Motorová ozubnicová lokomotiva T426.003

Přezdívka: Rakušanka, Zubačka, Trojka

Motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 vyrobila v roce 1961 v počtu 4 ks pro tehdejší ČSD rakouská lokomotivka SGP Floridsdorf Wien. O rok později byla pod nižším výrobním číslem vyrobena jedna lokomotiva této řady pro Rakousko. V roce 1964 pak ještě brány lokomotivky opustily dvě a v roce 1967 jedna "zubačka" pro železárny v maďarském Ózdu. Z celkového počtu 7 kusů se do dnešních dnů dochovaly pouze dvě lokomotivy této unikátní řady: T 426.001 a 003. Obě jsou provozní a v současné době deponované v Tanvaldě.

Lokomotivy řady T 426.0 byly určeny pro dopravu osobních a nákladních vlaků na tratích s Abtovou ozubnicí. Konstruovány jsou jako kapotové s věžovou kabinou strojvedoucího. V přední kapotě je umístěn naftový motor SGP T 12 b, vodou chlazený komůrkový dvanáctiválec do V o výkonu 810 kW. V čele přední kapoty je situován chladící blok s hydrostatickým pohonem ventilátoru. V zadní kapotě je uložen hydrostaticky poháněný kompresor Brk 6.125 s vodním chlazením, naftová nádrž a naftový parní generátor Clayton pro vytápění vlakových souprav. Zčásti pod kabinou strojvedoucího a z části pod zadní kapotou je v rámu lokomotivy zavěšena společná skříň se dvěma hydrodynamickými převodovkami Voight, poháněná od naftového motoru kloubovým hřídelem.

Hlavní dvouměničová hydrodynamická převodovka pohání přes mechanickou převodovku s reverzací jalový hřídel a dále pomocí dělených spojnic čtyři dvojkolí uložená v rámu lokomotivy. Druhá hydrodynamická převodovka obsahuje dva měniče, jeden pro směr jízdy vpřed a jeden pro směr jízdy vzad, a pohání přes mechanickou převodovku bez reverzace ozubnicový stroj, tlapově zavěšený na nápravách druhého a třetího dvojkolí. K pohonu ozubnicového stroje slouží vždy jeden ze dvou měničů, druhý lze v příslušném směru využít ke krátkodobému protisměrnému hydrodynamickému brzdění. Adhezní pohon přenáší přibližně 71 % výkonu a ozubnicový jen 29 % výkonu a tažných sil. Při plném výkonu motoru připadá na adhezní pohon 546 kW a na ozubnicový 208 kW.

Lokomotiva jsou vybaveny pěti na sobě navzájem nezávislými brzdami: samočinnou a přímočinnou pneumatickou brzdou působící na adhezní dvojkolí, hydrodynamickou brzdou působící na ozubnicová kola, ruční pásovou brzdou působící na ozubnicová kola a ruční špalíkovou působící na adhezní dvojkolí.

Lokomotiva T 426.003 byla vyrobena pod výrobním číslem 18 168. Zkušební jízdy lokomotivy proběhly na trati Floridsdorf - Gänserndorf. K předání ČSD došlo pravděpodbně dne 13. listopadu 1961. Spolu s T 426.001 byla i 003 předána depu Tisovec. Do Tanvaldu však 003 odchází již dříve - 8. 6. 1963. Po příchodu lokomotiv řady 743 byla lokomotiva T 426.001 z pravidelného provozu odstavena a dne 16. 6. 1989 také administrativně zrušena.

K její fyzické likvidaci však naštěstí nedošlo. V listopadu 1989 byl členy VTS Tanvald do lokomotivy dosazen motor z T 426.004. K 1. 4. 1990 byla lokomotiva T 426.003 převedena ČSVTS při železniční stanici Tanvald, ale dlouhá léta pak stála odstavena v Kořenově. V roce 2001 na ni Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald začala provádět rozsáhlou opravu. Při ní byla T 426.003 opět zprovozněna. V červnu 2002 dostala ve firmě OLPAS MORAVIA Krnov s.r.o. nový lak v původním barevném provedení. Ve své znovunabyté kráse se veřejnosti poprvé představila na oslavách 100 let ozubnicové trati Tanvald - Kořenov - Harrachov. Od té doby bývá nasazována k dopravě zvláštních vlaků.

Základní technické údaje

Výrobce SGP Floridsdorf Wien
Rok výroby 1961
Hmotnost lokomotivy 62,8 t
Délka lokomotivy přes nárazníky 12 140 mm
Maximální rychlost 50 km/h na adhezní trati
20 km/h na ozubnicové trati
Uspořádání dvojkolí D zz
Naftový motor SGP T 12b
Přenos výkonu hydrodynamický
Systém ozubnice dvoulamelová Abtova
Maximální tažná síla 147 kN na adhezní trati
257 kN na ozubnicové trati