120 let tratí Jablonec nad Nisou - Tanvald a Smržovka - Josefův Důl 6. července 2014

O víkendu 5. a 6. července 2014 se konaly v okolí Tanvaldu jízdy zvláštních nostalgických vlaků souhrnně nazvaných „Víkend na kolejích“. Neděle patřila zvláštní jízdám i doprovodnému programu na tratích Tanvald – Jablonec a Smržovka – Josefův Důl, které v tříměsíčním předstihu oslavily 120. výročí od svého vzniku (provoz zde byl zahájen v říjnu 1894).

Krátce před 9. hodinou vyjel z Tanvaldu do Jablonce slavnostní vlak v čele s parní lokomotivou 310.0134, vozem Balm Bistro, vozy „Rybák“ a na postrku pomáhala parní lokomotivě zdolat dlouhé stoupání historická motorová lokomotiva „hektor“ T 435.0111. Vlak byl zaplněn do posledního místečka a na všech zastávkách byl vítán místními obyvateli a dokumentován množstvím fotografů a kameramanů, rozesetými také podél celé trati.

Po příjezdu tohoto vlaku do Jablonce proběhlo jeho slavnostnímu uvítání, byly proneseny projevy a zdravice. Během více než hodinového pobytu mohli návštěvníci shlédnout vystoupení mažoretek Jablonecká jablíčka, taneční vystoupení České besedy v podání Vlastenců z Českého Šumburku a zaposlouchat se do písniček kapely „Hudba u města Vídně“ za doprovodu členů Spolku jabloneckých dam a pánů. Ve speciálně upraveném divadelním voze, který jezdil ve vlaku taženém parní lokomotivou, mohly děti zhlédnout také maňáskové divadlo.

Zpět z Jablonce se tento vlak vracel v 11 hodin, aby se ve Smržovce potkal s další historickou soupravou na trase Tanvald – Jablonec, která byla pro změnu sestavena ze „singrovek“ M 240.0039 a M 240.0100. O půl jedné motoráčky přijely zpátky do Smržovky a krátce po 13. hodině sem dorazil i parní vlak od Tanvaldu, takže pak bylo malé smržovské nádražíčko doslova zarovnané vlaky. Vyvrcholením oslav se stala v čase mezi 13:15-13:30 h přehlídka vozidel na Smržovském viaduktu, který je symbolem celé trati. Zde se postupně představily všechny 4 historické motorové vozy, „hektor“ i parní „kafemlejnek“, které jednotlivě sjížděly od smržovského nádraží po 28 metrů vysokém kamenném mostu k zastávce Smržovka-Luční.

Po spojení se pak společně všechna vozidla vrátila zpět na smržovské nádraží, které se stalo přirozeným centrem oslav, vyhrávala zde kapela O.V.J. DIXIE a byly tu i stánky s občerstvením a upomínkovými předměty. Občerstvení bylo zajištěno také v „párty autobusu“ pivovaru Konrád, který se průběžně přesouval podél celé trati podle toho, kde se zrovna nacházel parní vlak. K vidění zde byl i historický autobus libereckého spolku BOVERACLUB, který zajišťoval návoz a odvoz návštěvníků na trase Liberec – Smržovka a zpět.

Jízdy historických vozidel probíhaly i na odbočné trati do Josefova Dolu, kde od 10 do 12:30 pendloval na pravidelných vlacích 50 let starý motoráček M 240.056. Odpoledne od 14 do 18:40 se cestující na „Maxovce“ mohly na pravidelných vlacích svézt dvojicí singrovek M 240.039 + M 240.0100. O půl třetí odpoledne se pak na tuto 7 km dlouhou lokálku vydal i parní vlak se soupravou historických vozů.

Závěrem poděkujme organizátorům ze Železniční společnosti Tanvald o.p.s. a občanského sdružení Zubačka za uspořádání této náročné akce, která byla poslední před chystanou rozsáhlou rekonstrukcí celé jubilující tratě. Poděkování patří také řadovým železničářům ve službě (výpravčí a výhybkáři) za zvládnutí náročného provozu, spojeného s jízdami a posunem souprav zvláštních vlaků. No a samozřejmě děkujeme také návštěvníkům, kterých se sešlo několik tisíc, za přízeň našim nostalgickým vlakům.