Lokomotivy řady 743 (2. díl)

Stručný technický popis

Čtyřnápravová motorová lokomotiva řady 743 (T 466.3) je kapotová s postranními ochozy a jednou kabinou strojvedoucího. Pojezd lokomotivy je tvořen dvěma dvounápravovými podvozky. Rám podvozku je svařované konstrukce a jsou k němu pomocí kyvných ramen upevněna dvě dvojkolí s tlapovými stejnosměrnými trakčními motory E 015C.

Hlavní rám je celosvařované konstrukce s hlavními podélníky tvaru „I“ spojenými čelníky a nosnými příčkami. Ve střední části rámu je uložena naftová nádrž a hlavní vzduchojemy. Akumulátorové baterie jsou uloženy v naftové nádrži.

V kabině strojvedoucího jsou dva diagonálně umístěné ovládací pulty s kontroléry pro ovládání jízdy. Dvoje diagonálně umístěné dveře umožňují pohodlný výstup přímo na ochozy lokomotivy. Kabina je vytápěna odpadním teplem z naftového motoru.

V přední delší kapotě je uložen motorgenerátor, naftový motor K6S 230 DR, nastavený na výkon 800 kW a přímo spojený s trakčním alternátorem TA 604A. Z volné strany motoru je poháněna převodovka pomocných pohonů s výstupem na ventilátory a kompresor. Pomocí klínových řemenů pohání i pomocné dynamo jako zdroj proudu pro elektromotory ventilátorů chlazení trakčních motorů. Chlazení vody naftového motoru je rozděleno do dvou samostatných okruhů, každý s vlastním ventilátorem o průměru 800 mm.

Střední kapota motoru je tvořena dvěma šroubovanými bočnicemi a dvoudílnou střechou k bočnicím šroubovanou. Střecha nad motorem je opatřena víky pro snadný přístup k hlavám motoru. V prostoru před kabinou je uložen ventilátor chlazení trakčních motorů zadního podvozku poháněný elektromotorem, budící a nabíjecí dynamo poháněné klínovými řemeny z volné strany generátoru a tlumič výfuku.

V kratší zadní kapotě je umístěn elektrický rozvaděč a odporník elektrodynamické brzdy včetně ventilační jednotky. Elektronický regulátor, odpojovač baterie, jističe a vypínače jsou přístupné přímo z kabiny strojvedoucího. Lokomotiva je vybavena zařízením pro kontrolu bdělosti strojvedoucího.

Elektrodynamická brzda je dvourežimová a umožňuje buď trvalé spádové brždění (pro udržování stálé rychlosti na spádu), nebo krátkodobé zastavovací brždění (pro posun, prakticky do nulové rychlosti). V provozu přináší EDB úsporu 90 až 95% brzdových zdrží proti lokomotivám s klasickou pneumatickou brzdou.

Základní technické údaje lokomotivy 743

Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Délka přes nárazníky 13 600 mm
Maximální šířka lokomotivy 3 060 mm
Maximální výška lokomotivy 4 472 mm
Vzdálenost otočných čepů 6 700 mm
Rozvor podvozků 2 400 mm
Průměr dvojkolí 1 000 mm
Nejmenší poloměr projížděného oblouku 80 m
Maximální tažná síla při rozjezdu 198 kN
Trvalá tažná síla při rychlosti 17 km/h 123 kN
Hmotnost lokomotivy 66 tun
Hmotnost na nápravu 16,5 tun
Maximální provozní rychlost 90 km/h
Objem palivové nádrže 2500 litrů