuň vyměněny kolejnice.

Dále byly pracovníky TO Turnov pod vedením traťmistra Jiřího Pelringera opraveny odpružené nájezdy na ozubnici. Aby se ozubnicové lokomotivy byly schopny spolehlivě zakousnout do zubů Abtovy ozubnice, je třeba bez kolizní pružný chod těchto nájezdů. Vzhledem k tomu, že pod některými nájezdy byla hlína či štěrk, ppružiny byly popraskané nebo chyběly, nebyl tento chod zaručen. Traťmistr pan Perlinger proto nechal tyto péra vyrobit na zakázku speciálně pro Zubačku. Nikde jinde na síti SŽDC nejsou potřeba a nikde na skladě nebyly, dnes již pro jistotu jsou. Hned v sobotu 24. záží byly tyto nájezdy vyzkoušeny, strojvedoucí si je pochvalovali.

Osobní vlaky byly po dobu výluky na trati Tanvald – Harrachov nahrazeny autobusy - výjimku tvořily vlaky přijíždějící na Zubačku z Polska, nákladní doprava byla po dobu výluky zastavena. Výluka skončila v pátek 23. září v 17 hodin.

Práce bylo provedeno poměrně mnoho, nejviditelnější je nový přejezd v Desné. Na Zubačce je však ještě mnoho práce a jedna z věcí, kterou je třeba udělat co nejdříve, je vykácení porostu okolo trati - je třeba vykácet nebezpečná a nepřehledná místa. O místa, z nichž jsou pěkné výhledy, se určitě postarájí přátelé Zubačky.

305-01
305-02
305-03
305-04
305-05
305-06
305-07
305-08
305-09
305-10
305-11
305-12
305-13
305-14
305-15
305-16
305-17
305-18
305-19
305-20
305-21
305-22
305-23
305-24
305-25
305-26
305-27

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 1631