Pravidelný provoz

Pravidelný provoz na trati Tanvald - Kořenov - Harrachov je dnes čistě adhezní, tedy bez použití ozubnice.

Osobní doprava

Pravidelné osobní vlaky i rychlíky na jediné české ozubnicové trati provozují České dráhy, osobní dopravu objednává Liberecký kraj ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím. Osobní vlaky jsou vedeny motorovými vozy řady 840, rychlíky motorovými vozy 854.2. Ve vlacích platí tarify Českých drah i IDOL.

Spoje osobních vlaků i rychlíků můžete nalézt na internetových stránkách Českých drah či na stránkách IDOS. K dispozici je též informační linka Českých drah na telefonním čísle +420 221 111 122. Traťový jízdní řád je ke stažení na stránkách SŽDC (trať 036).

Nákladní doprava

Nákladní dopravu na Zubačce zajišťuje ČD Cargo. Od jara do podzimu vozí nákladní vlaky lokomotivy řady 743 (případně 742). Nákladní vlaky jezdí dle potřeby z Tanvaldu do Kořenova pouze v nočních hodinách.

Kontakty

Muzeum ozubnicové dráhy Kořenov
muzeum, informace o zvláštních vlacích
+420 722 076 627 (v otevírací době muzea)

Mgr. Pavel Vlček
webové stránky, informace o zvláštních vlacích
+420 603 322 680

Ing. Petr Prokeš
ředitel o.p.s.
+420 775 240 021

Prosíme Vás, abyste na uvedených telefonních číslech nežádali informace o pravidelných vlacích Českých drah. Tyto informace naleznete například na stránkách www.cz.cz či na telefonním čísle +420 221 111 122. Děkujeme

Úvod

Vítejte na Zubačce

Zubačka Tanvald – Kořenov – Harrachov je nejstrmější trať v Česku. Stavitelé si pomohli ozubnicí, ozubeným pásem mezi kolejemi, do kterého zapadá ozubené kolo lokomotivy. Pravidelné vlaky již ozubnici nepotřebují, ale díky Železniční společnosti Tanvald se můžete při nostalgických jízdách svézt vlakem s unikátní ozubnicovou lokomotivou.

O sdružení

V roce 1988 byl ukončen pravidelný ozubnicový provoz na trati Tanvald – Kořenov a další existence motorových ozubnicových lokomotiv řady T 426.0 byla nejistá. S cílem zachovat tyto unikátní lokomotivy, byla dne 13. ledna 1988 založena pobočka Československé vědeckotechnické společnosti při železniční stanici Tanvald. Jejím hlavním cílem se stala záchrana ozubnicových lokomotiv řady T 426.0 a propagace ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov.

V roce 1997 došlo k odtržení od ČSVTS a k 1. listopadu 1997 vzniklo nezávislé občanské sdružení Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald. Dne 12. února 2011 byl název občanského sdružení změněn na Zubačka, o. s. Název více vypovídá o poslání a činnosti členů a je i lépe vnímán veřejností.

Od vzniku spolku se jeho členové starají o opravy a údržbu lokomotivy T 426.001, která patří Českým dráhám. V roce 1990 na ni byl obnoven původní nátěr, o čtyři roky později byl po značném úsilí, s použitím dílů z T 426.003, zprovozněn parní generátor Clayton sloužící k vytápění osobních vozů...

Převázáním motoru z T 426.004 do 003 se v listopadu 1989 podařilo zachránit druhou lokomotivu této unikátní řady T 426.003 a ta se stala majetkem spolku. V letech 2001 a 2002 došlo k jejímu opětovnému zprovoznění a v OLPASu Moravia Krnov byla lokomotiva opatřena původním nátěrem.

Cíle občanského sdružení Zubačka jsou totožné s Železniční společností Tanvald, o. p. s. (sdružení je jejím zakladatelem), tzn. především záchrana, oprava a údržba historických kolejových vozidel.

Zájmovému spolku Zubačka se podařilo získat do vlastnictví tyto vozy:

  • Motorová ozubnicová lokomotiva T426.003
  • Motorová lokomotiva T211.037 – pro lehký posun
  • Motorová drezína Vm32.003
  • Osobní vůz Ce
  • Služební vůz Daa-k (2 x)
  • Nákladní vůz plošinový

Některé se používají při nostalgických jízdách na Zubačce, jiné čekají na renovaci.

Budeme rádi, když naši činnost jakkoliv podpoříte!

Kontakty

Zubačka, zapsaný spolek
Zaregistrováno Ministerstvem vnitra ČR 28.11.1997; pod č. j. 6. II/s - OVS/1-34219/97-R

Sídlo
Krkonošská 256
468 41 Tanvald


65 65 05 57

DIČ
CZ 65 65 05 57

Internetová adresa
www.zubacka.cz

Emailová adresa
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Předseda
Juraj Macík

Kontrolní komise
Petr Möller
Ing. Petr Prokeš
Pavel Šturm