Lokomotivy řady 743 (1. díl)

Loni jsme si připoměli 20. výročí nasazení lokomotiv řady 743 v pravidelném provozu na našich tratích. Tyto lokomotivy, známé též pod přezdívkou „elektronik“, odvezly za svůj dosavadní život tisíce různých vlaků, mimo jiné také na naší ozubnicové trati, a tak se sluší připomenout si toto kulaté výročí článkem na našich webových stránkách.

Vznik a vývoj

V první polovině 80.let minulého století zajišťovaly nákladní dopravu na trati Tanvald – Harrachov rakouské motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0. Jejich stav však byl vlivem stáří a nedostatku náhradních dílů velmi žalostný. Opakovaně proto docházelo k zastavení nákladní dopravy, což se samozřejmě setkalo s nevolí u přepravců. V roce 1984 se proto na této trati přistoupilo ke zkouškám adhezních (neozubnicových) lokomotiv T 466.2 (742) samostatně i ve dvojici, včetně lokomotivy T 466.2369, která byla jako jediná v té době vybavena centrálním elektronickým regulátorem.

Když v létě 1986 došlo vlivem poruchy poslední provozuschopné „rakušanky“ opět k zastavení nákladní dopravy na „zubačce“, byla lokomotiva T 466.2369 převedena z Prahy Vršovic do lokomotivního depa Liberec, strojové stanice Tanvald a nasazena v pravidelné nákladní dopravě z Tanvaldu do Kořenova. Nákladní dopravu na ostatních tratích kolem Tanvaldu a vozbu vybraných osobních vlaků zajišťovaly v té době lokomotivy z ČKD Praha T 466.2146, 2185 a 2203, které sloužily ve strojové stanici Tanvald.

Na základě získaných poznatků z provozu řady T 466.2 na ozubnicové trati byla v roce 1986 v ČKD Praha vyvíjena nová lokomotiva řady T 466.3. Tato zakázka byla Československými státními drahami (ČSD) zadána jako jednorázová desetikusová série s velmi krátkou dodací lhůtou. Z tohoto důvodu byla tato lokomotivní řada vyráběna bez prototypů. Na základě požadavku ČSD byla nová lokomotiva řešena jako úprava osvědčené řady T 466.2 zabudováním elektrodynamické brzdy (EDB). Tento požadavek znamenal poměrně složitou rekonstrukci, současně se zabudováním bloku EDB do zadního představku se též modernizovala řada dalších částí lokomotivy. Například byl poprvé v sériové výrobě u lokomotiv ČKD použit elektronický regulátor naftového motoru, elektronický regulátor jízdy a brzdy spolu s EDB.

Lokomotivy řady 743 mají oproti původní řadě 742 elektrický pohon ventilátorů trakčních motorů, temperaci chladících okruhů z trakčního dynama, baterie přemístěné do palivové nádrže (což se navenek projevuje dvojicí dvířek na bočnici nádrže), možnost pojezdu z trakční baterie při nečinném naftovém motoru a na obou čelech je dvojice zásuvek mnohočlenného řízení. Pro provoz na ozubnicové trati je ruční brzda upravena tak, že působí na všechny čtyři nápravy.