Prázdniny plné překvapení na trati Liberec – Tanvald

Už každodenním jevem je nasazení motorových vozů RegioShuttle RS1 na tratích Jizerskohorské Železnice. Z Liberce na Tanvald vyjíždění motorové vozy samotné či dva spojené do dvojčlenu. Tu a tam se stane, že se na konci osobního vlaku můžeme potkat „krátkou“ Regionovou.

Začátek prázdnin vypadal naprosto stejně, co se nasazení hnacích vozidel na Tanvaldské trati týče. To platilo až do zahájení výluky na trati číslo 070 v úseku Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště (– Turnov), která se uskutečnila 17. července 2013 – 25.července 2013 (– 26. července), kdy za výlukou (tedy na Tanvaldské straně) byly nasazeny „letmo“ dva stroje řady 854 z Pražského Vršovického depa. Jednalo se o motorové vozy 854.007 „Bondovka“ a 854.010 „Andulka“.

Oba motorové vozy obstarávaly vozbu rychlíků z Mnichova Hradiště do Tanvaldu a zpět. Na doplnění pohonných hmot a vody (tzv. zbrojení) zajížděly do Liberce a to každý den po dobu výluky. Stalo se tak vždy na vlaku Os16244 z Tanvaldu do Liberce, který jezdil v řazení 854 + Bdtn + 840 a zpět na osobním vlaku Os16245 z Liberce do Tanvaldu.

Hned dva dny po skončení výluky se stala další zajímavost a to v neděli 28. července došlo k nasazení lokomotivy 754.044 na obrat rychlíku 1144 Praha Vršovice - Tanvald a zpět jako R1149. Jednalo se o vůbec první nasazení čtyřkového brejlovce do Tanvaldu. V sobotu 10. srpna přijel do Tanvaldu s rychlíkem 1138 z Prahy brejlovec 754.008.

Prvního srpna měla začít na trati Tanvald – Smržovka nepřetržitá výluka. Ta se však neuskutečnila z důvodu přívalového deště a následného sesuvu půdy v noci z pondělí 29. července na úterý 30. července na trati 030 u Sedlejovic. To udělalo až do pondělí 12. srpna z Tanvaldské lokálky jedinou možnost spojení Liberce s okolím pomocí železnice.

Hned prvním dnem, byly zavedeny odklonové vlaky z Turnova do Tanvaldu a dále do Liberce, to platilo jak pro osobní dopravu, tak pro nákladní vlaky. U osobní dopravy docházelo k přepravám motorových vozů z Liberce za výluku a opačně přes Tanvald a to na vhodných osobních vlacích z Liberce do Tanvaldu a dále do Železného Brodu či opačně. Přepravovaly se tak především motorové vozy 814 a 843 s vozy 043, které nejsou pro naši lokálku až tak zajímavé jako výskyt jiných strojů, které se během výluky na naši trať podívaly.

Prvního srpna bylo potřeba do Liberce dopravit neprovozní motorový vůz 843.005, ten odvezla pardubická lokomotiva 742.113, které se ještě ten den vracela zpět s jinými vozy (843.011 a 843.025) za výluku. O tři dny později 4. srpna se uskutečnila další přeprava a tentokrát s Libereckou lokomotivou 714.208, která vezla z Liberce do Turnova motorový vůz 843.007. Zpět do Liberce se lokomotiva vracela s neschopným motorovým vozem 843.015. Poslední zajímavá přeprava pod hlavičkou ČD se uskutečnila v neděli 11. srpna, kdy bylo potřeba z Liberce do Děčína přepravit osobní vozy Bdtn a do Ústí nad Labem na soustruh Regionovu 814.162. Přepravy se ujal Liberecký brejlovec 750.118.

O nejzajímavější ožití lokálky se postaraly odklony nákladních vlaků, které jezdily v trase Nymburk – Turnov – Železný Brod – Tanvald – Liberec a zpět, ty vozily především zátěž pro Liberecko. Mezi těmito nákladními vlaky byly přepraveny i dva ucelené vlaky z Kladna Dubí do Polského Záwidowa. Zajímavostí bylo nasazení mnoha strojů, které přepravovaly nákladní vlaky, jednalo se především o dvojčata „kocourů“ řady 742. Jmenovitě lokomotivy 073+215, 151+190, 285+333 a 157. Za řadu 743 jmenujme oba Liberecké elektroniky 001 a 010.

Zpestřením odklonů bylo nasazení řady 753.7, která se tak vůbec poprvé podívala jak do Tanvaldu, tak i na lokálku Tanvald – Jablonec nad Nisou (z Liberce do Jablonce n. N. již tato řada nasazena byla). Ovšem toto nasazení bylo spíše sporadické. Jako první přijela do Tanvaldu 30. července od Turnova lokomotiva 753.781 v nátěru firmy TSS a pronajatá společnosti ČD Cargo. Lokomotiva si v Tanvaldě vyměnila zátěž s nákladním vlakem od Liberce a vrátila se zpět do Turnova. Ještě ten den v noci byl vypraven druhý odklon z Liberce, tentokrát s dvojicí lokomotiv 753.760 + 778. K poslednímu nasazení brejlovců 753.7 došlo v sobotu 3. srpna, kdy vyrazil ucelený vlak s ocelí do Polska, v čele vlaku od Železného Brodu přijelo dvojče 753.763+762, které si vyměnilo ve stanici místo s kocoury na postrku 742.073+215, aby tak bylo dvojče brejlovců v čele směr Liberec. Lokomotivy se vracely ještě ten den večer, kdy na nákladním vlaku z Liberce jely v čele a na postrku se ukázala čtveřice lokomotiv 742 (190+151 a 333+285).

Nejtěžší z nákladních vlaků měl včetně lokomotiv 1721 tun. Což naše lokálka jen tak nepamatuje. Celkově se zde vystřídalo mnoho zajímavých vozů kromě uhláků, které jsou pro zdejší oblast nejznámější se přepravovaly také kryté vozy a cisternové vozy.

Trasy nákladních vlaků byly díky vytížení trasy Liberec – Tanvald osobními vlaky pevně dány, alespoň co se týče vlaků z Tanvaldu na Liberec. Do Tanvaldu dojel nákladní vlak (odklon Pn64420) ve vhodné trase mezi osobními vlaky z Turnova. Z Tanvaldu mohl pokračovat v jediné volné trase 10:55 na Liberec, nebo pak až ve večerních hodinách, kdy je trať volnější. O víkendech se ještě nabízela trasa v 8:55, která byla během výluky vždy v sobotu dvakrát využita. Z Liberce odjížděl odklon v 19:30 a nebo také mezi jednou až druhou hodinou ranní. Též byla využita možnost odvezení zátěže na manipulačním vlaku do Smržovky, ten si prodloužil jízdu až do stanice Tanvald, kde předal zátěž manipulačnímu vlaku do Turnova.

Od 15. srpna do 28. září proběhla odložená nepřetržitá výluka mezi Tanvaldem a Smržovkou.