Motorové vozy řady 854 opět na Zubačce

Na počátku platnosti jízdního řádu 2011/2012 byla situace v nasazování vozidel na tratích Liberecka, a tedy i na Zubačce, úplně jiná než se předpokládalo. Z důvodů opožděných dodávek nových vozů Stadler RegioShutlle (řada 840) pro Jizerskohorskou železnici, byly na jejich výkony nasazeny motorové vozy řady 843 s řídícími vozy řady 80.29 (bývalá řada 943).

V případě nedostatku vozů řady 843, pro jejich poruchu, či údržbu v depu, musely na trati z Liberce do Harrachova občas vypomoci i vozy řady 854. Konkrétně 14. prosince 2011 vyrazil s přípojným vozem směr Tanvald vůz 854.212. Tato situace se opakovala ještě několikrát a tak se na trati do Tanvaldu a Harrachova vystřídaly do konce ledna 2012 všechny vozy 854 z libereckého depa.

Když se v polovině února 2012 již nepředpokládalo nasazení vozů řady 854 na trať z Liberce do Tanvaldu a Harrachova, a to ani jako náhrada za vozy řady 843, stala se na ozubnicové trati z Kořenova do Tanvaldu v pořadí letošní druhá mimořádná událost, při které nebrzdil vlak vedený motorovým vozem řady 843. České Dráhy proto rozhodly o dočasném stažení motorových vozů řady 843 z ozubnicové trati. Následně byla i Drážním úřadem tato řada pro tuto trať zakázaná. Namísto nich byla na trať z Tanvaldu do Harrachova povolána řada 854, která byla stažena z rychlíků Liberec – Ústí nad Labem. V Tanvaldě se tak muselo u vlaků z Liberce přestupovat do jiné soupravy, a to i z vlaků vedeným řadou 840 „RegioShuttle“, které měly pro změnu problém s dveřními čidly ve vysoké sněhové pokrývce.

Hned první víkend 18. a 19. února došlo na horské trati z Tanvaldu do Harrachova k nasazení dvou vozů 854, jednalo se o vozy 854.202 „Janinka“ a 854.212 „Trautenberk“. Ty bez problémů odvezly ve dvojici i sólo, ve vysoké sněhové pokrývce, většinu vlaků. U odpoledních vlaků 16221/16230, 16227/16236, 16233/16242 a v sobotu 16241/16248 docházelo v Kořenově namísto křižování vlaků k přestupu do vozu 810.263, který odvezl cestující o stanici dále do Harrachova.

Druhý víkend (25. a 26. února), kdy byly vozy řady 854 nasazeny na Zubačce se nesl ve stejném znamení jako sobota 18. února. Opět došlo k nasazení vozů 854.202 a 854.212. Mezi Kořenovem, a Harrachovem byl nasazen vůz 810.597, ten byl neděli v průběhu dne pro poruchu vystřídán vozem 810.673.

Třetí víkend (3. a 4. března) v pořadí byl zároveň poslední, kdy došlo k nasazení vozů 854 na horské trati, jednalo se o vozy s pořadovými čísly 854.212 a 854.218. Provoz byl již stejný vyjma vlaků 16211, kdy nebyl do soupravy přidán vůz 810 a ten vyrazil do Harrachova až na vlaku 16215.

V pracovní dny počínaje 20. únorem byl na Zubačce nasazen vůz 854.218 a to až do pátku kdy ho vystřídal vůz 854.212. Tento vůz přijíždí z Liberce již na vlaku 16261 a následně pendluje mezi Tanvaldem - Kořenovem - Harrachovem. Vzhledem k tomu, že v dopoledních hodinách jezdí více vlaků ve směru do hor, tak aby nemusel být odřeknut jeden z vlaků, byl osobní vlak 16213 nahrazen autobusem a na vlak 16215 přijel od Liberce další vůz 854. Řazení vlaku v úseku Liberec - Tanvald bylo 854.2 + 2x 840. Vůz 854 dojel do Kořenova, kde křižoval s druhým vozem 854, a pokračoval dál do Harrachova, v poledne na vlaku 16224 sjel zpět do Tanvaldu. Do Liberce se vracel na vlaku 16224, který jel z Tanvaldu v řazení 843 + 943 + 854. V devátém týdnu se na Zubačce vystřídali během pracovních dní vozy 854.202, 212 i 218.

Toto opatření trvalo do neděle 4. března, hned následující den v pondělí 5. března 2012 byly vozy zpět na turnusových výkonech rychlíků z Liberce do Ústí nad Labem a na Tanvald a Harrachov byly nasazeny vozy řady 840 a to na všechny vlaky. Netrvalo to však dlouho a řada 854 se na zubačce opět objevila. Již v úterý 6. března zasáhl do provozu vozů řady 840 a jejich osobních vlaků z Tanvaldu do Harrachova vůz 854.218, když odvezl osobní vlaky 16203/16212.

317-01
317-02
317-03
317-04
317-05
317-06
317-07
317-08
317-09
317-10
317-11
317-12
317-13
317-14
317-15
317-16
317-17
317-18
317-19
317-20
317-21
317-22
317-23
317-24
317-25
317-26
317-27
317-28
317-29
317-30