Zima 2005/2006

Zima 2005/2006 byla velmi dlouhá a bohatá na sníh. Poprvé sníh napadl v půlce listopadu a až do konce března neustále přibýval další – tato zima byla nejdelší za posledních třicet let. V Krkonoších a Jizerských horách bylo nadprůměrné množství sněhu, které komplikovalo provoz na zubačce.

Sníh přinášel problémy v dopravě na ozubnicové trati poměrně často. Motorové vozy řady 810 několikrát nebyly schopné vyjet stoupání z Tanvaldu do Kořenova. Na pomoc proto musela vyrážet lokomotiva řady 743, když nebyla k dispozici, musel se osobní vlak odřeknout. Aby se předešlo těmto komplikacím, byl na mnoho osobních vlaků nasazen elektronik. Ten byl nasazován i v případě velkého množství cestujících.

Největší komplikace způsobil sníh na zubačce 10. února. Více se dozvíte v samostatném článku Sněhová kalamita 10. února 2006.

V jízdním řádu 2005/2006 docházelo o víkendech ke křižování osobních vlaků v Kořenově. Občas zde byla průjezdná jen první kolej a tak si cestující museli přestoupit z vlaku do vlaku, což samozřejmě způsobovalo zpoždění. Většinou však byla od sněhu očištěna i druhá kolej a tak se zde mohlo křižovat. Nákladní doprava do Kořenova byla provozována celou zimu.

Množství sněhu mnohdy nebylo kam uklízet. V zářezech na trati se odhrnutý sníh vracel zpět na koleje a tak bylo nutné některá místa projíždět s pluhem opakovaně a pěchovat tak sníh vedle tratě.

V Tanvaldě kromě pluhu pomáhali se sněhem i sněhová fréza, drezína či bagr. Sníh byl nakládán na drezínu nebo na železniční vagóny a odvážen na most přes Desnou a sypán do řeky nebo se vozil několik set metrů směrem na Železný Brod, kde sypán ze svahu. V Kořenově byly sněhové bariéry vysoké přes dva metry a tak sem musela být z Tanvaldu několikrát vytlačena sněhová fréza, aby zde odklidila sníh, který by pluh již nebyl schopen odklidit.

V mnoha stanicích způsoboval sníh také komplikace při nastupování a vystupování cestujících. Z některých nástupišť často nebyl sníh odklizen vůbec, jinde byl odklizen jen krátký úzký pruh.

Kvůli velkému množství sněhu na střechách budov panovaly obavy, aby nedošlo jejich prolomení. Hrozil také pád sněhu a zranění osob. Proto byl 17. února odstraněn sníh ze střechy nástupiště v Tanvaldě, 19. února byl odstraněn ze střechy nádražní budovy v Kořenově.

Koncem února došlo k poruše sněhového pluhu. Z Liberce byl přivezen další pluh a tak bylo možno koncem zimy spatřit v Tanvaldě dva sněhové pluhy.

Během zimy docházelo ve všední dny velmi často k nasazování historického motorového vozu M240.021 na pravidelné osobní vlaky z Tanvaldu do Železného Brodu. O víkendech bylo zase možné v Tanvaldě potkat jednotku Německých drah VT 612, která sem zajížděla na dvou párech vlaků z Drážďan.

Počátkem roku 2006 vypsal Liberecký kraj výběrové řízení na provozovatele osobní železniční dopravy na tratích 034 Smržovka – Josefův Důl, 035 Tanvald – Železný Brod a 036 Liberec – Tanvald – Harrachov. Více se dozvíte v samostatném článku Výběrové řízení.